۴- این روش به دلیل مستند بودن، بیشتر از سایر روش ها قابل پذیرش سازمان مالیاتی است.

۵- پژوهشگرانی مانند حسن قربانی (۲۰۰۰) و نمازی(۲۰۰۹) استفاده کرده‌اند و مدل بهای تمام شده تاریخی برای منابع انسانی در شرکت‌های ایران تأیید شده است.

در این تحقیق، محقق همچنین بر روی ارزش اطلاعات هزینه یابی منابع انسانی بر اساس مدل بهای تمام شده تاریخی یا اصلی مطالعه می‌کند.این روش توسط بوزادا (۱۹۹۷)، ویلیام سی .پیل،آر. لی برامت و اریک جی.فلم هولتز (۱۹۹۸) توسعه داده شده است.

۳-۶-۲- متغیر های تحقیق

متغیر وابسته: ارزش بازار سرمایه شرکت: با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت ها که در سایت بورس موجود است تکمیل می‌گردد

تعریف مفهومی :ارزش بازار سهام از ضرب تعداد سهام در ارزش بازار سهام به دست می‌آید.

تعریف عملیاتی : ارزش بازار سرمایه شرکت، با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت ها که در سایت بورس موجود است تکمیل می‌گردد (متغیر وابسته )

متغیرهای مستقل:

نسبت هزینه منابع انسانی به کل دارایی :این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و کل دارایی های شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد.

تعریف مفهومی :

حسابداری منابع انسانی کوششی است برای شناسایی و گزارش سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی که انتظار می‌رود منافعی مازاد بر منافع عادی در آینده برای شرکت ایجاد کنند. بر اساس این تعریف، نیروی انسانی هر سازمانی، زمانی باید به عنوان دارایی در متن صورت‌های مالی گزارش شوند که انتظار رود می‌توانند موجب افزایش سود آوری آینده شرکت از طریق بهبود تولید و ارائه کالاها و خدمات شوند (Flamholtz et al., 2002). انجمن حسابداران رسمی امریکا (AICPA, 1983) حسابداری منابع انسانی را بدین‌گونه تعریف ‌کرده‌است: “حسابداری منابع انسانی فرایند شناسایی و اندازه‌گیری داده های مربوط به نیروی انسانی شرکت‌ها و تبادل این اطلاعات با بخش‌های ذینفع به منظور کمک به تصمیم‌های استفاده‌ کنندگان داخلی و خارجی سازمان است.” سرمایه انسانی را می‌توان دانش اکتسابی اشخاص تعریف کرد که در طول حیات خویش به دست می‌آورند و از آن در تولید و ارائه کالا و خدمات بهتر، استفاده می‌کنند (Afiouni, 2007).

تعریف عملیاتی :

نسبت هزینه منابع انسانی: جهت جمع‌ آوری داده های مربوط به منابع انسانی از فرمول فلم هولتز(۱۹۹۸) استفاده خواهد شد که در این روش ، پرسشنامه طراحی می شود که حاوی سوالات هزینه منابع انسانی شرکت ها می‌باشد که از طریق صورت های مالی آن شرکت ها تکمیل می‌گردد. این پرسشنامه توسط افراد و یا شرکت ها تکمیل نمی گردد بلکه با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت های با توجه به عدم در دسترس بودن برخی اطلاعات منابع انسانی (هزینه استخدام و گزینش،آموزش و بهینه سازی )تکمیل و پر می‌گردد.(متغیر مستقل )

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی(طبق فرمول هولمز) به کل دارایی های شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

تعریف عملیاتی : نسبت هزینه منابع انسانی به کل دارایی،این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و کل دارایی های شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد. (متغیر مستقل )

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی (طبق فرمول هولمز)به دارایی های سرمایه ای شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

تعریف عملیاتی : نسبت هزینه منابع انسانی به دارایی های سرمایه ای : این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و دارایی های سرمایه ای شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد. (متغیر مستقل )

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی (طبق فرمول هولمز)به هزینه حقوق و دستمزد و پاداش شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

تعریف عملیاتی : نسبت هزینه منابع انسانی به هزینه حقوق و دستمزد و پاداش، این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و هزینه حقوق و دستمزد و پاداش شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد. (متغیر مستقل )

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی (طبق فرمول هولمز)به سود عملیاتی شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

تعریف عملیاتی : نسبت هزینه منابع انسانی به سود خالص عملیاتی : این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و سود خالص عملیاتی شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد. (متغیر مستقل )

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی (طبق فرمول هولمز)به سود خالص شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

تعریف عملیاتی : نسبت هزینه منابع انسانی به سود خالص قبل از کسر مالیات : این نسبت از طریق هزینه منابع انسانی که نحوه محاسبه آن در بالا بیان شده و سود خالص قبل از کسر مالیات شرکت ها از طریق اطلاعات مالی شرکت ها محاسبه می‌گردد. (متغیر مستقل )

جدول شماره ۳-۲: خلاصه ای از متعیرهای مورد مطالعه تحقیق

ردیف

نام متغیر

نوع متغیر

روش محاسبه

۱-

ارزش بازار سرمایه شرکت

وابسته

تعداد سهام یک شرکت *ارزش بازار هر سهم

۲-

هزینه منابع انسانی

مستقل

با بهره گرفتن از فرمول فلم

هولتز

۳-

نسبت هزینه منابع انسانی به کل دارایی

مستقل

نسبت فرمول فلم هولتز و کل دارایی شرکت

۴-

نسبت هزینه منابع انسانی به دارایی های سرمایه ای

مستقل

نسبت فرمول فلم هولتز و کل دارایی شرکت

۵-

نسبت هزینه منابع انسانی به هزینه حقوق و دستمزد و پاداش

مستقل

نسبت فرمول فلم هولتز و کل دارایی شرکت

۶-

نسبت هزینه منابع انسانی به سود خالص عملیاتی

مستقل

نسبت فرمول فلم هولتز و کل دارایی شرکت

۷-

نسبت هزینه منابع انسانی به سود خالص قبل از کسر مالیات

مستقل

نسبت فرمول فلم هولتز و کل دارایی شرکت

۳-۷- روش های گردآوری داده های تحقیق و کاربرد آن ها

مطالعه اسناد و مدارک : با توجه به نوع طرح تحقیق، بر اساس گزارشات سالانه شرکت‌ها ، داده های مورد نیاز از صورت های مالی ، استخراج خواهند شد .بدین منظور از نرم افزارهای رهاوردنوین و تدبیر پرداز استفاده شده است.

کاوش اینترنتی : که برای گردآوری داده ها مربوط به سوابق گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد .

مطالعه کتابخانه ای : که برای گردآوری داده ها پیرامون مبانی نظری و پیشینه این تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت جمع‌ آوری داده های مربوط به منابع انسانی از پرسشنامه طراحی شده ای استفاده می‌گردد. این پرسشنامه توسط افراد و یا شرکت ها تکمیل نمی گردد بلکه با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت های با توجه به عدم در دسترس بودن برخی اطلاعات منابع انسانی (هزینه استخدام ‌و گزینش،آموزش و بهینه سازی )تکمیل و پر می‌گردد.

۱-۸- قلمرو تحقیق

۱-۸-۱- قلمرو موضوعی تحقیق

در این تحقیق محقق در پی بررسی تاثیر ارزش منابع انسانی شرکت‌ها بر ارزش کل بازار سهام شرکت می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...