محتوا

    1. ملموس سازی محتوا با نشانه گرفتن قوه خیال: محتوا را به دو طریق می توان انتخاب و سازماندهی کرد تخصصی و روش دوم انتخاب و سازماندهی مطابق سطح ادراک دانش آموز و ملموس کردن آن در چارچوب قوه خیال اگر محتوا تخصصی باشد خشک خواهد بود و اگر از تجربه های هنری و ابزار هنری بویژه در دوره ابتدایی استفاده نماییم تفکر انضمامی دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفته و مواد درسی در چارچوب قوه خیال قرار می گیرند که ضمن پرورش این قوه، مفاهیم انتزاعی نیز قابل ادراک خواهد بود.

روش

دروس ابتدایی ازنظر انتزاعی بودن در یک سطح قرار ندارند برخی دروس ازنظر انتزاعی بودن در سطح بالایی قرار دارند و برخی در سطح متوسط و برخی ملموس اند در روش نیز باید قوه خیال را نشانه گرفت مثلاً درس تاریخ را به جای مطالعه آن از طریق کتاب با استفاده گردش علمی و بازدید اماکن تاریخی و تصاویر و فیلم ها آموزش داد زیرا وقتی دانش آموزان تصاویر را می بینند قوه خیال فعال شود در مدارس بیشتر در آموزش علوم انتزاعی مشکل وجود دارد اما هر چه قدر از ابزار هنری و روش های دیداری و فعال شدن قوه خیال کمک بگیریم این مشکل تا اندازه زیادی برطرف می گردد.

ارزشیابی

در حوزه ارزشیابی از منظر زیباشناختی تأملی نکرده ام و نظری ندارم.

۲
۲

هدف

    1. اتصال اهداف به زیبایی های خلقت: دانش آموز را با زیبایی های عالم هستی آشنا سازیم بویژه در دوره ابتدایی روح و روان پاک دانش آموز را باید به این زیبایی ها متصل نمود.
      1. پرورش و هدایت حس زیباجویی و زیباگرایی کودکان: در دوره ابتدایی از زیبایی های محسوس باید شروع نمود و برای سوق به زیبایی های معنوی از مسیر زیبایی های محسوس مانند زیبایی های پیرامون زندگی کودک عبور کرد از این منظر لازم است توسعه شناخت زیبایی ها و هدایت زیباجویی و زیباگرایی کودک در زمره اهداف برنامه درسی باشد.
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. اهداف متعادل باشند چیزی که افراط و تفریط در آن نمود نداشته باشد زیباست خواه مادی خواه معنوی. زیرا خود انسان درباره زیبایی ها داوری می کند و انسان موجود متعادلی است در نتیجه جز تعادل را نمی توان زیبا تلقی کند مگر اینکه خود از تعادل خارج شود در آن صورت نامتعادلها را زیبا جلوه خواهد کرد از این رو اهداف هم اگر بخواهند زیبا باشند باید از منظر توجه به ابعاد مختلف رشد و حیطه های مختلف یادگیری متعادل باشند.

محتوا

    1. تعادل در محتوا از منظر توجه به حیطه های مختلف یادگیری
    1. استفاده از رویکرد چندرشته ای در سازماندهی محتوا، تا زیبایی ها را بروز و معرفی نماید.
    1. به تجارب دست اول کودک بها داده شود در فعالیت تولید هنری، تجارب دست اول بسیار مهم و حیاتی است از این منظر در محتوای برنامه درسی فرصت بهره گیری از تجارب دست اول کودکان پیش بینی شود.

روش

    1. استفاده از زیبایی های پدیدارشونده در موقعیت تدریس: در این جا فنون بیشتر از روشها می توانند کودک را به زیبایی و امور هنری سوق دهند معلم باید نظاره گر پیرامون خود باشد. فنون زیبا گرایی در دوره ابتدایی پدیدارشونده و برآمدنی هستند نه از پیش تعیین شده. چون طبیعت پیرامون پر از صحنه های زیباست باید معلم هوشیارانه با محیط برخورد نماید و در طبیعت و محیط فرصت بکارگیری برخی فنون را فراهم سازد به عنوان مثال فرض کنید دانش آموزان در محوطه مدرسه در حال بازی هستند و معلم نظاره گر است و می خواهد از برخی فنون استفاده نماید مثلاً صدای آبی که در جریان است از دانش آموزان می خواهد به صدای زیبای آب گوش دهند یا به صدای باد و غیره تا ضمن گوش کردن به آنها روح آنان تلطیف می شود. از این رو باید موقعیت ها را بررسی نمود و از فنون پدیدارشونده استفاده کرد و معلم در این کارها حوصله به خرج دهد.باید کاشف فرصتها باشیم تا مبدع فرصتها، قبل از ابداع برخی فرصتها باید بتوانیم از فرصتهایی که پیش می آیند استفاده نماییم.
    1. استفاده از اشعار مختلف زیبا خواندن آن و یاد دادن آن
    1. توجه به موقعیت زمانی و مکانی فعالیت های یاددهی یادگیری: در طول زمان تدریس همه اوقات فرصتی برای زیبایی شناسی در اختیار ما نمی گذارند برخی قسمت های زمانی بهتر می توانند به معلم جهت تقویت زیباشناسی کمک نمایند مثل افق یا غروب، بارش برف و…. در مورد فضا نیز بایستی به فضای روانی اجتماعی و فیزیکی توجه نمود فضا و مکان باید هنرمندانه طراحی شود هندسه فضا و طراحی فضا در سوق دادن حاضرین به زیبایی نقش کلیدی دارد فضای روانی نیز به سمت ایجاد نشاط گرایش داشته باشد مانند یک کلام خاص یا یک صحنه خاص که موجب شادابی می شود و زیبایی روانی اجتماعی را بوجود می آورد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...