جدول ۴-۹- دسته ‏بندی نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس فراوانی استناد

ردیف

فراوانی استناد

فراوانی نویسندگان

فراوانی کل تولیدات

فراوانی کل استنادات

۱

بدون استناد

۱۲۸۷

۱۷۴۵

۰

۲

۱۰-۱

۴۴۱

۹۴۳

۱۲۷۹

۳

۵۰-۱۱

۷۳

۴۹۱

۱۶۱۳

۴

بیش از ۵۰

۲۶

۴۹۷

۳۷۸۴

جمع

۱۸۲۷

۳۶۷۶

۶۶۷۶

در میان ۱۸۲۷ نویسنده مسئول، ۴۴/۷۰ درصد از نویسندگان هیچ استنادی دریافت نکرده‏اند. ۱۴/۲۴ درصد از نویسندگان بین ۱ تا ۱۰ استناد داشته‏اند و ۴ درصد از نویسندگان ۱۱ تا ۵۰ استناد دریافت کرده ‏اند. درصد نویسندگانی که بیش از ۵۰ استناد دریافت کرده ‏اند ۴۲/۱ درصد می‏ باشد که این دسته نویسندگان، در طول سال‏های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ بیش‏ترین استناد را در میان نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده ‏اند. جدول ۴-۱۰ پراستنادترین نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وب‌آوساینس را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۱۰- پراستنادترین نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وب‏آوساینس

ردیف
نویسنده
فراوانی تولیدات
تعداد استناد
اثربخشی
۱
فلاح باقر شیدایی
۱
۱۱۱
۱۱۱
۲
جواهری
۲
۱۱۳
۵/۵۶
۳
هروی
۲
۶۰
۳۰
۴
ایزدی‏خواه
۳
۷۷
۶۷/۲۵
۵
زمانی
۴۸
۱۱۰۲
۹۶/۲۲
۶
شاه‏سیاه
۱
۲۱
۲۱
۷
یوسفی
۱
۲۱
۲۱
۸
بامحرم
۱۰
۱۸
۹۰/۱۸
۹
جابری
۳
۵۱
۱۷
۱۰
گرانمایه
۱
۱۵
۱۵
۱۱
بهبهانی
۲
۲۸
۱۴
۱۲
قالیچی
۱
۱۴
۱۴
۱۳
نجفی‏زاده
۷
۹۲
۱۴/۱۳
۱۴
خسروانی
۱
۱۳
۱۳
۱۵
یوسف‏زاده
۱
۱۳
۱۳
۱۶
مسعودی
۱
۱۲
۱۲
۱۷
‌به نژادی
۱۹
۲۲۵
۸۴/۱۱
۱۸
خسروی
۲
۲۳
۵۰/۱۱
۱۹
تهرانی
۲
۲۲
۱۱
۲۰
آینه‏چی
۱
۱۱
۱۱
۲۱
بهتویی
۱
۱۰
۱۰
۲۲
وحدت
۱
۱۰
۱۰
۲۳
یزدی
۱
۱۰
۱۰
۲۴
زوریاستین
۱
۱۰
۱۰
۲۵
عباس‏بندی
۱۸
۱۷۷
۸۳/۹
۲۶
مدیرشهلا
۶
۵۶
۳۳/۹
۲۷
کریمی
۲
۱۸
۹
۲۸
صفا
۱
۹
۹
۲۹
نعمتیان
۲
۱۷
۵۰/۸
۳۰
عارف‏منش
۳
۲۵
۳۳/۸

همان طور که در جدول نشان داده شده است از نظر تعداد استناد، زمانی با ۱۱۰۲ استناد در رتبه اوّل قرار دارد. روستائیان با ۲۹۸ استناد و ‌به نژادی با ۲۲۵ استناد در رتبه های بعدی قرار دارند. اما اگر نسبت استناد به تولیدات را در نظر بگیریم فلاح باقرشیدایی با فراوانی تولیدات ۱ و ۱۱۱ استناد، پراستنادترین نویسنده دانشگاه آزاد اسلامی می‏ باشد. جواهری با ۲ تولید علمی و ۱۱۳ استناد و هروی با ۲ تولید علمی و ۶۰ استناد در رتبه های دوّم و سوّم قرار دارند.

۴-۱۱- میزان مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی

در بررسی میزان مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی، در ابتدا تولیدات بر اساس تعداد نویسندگان رتبه‏ بندی شدند. از مجموع ۶۵۸۶ تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در طول سال‏های مورد بررسی، ۵۰۷ مدرک (یعنی ۷/۷ درصد) به صورت تک نویسنده‏ای و ۶۰۷۹ مدرک (یعنی ۳/۹۲ درصد) به صورت بیش از یک نویسنده‏ای تألیف شده است. ‌به این ترتیب، بیش‏ترین تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با مشارکت بیش از یک نویسنده صورت گرفته است. نمودار زیر وضعیّت مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی را نشان می‌دهد.

بر اساس نمودار زیر، ۷/۷ درصد از تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تک نویسنده‌ای، ۰۸/۲۳ از تولیدات با مشارکت ۲ نویسنده، ۶۵/۲۸ درصد با مشارکت ۳ نویسنده، ۸۱/۱۹ درصد با مشارکت ۴ نویسنده و ۷۶/۲۰ درصد با مشارکت بیش از ۴ نویسنده انجام شده است. در این میان بیش‏ترین مشارکت مربوط به مدارک ۳ نویسنده‏ای با ۱۸۸۷ مدرک و سپس مدارک ۲ نویسنده‏ای با تولید ۱۵۲۰ مدرک بوده است.

نمودار ۴-۵- وضعیت مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی ضریب مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مورد نظر، عدد ۶۲/۰ را نشان داد. ضریب مشارکت نویسندگان عددی بین صفر و یک می‌باشد. هر چه این عدد از ۵/۰ بیشتر باشد، نشان می‌دهد که مشارکت بین نویسندگان در سطح مطلوب‌تری قرار دارد.

فصل پنجم

بحث، نتیجه‏گیری و پیشنهادها

۵-۱- مقدمه

در این فصل در ابتدا بر اساس یافته های به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، به پرسش‏های پژوهش پاسخ داده می‏ شود. سپس نتایج حاصل از پژوهش آورده می‏ شود و در انتها پیشنهادهای برآمده از پژوهش و پیشنهادهایی برای پژوهش‏های آینده ارائه می‏ گردد.

۵-۲- سؤالات پژوهش

۵-۲-۱- سؤال اوّل پژوهش

روند تولید اطلاعات علمی نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال‏های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ بر اساس پایگاه وب‏‏آوساینس چگونه است؟

نتایج نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی در سال‏های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ در پایگاه وب‏آوساینس فاقد هر گونه تولید علمی بوده است. با توجه ‌به این که دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) آغاز به کار ‌کرده‌است به نظر می‏رسد که تا سال ۱۳۶۷ دوران آغازین توسعه خود را سپری نموده و تولیدات علمی این دانشگاه به گونه‌ای نبوده که قابلیت چاپ در پایگاه وب‌آوساینس را داشته باشد.

از سال ۱۹۸۹ که انتشار تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وب‏آوساینس شروع شده، رشد ملایمی داشته است و این رشد به تدریج افزایش پیدا ‌کرده‌است، به گونه‏ای که بیش‏ترین مدارک نویسندگان در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. در خصوص رشد تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نتایج نشان داد که متوسط نرخ رشد سالیانه تولیدات علمی این مؤسسه در پایگاه وب‏آوساینس ۹۳/۳۷ بوده است. نتایج پژوهش‌ فتاحی، دانش و سهیلی (۱۳۹۰) برای تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد متوسط نرخ رشد سالیانه ۲/۳۴ و نتایج پژوهش عصاره، قانع و رحمانی سفیدویه (۱۳۸۹) برای دانشگاه شیراز متوسط رشد سالیانه ۲/۶ را نشان داد که تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با این دو، رشد مطلوبی را داشته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...