برای محل هایی که کارهای فیزیکی و فکری در آن انجام می شود، رنگهای عمیق و ملایم، انتخاب های بهینه هستند، از تونالیته بیشتر باید در مناطق معتدل استفاده کرد در مناطق استوایی، این تدبیرتوفیقی به دنبال نخواهد داشت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سفید خیره کننده است و به سادگی کثیف می شود. رنگ بسیار سفید برای سطوح نباید بکار برد.
خاکستری با هر رنگی هماهنگ دارد. رنگهایی با رنگ مایه ای کم برای محیط های فعال وپر جنب و جوش مناسب است. رنگ های قوی تر به منظور نأکید و بر انگیختن بکار می روند(مرتضایی، ۱۳۸۲: ۲۸-۲۹)
۱۲-۲ وندالیسم:
«معنی تاریخی و ریشه ای واژه وندالیسم از کلمه وندال اخذ شده است. قبیله ای از نژاد ژرمن در شرق اروپا که غرب را همواره مورد تاخت وتاز قرار می دادند و در قرن چهارم و پنجم میلادی می زیستند. در سال۴۴۵ میلادی افراد این قبیله امپراتوری مقدس روم را غارت کردند و بر آنها چیره شدند. از این قوم عمومأ به عنوان تخریب گرایان هنر، تمدن و ادبیات روم یاد می شود. این دقبیله در نهایت به آفریقایشمالی مهاجرت کردند. اعمال این افراد بی هیچ حساسیت و اندیشه ای همواره با جهل سبعانه ای همراه بود.»(Collin ward , vandalism ,p ۳۳)
گاه شنیده می شود سطلهای زباله جداگردیده است، بر روی درختان پراک عبارتی به یادگار نوشته شده است و …؛ این نوع رفتارهای مخرب و خشونت آمیز به عنوان وندالیسم مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این تعابیر بویژه در حیطه های هنر و آثار هنری رواج یافت. به عقیده صاحب نظران رفتاری را می توان وندالیسم خواند که ضمن دارا بودن جنبه های خشونت و تخریب ویژگی های ذیل را داشته باشد.
الف) صدمه به چیزهایی که متعلق به دیگران است و نه شخص تخریب گر.
ب) صدمه به اموال عمومی و نه مردم.
ج) در کل هر خصارتی که دیگری باید آن را جبران کند (مرتضایی، ۱۳۸۲: ۱۳۰)
کالین وارد در مفهوم وندالیسم چنین می گوید:
«حس تملک تنها منوط به یک شیئی نمی شود. بلکه این حس می تواند درباره یک فعالیت، انیشه، عقیده یا آرمان باشد. این بدان معناست که فرد می تواند قسمتی از هویتش را در چیزی سرمایه گذاری کند که در ظاهر متعلق به او نیست. و در نتیجه اعمالی که از او سر می زند، بازتاب ارزشمند آن تفکر خواهند بود. »
وندالیسم با انگیزه های مختلفی صورت می گیرد گاه انتقام جویی از جامعه عملکرد مسئولین شهری موجب بروز رفتارهای خشونت آمیز می گردد گاه تفریح و پر کردن اوقات فراغت سبب می شود اموال عمومی مورد صدمه و تخریب قرار گیرد در شدیدترین حالت انگیزه های سیاسی که به قصد مقابله با نظام حاکم یا تغییر نظام سیاسی صورت می گیرد موجب بروز وندالیسم می گردد.
برای مقابله با پدیده وندالیسم باید این اندیشه را الغا کرد که اموال شهر متعلق به عموم شهروندان است و صدمه به این اموال، صدمه به مالکیت خود محسوب می گردد هر قدر تعهد عمومی نسبت به اموال شهر افزایش یابد وندالیسم نیز متقابلأ کاهش خواهد یافت. البته این موضوع ارتباط تنگاتنگی با مسئله فرهنگ شهرنشینی دارد. علاوه برا ین تجدید نظر در ساختار و نحوه استقرار تأسیسات و پاره ای از اموال عمومی، تغییر مبلمان شهری مانند استفاده از گلدانهای سنگی و افزایش ارتقاء تیرهای برق و افزایش نظارت رسمی و مردمی و مراقبت مضاعف دستگاه های مسئول از جمله عوامل دیگری است که در کاهش پدیده وندالیسم مؤثر است(کامیار،۱۳۸۶: ۴۵)
۱۳-۲ :انواع عناصر مبلمان شهری
امروزه بسیاری از شهروندان به محیط ظهر خود همانند خانه خود می نگرند و با علاقه، به بهداشت و نظافت آن می کوشند، به زیبایی و مطلوبیت محیط آن نیز می اندیشند. تجهیزات و عناصر در فضاهای شهری که به منظور ارتقاء بخشیدن به کیفیت منظر خیابانها و ایمنی و راحتی شهروندان مورد استفاده همگانی در شهر قرار می گیرد و این وسایل ها بسیار متعددند که ما به مهمترین آنها در زیر اشاره می کنیم:
تابلوهای مؤسسات و مغازه ها، پلاکهای خیابانها و خانه ها، علایم راهنمایی واطلاع رسانی؛
علایم مقررات شهری، مانند پارک متنوع، ایستادن ممنوع، گردش به چپ؛
صندوق های پست، تلفن، برق، آتشنشانی، پاراکومتر؛
دکه های روزنامه فروشی، باجه تلفن، ماشین های خودکار خدمات؛
وسایل استراحت، مانند، نیمکت، سرپناه، سکوها؛
عناصر حفاظت، مانند، نرده، حصار، موانع فیزیکی، پله، دیوار؛
عناصر هنری، مانند تندیس، یادبود، پرچم؛
وسایل روشنایی، مانند تیرهای چراغ برق؛
وسایل تزئینی، مانند گلدان، پرچین، آلاچیق(ماهنامه شهرداریها، ۱۳۸۰: ۶۷۴-۶۷۵)
تجهیزات شهری به انواع متعددی تقسیم بندی می شوند که آگشته این عناصر مبلمان شهری را به گروه زیر تفکیک می کند(آگشته، ۱۳۷۹:۷۹):
الف) عناصر زیبایی شناختی مثل گلدانها، مجسمه ها، درختانو گیاهان تزئینی، آبنما پرچم و جزو آن؛
ب) عنلصر کارکردی مثل چراغ روشنایی، چراغ راهمنامیی و رانندگی، سطل زباله، نیمکت، سایبان، ایستگاه اتوبوس، باجه ی تلفن عمومی، باجه مطبوعات، صندوق پست، جدول و جزو آن.
ژان پیر موره و همکارانش نیز تقریبأ فهرست کاملی از تجهیزات شهر را ارائه داده ند که در تمام نقاط شهر مورد استفاده قرار می گیرد. اعم فهرست تجهیزات شهری آنها عبارتند از(موره و دیگران، ۱۳۷۰: ۵۰)
تجهیزات اطلاع رسانی، ستون های موریس، نقشه شهر و محله، ساعت های دیواری، تابلو ها و جایگاه ههای تبیلغاتی، تابلو ها جهت اعلانات شهرداری و انتخاباتی
روشنایی و علایم؛ چراغ راهنماییجهار راه ها، میله های کوتاه منور، شماره های منور، تابلو های خیابانها، حفظ مخصوص عابر پیاده، گل میخ یا خطوط رنگی
ساخت سرپناه، دکه های ثابت داخل پارک عمومی، انباری، دکه های روزنامه فروشی، دکه های فروش بلیط اعانه ی ملی، کابین ملی، کابین تلفن، ملزمات بازار، پناهگاه ثابت و متحرک برای مأمران راهنمایی، سایبان ایستگاه اتوبوس، مدخل ایستگاه، ایستگاه راهداری
تیر چراغ برق؛ مسیر عبور عابرین، چمنزار، بناهای عمومی، تونل ها وزیر گذر ها، تفریگاه، واحد های خدماتی
تغذیه و توزیع؛ ترانسفورماتور، خطوط هوایی، دستگاه توزیع اتوماتیک،(تمبر، شکلات، و جزو آن)، صندوق ارتباطات، (edg-gdf)، آب، (چشمه – آب آشامیدنی)، فواره، آبنما، آب پخش کن شهرداری
نقل وانتقال، پلکان، پیاده روی متحرک، پل عبر پیاده
تخلیه و محل زباله؛ آبریزگاه، صندوق پستی، سطل های زباله، سبد های کاغذ باطله، سطل های ماسه، گلدان، سبدها بزرگ
پوشش و روکش، جدول، مرز بندی موانع، سنگ فرش، مزاییک کاری، آجر فرشی، جدول پیاده روها، سنگفرشهای قابل تعویض، دریچه های فاضلاب، دیوار، پناهگاه، طارمی، حصار محافظ درختان، نیمکت، صندلی، پرچین
جهانشاه پاکزاد فهرست مهمترین عناصر مبلمان شهری را چنین تعریف می کند(پاکزاد،۱۳۷۹: ۷۸-۷۶)
عناصر و تسهیلات گذران اوقات و فراغت، نیمکت و سکو، آبخوری، چادر، سایبان، آبسرد کن، سقاخانه، وسایل بازی کودکان، فوراه ها
عناصر زیستی؛ محیطی و بهداشتی، سطل زباله، گلدان و گل جای، شبکه حصار دور درخت
عناصر اطلاع رسانی؛ تابلو کسبه، تابلو بیلبورد، تابلو های راهنمایی معابر و امکن، ساعت، تابلو معلق، ستون اعلانات، جعبه اعلانات، ویترین، پلاک
عناصر تسهیلات ترافیکی(سواره وپیاده)؛ ایستگاه اتوبوس، سک.ی ایستگاه اتوبوس، باجه بلیط فروشی، پل روی جوی، پل پیاده، دیواره ها وحصاره، علایم راهنمایی، ایست سنج(پارکومتر)، چراغ راهنمایی، توقفگاه دوچرخه وموتور، خط کشی ها، جدول، چشم گربه ای، ریل قطار، گاردریل، رااهبند قطار، نرده وتیرک
عناصر تأسیسات و تجهیزات شهری؛ باجه تلفن، چراغ (انواع بلند و کوتاه)، آبرو، ابریزگاه عمومی، دکل فشار قوی و متوسط، تیر برق فشار ضعیف، کابل ها و سیم های برق، پست و برق زمینی، تابلوهای بارانی انشعاب تلفن، درپوش حوضچه ی زیر زمینی مخابرات، ترمینال های دیواری تلفن، کابل های دیواری تلفن، صندوق پست (دیواری وزمینی)، شیر آتش نشانی، رگلاتور و علمک گاز سایر، کیوسک مطبوعات، باجه ی فروش گل، پرچم و میله آن، پله موره و دیگراندر کتاب فضاهای شهری در خدمات عمده، انواع تجهیزات شهری را که کاربرد دارند به قرار زیر معرفی می کند:
جدول(۲-۱) انواع تجهیزات شهری

خدمات عمده
تجهیزات شهری لازم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...