(رابطه ۳) = = ۰٫۶۶۷
و حجم جامعه نمونه مورد نظر پژوهش به صورت زیر است:
(رابطه ۴) n=()= 382
۳-۶- ابزارهای پژوهش
در پژوهش حاضر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل سه قسمت زیر می­باشد.
الف) پرسشنامه رفتار خرید
ب) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد روانشناسی
ج) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد جامعه ­شناسی
پرسشنامه حاضر شامل دو قسمت سؤالات عمومی و تخصصی است.

    1. سؤالات عمومی: در سؤالات عمومی سعی شده است تا اطلاعات کلی و جمعیت­شناختی در رابطه با پاسخ ­دهندگان جمع­آوری گردد. این بخش شامل ۶ سؤال است.
    1. سؤالات تخصصی: این بخش شامل۴۹ سؤال است. رفتار مصرف ­کننده ۱۵سؤال، سبک زندگی با رویکرد روانشناسی ۱۸ سؤال و سبک زندگی با رویکرد جامعه ­شناسی ۱۶ سؤال سنجیده شده است.

۳-۷- تحلیل پرسشنامه
پرسشنامه مجموعه سؤالات از قبل تدوین شده است. پاسخ ­دهندگان، پاسخ­های خود را درون دامنه­ای از گزینه­ های معین شده انتخاب می­ کنند. وقتی محققان واقعاً می­دانند که به چه اطلاعاتی نیاز دارند و از نحوه سنجش متغیرهای مورد نیازش نیز اطلاع دارند؛ آنگاه پرسشنامه ابزار کارآمد و مفیدی برای جمع­آوری داده ­ها محسوب می­ شود. هر چه قدر هم محتوای یک پرسشنامه بسته، خوب باشد؛ ولی اگر گزینه­ های پاسخ کافی نباشد، ارزش پاسخ­های ارائه شده پایین خواهد بود. همان­طور که قبلاً نیز ذکر شد، ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده است. در این پایان نامه از طیف لیکرت استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۸- روایی[۱۰۵] ابزار پژوهش
نویسندگان برای تفهیم آزمون­های روایی اصطلاحات مختلفی را به کار می­گیرند که به صورت کلی می­توان آن­ها را تحت عنوان روایی محتوا[۱۰۶]، روایی معیار[۱۰۷] و روایی سازه[۱۰۸] گروهبندی کرد. روایی وابسته به معیار زمانی مطرح می­ شود که ابزار اندازه ­گیری تفاوت میان افراد را بر پایه معیاری که قرار است آن را پیش ­بینی کند به دست می­دهد. روایی سازه بیان می­ کند نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه ­گیری تا چه حد با نظریه ­هایی که آزمون بر پایه آن ­ها تدوین شده است تناسب دارد. روایی محتوا اطمینان می­دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. به بیان دیگر، روایی محتوا نشان­ می­دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. اگر سؤال­های پرسشنامه معرف ویژگی­ها و مهارت­ های ویژه­ای باشد که محقق قصد اندازه ­گیری آن­ها را داشته باشد، پرسشنامه دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤال­های تشکیل­دهنده ابزار اندازه ­گیری معرف قسمت­ های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین، اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه ­گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده شده است(سکاران، ۱۳۹۳).
اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می­ شود. در این پژوهش نیز اعتبار پرسشنامه توسط چند نفر که دارای مدرک دکتری و عضو هیئت علمی دانشگاه بودند، سنجیده شد.
۳-۹- پایایی[۱۰۹] ابزار پژوهش
در این پژوهش به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به اینکه ضریب آلفا بیش از ۷/۰ قابل پذیرش است و میزان آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه به صورت کلی برابر۸۳% است، می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر کدام از متغیرها به تفکیک زیر بیان شده است.
جدول۳-۲٫ پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر

شاخص

تعداد گویه

ضریب آلفا

رفتار مصرف ­کننده

۱۵

۷۰۱/۰

سبک زندگی با رویکرد روانشناسی

۱۸

۷۰۵/۰

سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی

۱۶

۷۵۲/۰

کل پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...