۰
۱
۰
۱
۰
۰
۱
۱
۰٫۳
۰٫۱
۱
۰
۰
جفت انتخاب شده جهت جابه جایی
۰٫۳
۰٫۵
۰٫۳
۰٫۲
۰٫۱
۰٫۳
۱
۱
۱
۰
۰
۰
۰
۰
۱
۰٫۶
۰٫۴
۰
۱
۱
شکل ۴-۳٫ نمایش و نحوه عملکرد عملگر جهش
۴-۲-۶٫ ارزیابی فرزندان
در این بخش بعد از تولید هر فرزند از طریق عملگرهای تقاطع و جهش، ارزیابی آن صورت می گیرد. برای ارزیابی میزان تابع هدف بدست آمده برای جواب مورد نظر را با بد­ترین مقدار تابع هدف از نسل قبل مقایسه می­کنیم، در صورتی که فرزند تولید شده از بدترین فرد از نسل قبلی بدتر نبوده باشد مورد تائید و به نسل بعد انتقال می­یابد در غیر اینصورت کنار گذاشته شده و فرزند دیگری تولید می­گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۲-۷ .جستجوی محلی
بعد از بیان عملگر های تقاطع و جهش، در جهت یافتن حل های بهتر و نزدیک به بهینه بعد از تولید هر فرزند به جستجوی محلی در اطراف فرزند تولید شده پرداخته می­ شود. این جستجو در بخش دوم کروموزوم صورت می­گیرد. برای رفتن به یک همسایگی از جواب با احتمال یکسان یک عملیات نگهداری فعال را غیر فعال و یا برعکس این عمل یعنی یک عملیات غیر فعال، فعال می­گردد. این جستجو تا زمانی که به یک همسایگی با کیفیت بهتر دست یابد و یا پس از تکرار مشخص ادامه می­یابد.
۴-۲- ۸٫ معیار توقف
در این الگوریتم وقتی الگوریتم متوقف می­گردد که به همگرایی برسد، این همگرایی بدین معنی می­باشد که الگوریتم بعد از تعدادی مشخصی تکرار به هیچ بهبودی در جواب بهینه دست پیدا نکند، در غیر اینصورت الگوریتم تا رسیدن به حداکثر تعداد نسل ادامه می­یابد.
۴ .۳٫ ساختار الگوریتم رقابت استعماری پیشنهادی:
این الگوریتم در ابتدا برای حل مسایل در فضای پیوسته معرفی گردید. سپس با استقبالی که از این الگوریتم به عمل آمد روشی برای حل مسائل در فضای گسسته ارائه شد. در الگوریتم رقابت استعماری دو دسته پارامتر وجود دارد ، عملگرهای ساختاری و مستقل ار مسئله که عملگرهایی هستند که به نوع کد کردن مساله وابسته نیستند و ساختار تقریبأ معین و ثابتی دارند. مثلأ بخش رقابت استعماری ، کل تصمیم ­گیری را از روی هزینه کشورها و امپراطوری­ها انجام می­دهد و نوع کدشدن و شیوه نمایش کشورها را در فرایند خود دخالت نمی­دهد. و عملگرهای وابسته به مسئله این عملگرها ، باید وابسته به این مسأله طراحی شوند. برای گسسته کردن این الگوریتم ، تنها با دستکاری در سه قسمت از الگوریتم می­توان به نتیجه مطلوب رسید. این سه بخش به شرح زیر می­باشند:
ایجاد جمعیت اولیه[۵۶]
عملگر جذب[۵۷]
عملگر انتخاب[۵۸]
در واقع ابتدا یک تعداد کشور تعریف می­کنیم، که هر کدام از این کشورها دارای نوعی از چیدمان کارها روی ماشین­ها و فعالیت­های نگهداری می­باشند. کشورهای قوی­تر کشورهای امپریالیسم را تشکیل می­ دهند که این امر با محاسبه زمان بیشترین زمان تکمیل امکان­ پذیر است. بیشترین زمان تکمیل کمتر معرف قدرت بیشتر آن کشور است و سپس هر تعداد کشور که باقی ماند به عنوان مستعمره­ها در نظر گرفته می­شوند.
در بخش بعدی مسئله که قسمت مقدار­دهی اولیه [۵۹]می­باشد، کمترین بیشترین زمان تکمیل و میانگین بیشترین زمان تکمیل­ها را مشخص می­کنیم، در تابعی جداگانه اطلاعات مربوط به امپراطوری­ها و کلونی­ها را ذخیره می­کنیم. ساختاری را تعریف کرده که داخل آن اولأ اطلاعات مربوط به امپراطوری­ها، موقعیتشان، هزینه­شان، هزینه کل­شان و …در آن باشد. ثانیأ اطلاعات کلونی­ها را هم در خود نگه خواهد داشت. در قسمت بعدی برنامه که حلقه اصلی برنامه می­باشد. این قسمت ، تابع­هایی را که جداگانه تنظیم شده ­اند را بررسی و تکرار می­ کند.
این توابع شامل انقلاب[۶۰]، رقابت درون امپراطوری[۶۱]، رقابت میات امپراطوری­ها[۶۲] ، جذب[۶۳] می­باشد که به صورت مجزا محاسباتشان انجام و در این بخش نتیجه آن­ها فراخوانی می­ شود.
۴-۴ نتایج محاسباتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...