بررسی برتری شاخص های سهام بازار اسلامی با معیار تسلط تصادفینتایج پژوهش مورد نظر حاکی از آن است که کلیه ی شاخص های معمولی بر شاخص های بازار اسلامی به جز بازار اروپا، در کلیه بازارها، دارای تسلط تصادفی مرتبه دوم و سوم می‌باشند. با این حال شاخص های بازار اروپا، ایالات متحده و شاخص های سهام اسلامی طی دوره زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ دارای تسلط‌های متداول بر یکدیگر می‌باشند. همچنین شاخص های سهام بازار اسلامی طی بحران مالی اخیر عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌های معمولی از خود نشان داده‌اند.تعیین مجموعه ی کارایی SSD و MR در شرایط خاصSSD و MR از نظر کارایی به هم شبیه هستند و این امر زمانی تحقق می‌یابد که ریسک تحت محدودیت همگن بودن بازده ها باشد و سازگاری با تعریف راستچفیلد[۸۲] و استیگتز[۸۳] (۱۹۷۰) ‌در مورد افزایش ریسک داشته باشد.موضوع پژوهشنتایجاستفاده از تسلط تصادفی برای ایجاد بازده غیرعادی سهام

این پژوهش نشان می‌دهد که بازده ها با توجه به مدل های تک شاخصی CAPM، سه عاملی فاما و فرنچ، چهار عاملی کارهات و پنج عاملی نقدینگی قوی است.۱۷اگلیاردی و همکاران۲۰۱۴شاخص ریسک کل برای منطقه یورو با رویکرد تسلط تصادفیدر نهایت یک همبستگی مثبت بین رتبه بندی آسیب پذیرترین شرکت ها و رتبه بندی S&P مشهود بود در حالی که همبستگی برای دیگر کشورها ضعیف تر است.۱۸هوانگ و همکاران۲۰۱۵مناسب بودن طلا برای متنوع کردن پرتفوی با استفاده تجزیه وتحلیل تسلط تصادفی در بورس پاریسنتایج پژوهش آن ها نشان داد که پورتفوی های سرمایه گذاری که در خود دارای طلا می‌باشند دارای برتری تصادفی مرتبه دوم و سوم نسبت به پرتفوی هایی که در آن ها طلا نیست، هستند.

۲-۱۱-۳- نقدی بر پژوهش‌های گذشته و نوآروی پژوهش حاضر

در قسمت قبل پژوهش‌هایی ارائه شد که در آن‌ ها از معیار تسلط تصادفی بهره گرفته شده بود. پژوهش داخلی برای سنجش ریسک با بهره گرفتن از معیار تسلط تصادفی در صنایع منتخب بورس و مقایسه آن با سنجه‌های ریسک مد‌نظر در این پژوهش، انجام نشده است. در پژوهش‌های خارجی همان طور که اشاره شد از معیار تسلط تصادفی برای رتبه‌بندی شرکت‌ها مورد مطالعه و مقایسه بین چند فرصت سرمایه‌گذاری استفاده شده است. همچنین پژوهش‌هایی به مقایسه نتایج حاصل از این معیار با نتایج معیار‌های سنتی مانند واریانس پرداخته شده است. در این پژوهش تلاش می‌شود تا در ابتدا با بهره گرفتن از معیار تسلط تصادفی به عنوان معیاری جامع و فاقد مفروضات محدود کننده به رتبه‌بندی شرکت‌های خودرویی و شیمیایی پرداخته شود. در ادامه معیار‌های انحراف معیار، انحراف معیار نامطلوب و نیم واریانس به عنوان معیار‌های پر کاربرد در بازار سرمایه و دارای ساختار‌های متفاوت، به سنجش ریسک و رتبه‌بندی شرکت‌های مورد مطالعه پرداخته می‌شود.

۲-۱۲- خلاصه و نتیجه گیری

سرمایه‌گذاری به تعویق انداختن مصرف فعلی برای دستیابی به امکان مصرف بیشتر در آینده می‌باشد که شامل روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر‌مستقیم می‌شود. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورس از روش‌های سرمایه گذاری غیر‌مستقیم است. بازار بورس به عنوان پل ارتباطی بین سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه پذیر قرار دارد. از طرف دیگر به جهت این که بزرگترین بازار سرمایه‌ کشور می‌باشد از اهمیت فراوانی برخوردار است. از این رو سنجش ریسک شرکت‌های بورس از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد چرا که سرمایه‌گذاران پیوسته ریسک شرکت را به عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها در نظر می‌گیرند. معیار‌های متنوعی برای سنجش ریسک توسط متخصصین علوم مالی معرفی گردیده است. از میان معیار‌های سنجش ریسک، معیار تسلط تصادفی با توجه ‌به این که به مشخصات پارامتری کامل از ترجیحات تصمیم‌گیرنده و توزیع آماری از گزینه‌های انتخاب نیاز ندارد و به مجموعه‌ای از مفروضات کلی تکیه دارد، نسبت به سایر معیار‌های سنجش ریسک می‌تواند نتایج بهتری را به ارمغان آورد.

در این فصل سعی بر آن بود که ادبیات و پیشینه پژوهش ارائه گردد. بدین منظور ابتدا به بررسی مفهوم ریسک و تعریف دقیقی از آن و به تشریح رابطه‌ بین ریسک و بازده و رابطه آن ‌با سرمایه‌گذاری پرداخته شد. در ادامه مفاهیم متعدد ریسک، منابع ریسک که شامل ریسک بازار، ریسک تورمی، ریسک تجاری، ریسک نقدینگی و اهمیت آن از منظر سرمایه‌گذاران بیان شد. قابل ذکر است ریسک‌های بازار سهام، نوسان نرخ ارز، نوسان قیمت و نوسان نرخ بهره خود شامل ریسک بازار می‌باشند که به شرح آن‌ ها پرداخته شده است.

در علم مالی ریسک به دو بخش قابل تقسیم می‌باشد: ریسک سیستماتیک و ریسک غیر‌سیستماتیک که به آن ها پرداخته شده است و در پایان به توضیح مختصری ‌در مورد معیارهای متداول اندازه‌گیری ریسک مانند حساسیت و نوسان و شرح کاملی از سنجه‌های ریسک نامطلوب مانند نیم‌ سنجه‌های ریسک پرداخته شد.

بعد از شرح شرکت‌های صنعت خودرو و شیمیایی بورس به شرح کاملی از معیار‌های تسلط تصادفی مرتبه‌ی اول، تسلط تصادفی مرتبه‌ی دوم و تسلط تصادفی مرتبه‌ی سوم و مفروضات هر یک از آن‌ ها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که مزیت‌های هر سه مرتبه‌ی تسلط تصادفی نیز ذکر شده است.

بعد از آشنایی کامل با ادبیات و مبانی نظری پژوهش، به بیان پیشینه‌ای جامع از موضوع پژوهش پرداخته شد. بدین منظور سعی بر آن شد تا جدید‌ترین مطالعات انجام گرفته در زمینه‌ی سنجش ریسک و موارد استفاده از معیار تسلط تصادفی مورد بررسی قرار گیرد و به نوعی تمایز این پژوهش با سایر پژوهش‌های انجام شده در این باب آشکار شد. پس از آشنایی با ادبیات و پیشینه پژوهش، در فصل بعد به معرفی روش پژوهش و معیار‌های مورد استفاده در محاسبه متغیر‌های پژوهش پرداخته خواهد شد.

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱- مقدمه

اطلاع داشتن از ریسک دارایی یکی از الزامی‌ترین مسائل برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان در عرصه های اقتصادی است. سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی، ابزارها، اوراق بهادار و غیره زمانی کمترین هزینه را به همراه دارد که اطلاعاتی که در نتیجه یک معیار مطلوب است وجود داشته باشد. تعیین این رتبه‌بندی از نظر ریسک، مسوولیتی است که در این پایان نامه برای دو صنعت بزرگ و تأثیر گذار در بورس اوراق بهادار انجام شده است.

به دلیل اهمیتی که روش شناسی پژوهش در رسیدن به نتایج مطلوب دارا می‌باشد از این رو در این فصل به ارائه نحوه انجام این مطالعه از همه‌ جهات پرداخته می‌شود. در ادامه پس از بیان نوع پژوهش و روشی که در پژوهش دنبال می‌شود، به جامعه، نمونه مورد مطالعه و بازه‌ زمانی که مد نظر قرار داده شده و همچنین روش گردآوری داده ها پرداخته می‌شود. سپس روش محاسبه متغیر‌های مورد استفاده ارائه می‌شود و مفاهیم آماری و روش‌های محاسبه تسلط تصادفی مرتبه‌های اول، دوم و سوم به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...