جزوه
عنوان :‌ جزوات مدیریت اردویی، سرپرستی در کوه
توسط ابوالقاسم آریان پور تهیه و تنظیم شده و بوسیله انجمن کوهنوردی آموزشگاههای سبزوار در تابستان ۷۶ تکثیر گردیده است.
خلاصه : تاریخچه کوهنوردی، ‌مختصری از طرح ریزی و اجرای یک برنامه کوهنوردی، هدایت گروه های دانش آموزی به کوه، تأثیر ورزش و بازی در شکوفائی جنبه‌های اجتماعی کودکان، هنر سرپرستی در کوه، روش اجرای یک برنامه کوهنوردی کوتاه مدت، در باره فواید کوهنوردی، نکاتی چند از آئین نامه تشکیل گروه‌های کوه پیمائی و پیاده روی در مدارس، سرودهای کوهستان
مقاله
در بررسی مقالات به طرح دو مقاله از روزنامه رسالت که در تاریخهای ۱۶ و ۱۷ شهریورماه ۱۳۷۱ به چاپ رسیده است می‌پردازیم. این مقالات « نقش اردو در جبران مشکلات شخصیتی دانش آموزان بزه کار » را موردتوجه قرار داده است. نویسنده طی اقامت ده روزه خویش گزارش نسبتاٌ ‌مفصلی از جریان برگزاری اردوهای کانون اصلاح و تربیت تهیه نموده است. این گزارش حاوی مشاهدات و تماسهای وی با شرکت کنندگان دراردو و مقامات مسئول اردوگاههاست.
دربخشهایی از این مقاله به بررسی برنامه‌ها از قبیل « کلاسی تحت عنوان پسر وظیفه شناس » به منظور آشنایی بیشتر بچه‌ها با تکالیف دینی و شرعی و فعالیتهای ورزشی مانند شنا، ‌طناب کشی، فوتبال و غیره جهت تزکیه روح و روان و تندرستی تن و جسم پرداخته است و نتیجه گیری کرده که « شتکیل چنین اردوهایی گر چه مقطعی و کوتاه مدت است، اما از آنجا که در دنیای بی تحرکها اینچنین برنامه‌هایی می‌تواند سرآغاز تصمیم گیریهای مهمی‌در آینده باشد. لذا نقش وجود چنین اردوهایی خوب است. »
نتیجه گیری : نتایج بدست آمده از مطالعه کتابها، ‌جزوات و مقالات فوق، بیانگر اهمیت فعالیتهای تربیتی و نقش اردوها می‌باشد که برای دانش آموزان بسیار ضروری است. چرا که امروزه به کرات ثابت شده است که آموزشهای کلاسیک و کلیشه‌ای که در کلاسهای درس محبوس شده، ارائه می‌گردد چنان کاربردی ندارد و راهگشای نسل آینده نمی‌تواند بشود. با تأکید بسیار زیادی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در ارتباط با امر تربیت داشته اند که تربیت سرلوحه کارهاست و اگر تربیت نباشد آموزش هم در واقع مؤثر نیست.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تربیت ابعاد وسیعی دارد و یکی از زمینه‌ها و جایگاه‌هایی که ما می‌توانیم در آن با دانش آموزان ارتباط نزدیک تری داشته باشیم، محیط و فضای اردویی است. با بررسی اردوهای کانون اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان زندانهای کشور که همه ساله توسط مسئولین بازپروری زندانها اجرا می‌شود، نتایج و آثار مثبت و مفیدی در بر نداشته است و نتوانسته راهگشای مشکلات کودکان و نوجوانان بزه کار باشد.
بسیاری از آنان طی صحبتی که داشته اند اظهار خشنودی نمودند و گفتند : اطلاعات وسیعی در مورد زندگی، آداب و رسوم و احکام دینی در این اردوها کسب نموده اند. بر اثر برگزاری اردوها، بسیاری از خلاقیتها و هنرهای ذاتی همین کودکان به ظهور رسیده است.
با توجه به نامه جوان ۱۷ ساله که به مسئولین برگزاری اردوهای زندان نوشته شده است، نکاتی بسیار جالب اشاره شده است که جای تفکر و تعمق دارد. چرا دانش آموز زرنگ و باهوشی باید از مدرسه و درس گریزان و راهی کوچه و خیابان شود ؟‌برخورد غلط یک مربی ناآگاه به روحیه و خصوصیات سنی کودکان و نوجوانان می‌تواند چنین مشکل ساز باشد. ما باید قبل از اینکه کودکان پاک و معصوم این چنین راه به بیراهه نهند باید فکری اساسی کنیم تا از کثرت جرائم کاسته شود و جامعه سالم داشته باشیم. ما اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب به امکانات لازم اردویی دسترسی پیدا کنیم. زمینه مناسبی را برای ما فراهم می‌کند که با دانش آموزان خود در محیط اردویی هر چند در یک مدت زمانی کم، ارتباط نزدیکی داشته باشیم که این خود شناخت دانش آموزان را فراهم می‌سازد.
در اردوها علاوه براینکه می‌توانیم به شخصیت و الگوهای رفتاری دانش آموزان به دلخواه جامعه و احکام مبین اسلام شکل مثبتی بخشیم، می‌تواند تکمیل کننده شخصیت معلمان و مربیان و همچنین آموزش عملی برای این عزیزان دلسوز و زحمت کش باشد.
« بنابراین برای برگزاری این اردوها در سطح مدارس کشور بصورت یک برنامه رسمی، نیاز به همت و تلاش مسئولین آموزش و پرورش و دست اندرکاران تعلیم و تربیت دارد. »
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه
برای اجرای هر نوع مطالعه تحقیقی، داده‌هایی جمع آوری می‌شود که با بهره گرفتن از آنها فرضیه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد. برای جمع آوری داده‌ها، ‌ابزارها و روش های متعددی وجود دارد. این ابزارها گونه‌های مختلف دارند و داده‌ها را با روش های مشخصی از نظر کمی و کیفی توصیف کنند که هر یک از این ابزارها و روشها برای نوعی از داده‌ها مناسب است و نوعی از اطلاعات را به صورت معینی ارائه می‌دهد تا به گونه مؤثرتری مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر هدف گزارش و ارائه نظرات معلمین اردو رفته دبستانهای منطقه تبادکان نسبت به برگزاری اردوها در سطح مدارس ابتدایی و تأثیر آن بر روحیه و شخصیت دانش آموزان است. لذا در نظر است تا نتایج به همان صورتی که هست گزارش شود. بنابراین تحقیق از نوع توصیفی بوده و اطلاعات صرفاٌ جنبه توصیفی و وصفی دارند و در این فصل، جامعه آماری، چگونگی جمع آوری اطلاعات و روش های آماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
روش تحقیق : این تحقیق به روش توصیفی انجام گرفته است ابتدا در باره این شیوه توضیحاتی ارائه می‌گردد.
تحقیق توصیفی : هدف از انجام تحقیقات توصیفی به شناخت دقیق موقعیت مورد مطالعه می انجامد و عوامل متعددی را که در ارتباط با موقعیت مورد مطالعه می‌باشد مشخص می‌کند، اما به کشف علت، آنچنانکه در پژوهشهای تجربی میسر می‌باشد، نمی انجامد. ضمناٌ نتایج حاصل ازتحقیق توصیفی بر جمعیت آماری مورد مطالعه، قابل تعمیم می‌باشد.
کاربرد نتایج پژوهشهای توصیفی برای انجام تصمیم گیری و برنامه‌ریزی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و همچنین انتخاب مسایل پژوهشی با روش تجربی می‌باشد و در شرایطی که زمینه‌های مختلف انسانی و اجتماعی و طبیعی معتبرعلمی وجود ندارد. پژوهشهای توصیفی از نظر ارزش و انجام تحقیق اولویت دارند. زیرا زمینه را برای انتخاب مسایل تجربی دقیق فراهم می‌سازد.
در تحقیقات توصیفی محقق بر پدیده‌ها و متغیرهای مورد توجه، نگرش سطحی دارد. بدین معنی که آنچه را که هست توصیف می‌کند و هیچگونه تحلیل وتعمیم آماری از یافته‌ها به عمل نمی آورد. به عبارت دیگر در این نوع تحقیقات، محقق صرفاٌ ٌ‌به گزارش وصفی و ظاهر نمای یک یا چند متغیر در یک مجموعه یا نمونه‌ای بزرگ استفاده می‌کند و هیچگونه تلاش در توضیح و توجیه آنها به عمل نمی آورد.
محقق در این روش با بهره گرفتن از تکنیکهای آمار توصیفی به سرو سامان دادن، جمع و جور کردن و تلخیص اطلاعات می‌پردازد و آنها را در شکلهای گوناگونی چون جدولهای توزیع انواع فراوانی‌ها، نمودارهای مختلف، محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی را ارائه می‌دهد.
دلایل انتخاب روش توصیفی :‌
دلایل انتخاب این روش جهت تحقیق عبارتند از :‌
تناسب ماهیت موضوع تحقیق با این شیوه : با توجه به اینکه موضوع، نظرات معلمان در باره اردو می‌باشد و باید این نظرات عیناٌ ‌توصیف شود لذا بهترین روش برای توصیف اطلاعات روش توصیفی می‌باشد.
کمبود وقت جهت انجام تحقیق : به دلیل اینکه مدت انجام پژوهش یک ترم می‌باشد و به عنوان یک کار مقدماتی محسوب می‌شود، ‌این روش زمان کمتری می‌گیرد. پس این شیوه مناسب به نظر می‌رسد.
پایین بودن هزینه تحقیق نسبت به روش های دیگر :‌ به دلیل عدم بضاعت مالی محقق چون در این شیوه جمع آوری اطلاعات فقط از طریق پرسشنامه صورت می‌پذیرد و پژوهش دارای یک متغیر می‌باشد لذا در قسمت تجزیه و تحلیل و همچنین در جمع آوری اطلاعات وقت و هزینه کمتری مصرف می‌شود.
آشنایی بیشتر با این شیوه تحقیق :‌ در بین شیوه‌های تحقیق معمولاٌ روش توصیفی مورد قبول و قابل تفهیم برای افراد می‌باشد چرا که این شیوه توصیف آنچه که هست را در بر دارد.
در دسترس بودن جامعه آماری :‌ چون پژوهشگر خود شاغل در منطقه تبادکان می‌باشد لذا انتخاب مدارس منطقه تبادکان به عنوان جامعه آماری، انجام کار را آسان می‌سازد.
روش های جمع آوری اطلاعات :
اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و همچنین جهت مطالعه و بررسی کتب و منابع مختلف که در رابطه با موضوع مورد تحقیق می‌باشند به مقالات و کتب گوناگون و ماهنامه‌های تربیت و پایان نامه‌ها مراجه و مطالب لازم گردآوری شده است.
روش تهیه و اجرای پرسشنامه :
جهت جمع آوری اطلاعات، ‌پرسشنامه‌ای با تعداد ۲۹ سئوال که شامل ۲۸ سال بسته و ۱ سئوال باز درارتباط با موضوع تحقیق تهیه گردیده که تعداد این پرسشنامه‌ها ۶۰ عدد بوده و از طریق ارائه پرسشنامه‌ها به معلمین دبستانهای پسرانه منطقه تبادکان تکمیل و جمع آوری شده است.
جامعه آماری :‌ جامعه آماری در این پژوهش تمام معلمین دبستانهای پسرانه در سطح منطقه آموزش و پرورش تبادکان در سال ۷۸-۱۳۷۷ می‌باشد. با توجه به گستردگی زیاد جمعیت آماری و اینکه نمونه آماری در منطقه تبادکان قرار دارد که دارای دبستانهای بسیار پراکنده می‌باشد. لذا ما برای انتخاب نمونه آماری از روش خوشه‌ای که در دو مرحله به اجرا در آمده است استفاده نمودیم.
روش نمونه گیری :‌در سطح منطقه یاد شده تعداد ۱۲۰ دبستان پسرانه فعالیت دارند که ما در مرحله اول بوسیله کد گذاری مدارس، تعداد ۶۰ دبستان پسرانه را بصورت تصادفی انتخاب نمودیم و بر همین اساس، به ازای هر دبستان تعیین شده، ‌یک پرسشنامه همراه با راهنمای دستورالعمل آن در قسمت کازیو ( قسمت بخشنامه‌های اداری مدارس ) قرار دادیم و از مدیر آموزشگاههای مربوطه خواسته شده است که پرسشنامه مورد نظر را در مرحله اول بوسیله یک معلم اردو رفته که بیشترین سابقه آموزشی در آن آموزشگاه را دارد پر نماید و در صورت نبودن این ملاک به بیشترین سابقه آموزشی توجه گردد.
ملاکهای انتخاب نمونه آماری :‌
دبستانهای پسرانه منطقه تبادکان که حداقل ۵ کادر آموزشی دارد.
معلمینی که در حال حاضر در دبستانهای پسرانه تدریس دارند.
معلمین اردو رفته که بیشترین سابقه آموزشی دارند.
معلمین اردو رفته
معلمینی که بیشترین سابقه آموزشی در آن آموزشگاه دارند.
روش آماری :‌
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این تحقیق از آمار توصیفی و روش فراوانی و درصد استفاده شده است که مختصری در باره آن توضیح داده می‌شود.
عده فراوانی که در هر طبقه قرار می‌گیرند فراوانی آن طبقه نامیده می‌شود و فراوانی یک داده آماری خام به شمار می‌رود که برای بررسی آماری آنرا به مقادیر دیگری تبدیل می‌کنیم که وضع هر طبقه را روشن تر بیان می‌کند.
از جمله تبدیل مقادیر به درصد است که برای بدست آوردن آن بایستی فراوانی هر طبقه را بر تعداد کل تقسیم کنیم و نتیجه را در عدد ۱۰۰ ضرب کنیم که به طور خلاصه در فرمول زیر مشخص است.

در فرمول فوق درصد – P و فراوانی –F و تعداد کل N- می‌باشد.
درصد به سب بسادگی آن به لحاظ مفهوم و محاسبه از پر مصرف ترین شاخصهای آماری است. با وجود این در بعضی موارد به کار بردن آن ممکن است نتایج مبهم نیز به بار آورد، به همین جهت این روش را باید با تأمل و احتیاط به کار برد و از طرفی هر قدر فراوانی کل طبقه یعنی N بیشتر باشد به شاخص درصدی که نسبت به آن حساب می‌شود بیشتر می‌توان اعتماد داشت.
فصل چهارم : نتایج آماری
مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...