۷۵×۵۰۰

۷۵×۷۵

۴۲۵

۱۵۰

انجمن بتن هلند[۳۵]-افنارک۲۰۰۵[۳۶]

۷۵×۵۱۵

۶۵×۷۵

۴۵۰

۱۵۰

گرانوالد[۵]۱ (برای بتن الیافی) [۳۷]

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۷۵×۵۹۵

۱۲۵×۱۲۵

۴۶۵

۲۵۰

شکل (۱-۹) دستگاه قیف Oشکل [۳۸]
برای انجام این آزمایش، قیف Vشکل از بتن پر می شود. پس از ۱۰ثانیه [۳۱] یا ۱ دقیقه [۲۹] ، دریچه خروجی قیف باز شده و زمان تخلیه بتن، تا زمان مشاهده نور از انتهای قیف، اندازه گیری می شود. براساس تحقیقات خیاط [۲۹] زمان تخلیه زیاد می تواند ناشی از لزجت زیاد مخلوط، اصطکاک زیاد بین ذرات، یا انسداد جریان توسط درشت دانه ها باشد. امبورگ و همکاران[۳۹] نیز گزارش کرده اند که نتیجه این آزمایش، می تواند نشان دهنده لزجت بتن، توانایی عبور و جداشدگی باشد. بنابراین با بهره گرفتن از نتایج آزمایش، تشخیص علت اصلی تخلیه آرام بتن دشوار است. عموماً مشاهده نحوه تخلیه بتن می تواند به تفسیر نتایج کمک کند. [۴۰] در صورتی که بتن به طور یکنواخت تخلیه شود، زمان تخلیه با لزجت بتن مرتبط است، در این صورت به راحتی می توان سرعت تخلیه بتن را نیز محاسبه کرد. به عنوان مثال، برای قیف با ابعاد پیشنهادی اوکامورا، سرعت تخلیه بتن از رابطه (۱-۱) به دست می‌آید:
V= = ( m / s ) (1-1)
که در آن، t0 زمان تخلیه از قیف V شکل است. از طرف دیگر، تخلیه غیریکنواخت بتن نشان دهنده کم بودن مقاومت بتن در برابر جداشدگی و انسداد است. برای اندازه گیری کمی مقاومت در برابر انسداد، توصیه شده است که پس از یک بار انجام آزمایش، قیف قبل از تمیز کردن مجدداً از بتن پر شده و به مدت ۵ دقیقه دست نخورده نگه داشته شود. سپس، دریچه خروجی قیف باز شده و زمان تخلیه بتن اندازه گیری شود. در این صورت، اندیس جاری شدن (Sf) از رابطه (۱-۲) به دست می‌آید:
S=(۱-۲)که در آن، t0زمان تخلیه اولیه و t5 زمان تخلیه پس از ۵ دقیقه است. [۴۱] هر چه تفاوت زمان تخلیه اولیه و زمان تخلیه پس از ۵ دقیقه بیشتر باشد، اندیس جاری شدن بزرگ تر بوده، و احتمال وقوع انسداد بیشتر است. دستگاه قیف V شکل در ابعاد کوچک تر برای ملات یا خمیر سیمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد که ابعاد آن، در شکل (۱-۱۰) نشان داده شده است[۳۱].
شکل (۱-۱۰) قیف v شکل کوچک ]۳۱[
۱-۶-۳ جعبه L شکل
آزمایش جعبه Lشکل، براساس یک طرح ژاپنی برای بتن های زیرآب، توسط پترسون[۶]۱، پیشنهاد شده است. [۵۰] این آزمایش برای برآورد قابلیت پرکنندگی، توانایی عبور بتن و بررسی جداشدگی شدید بتن، در آزمایشگاه و گاهی در کارگاه، مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه این آزمایش، یک جعبه به شکل L می باشد که از دو قسمت عمودی و افقی با مقطع مستطیل، تشکیل شده است. قسمت های افقی و عمودی دستگاه، با یک دریچه متحرک از هم جدا شده اند. در جلوی دریچه، آرماتورهای فولادی قرار دارند. متأسفانه توافق کلی برای مصالح، ابعاد و نحوه قرارگیری آرماتورها وجود ندارد، در نتیجه مقایسه نتایج آزمایش ها دشوار است. همچنین هیچ دلیل علمی برای چگونگی تأثیر جداره های دستگاه و اثر جداره بر جریان بتن وجود ندارد، اما این دستگاه، تا حدودی نحوه جای دادن بتن در قالب، در کارگاه را مدل می کند[۳۱]. دستگاه این آزمایش و ابعاد آن، مطابق توصیه افنارک، در شکل (۱-۱۱) نشان داده شده است. در این بررسی نیز از دستگاه جعبه Lشکل مطابق توصیه افنارک استفاده شده است. داچکو [۴۲]، ابعاد این دستگاه را در مراجع مختلف، در جدولی خلاصه کرده است که در جدول (۱-۵) ارائه شده است.
شکل (۱-۱۱) دستگاه آزمایش جعبه Lشکل ]۳۴[
جدول (۱-۵) ابعاد دستگاه جعبه L شکل در مراجع مختلف [۴۲]

مرجع

ابعاد قسمت عمودی (میلی متر)

ابعاد قسمت افقی (میلی­متر)

قطر آرماتور (میلی­متر)

فاصله خالص بین آرماتورها (میلی­متر)

افنارک[۳۱]

۶۰۰×۲۰۰×۱۰۰

۸۰۰×۲۰۰×۱۵۰

۱۳

۴۵- ۳۵

جامعه مهندسان عمران ژاپن [۵۱]

۴۰۰×۲۰۰×۸۰

۸۰۰×۲۰۰×۱۶۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...