-ریدلی و همکاران ( ۱۹۸۲ ) و کاودو و گرنی (۱۹۹۹)، نیز در تحقیقات خود گزارش نمودند؛ شرکت کنندگان در یکی از برنامه های غنی سازی در مقایسه با قبل از آموزش ها، افزایش معناداری در رضایت مندی زناشویی دارند .

دینر و سلیگمن(۲۰۰۲) در یک مطالعه ‌در مورد ۱۰ درصد شادترین افراد یک گروه ۲۲۲ نفرى از دانشجویان دانشگاه، دریافتند که برجسته‏ترین صفت آنان داشتن یک زندگى اجتماعى غنى و رضایتمند و معاشرت زیاد با دوستان است.

فصل سوم

مواد وروش ها

۳-۱- مقدمه

در این فصل به بررسی نوع تحقیق و روش های آماری استفاده شده پرداخته شده است. جامعه و نمونه و روش نمونه گیری تشریح گردیده است. در ادامه ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی آن توضیح داده خواهد شده است. در پایان نیز مدل پیشنهادی محقق ترسیم خواهد شد.

۳-۲- روش پژوهش :

این تحقیق بر اساس اهداف از نوع تحقیقات کاربردی می‌باشد. هم چنین پژوهش حاضر را می توان در قلمرو پژوهش های تجربی ( نیمه آزمایشی ) در نظر گرفت. روش نیمه تجربی آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده می شود. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها وماهیت موضوع پژوهش وامکانات اجرایی آن دارد ،چون محقق با توجه به موضوع خود واهداف تحقیق مشخص می‌کند که چه روش و شیوه هایی اتخاذ کند تا اورا هرچه دقیقتر ،آسانتر ‌و سریعتر در دستیابی به یافته های تحقیق مورد نظر کمک کند (سرمد و همکاران ،۱۳۸۶) با توجه به اهداف این طرح که شامل آموزش چند رسانه ای صمیمیت در خانواده وتاثیر آن بر افزایش نشاط وشادکامی معلمان می‌باشد .

۳-۳- طرح پژوهش

نوع روش تحقیق متناسب با اصول پژوهش ،طرح شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل مشخص خواهد شد. در این پژوهش دو گروه آزمایش وکنترل دو بار مورد اندازه گیری قرار خواهند گرفت . یک بارقبل از آموزش متغیر مستقل وبار دوم بعد از آموزش متغیر مستقل بر این اساس گروه آزمایش تحت تاثیر متغیر مستقل (آموزش صمیمیت در خانواده )قرار خواهد گرفت .در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی نگرفته طرج پژوهش مذکور در جدول پایین آمده است. پس آزمون متغییر مستقل پیش آزمون انتخاب تصادفی گروه آزمایش ۲T X 1T R گروه کنترل ۲T 1T R

جدول ۳-۱دیاگرام طرح پش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل

پس آزمون
متغیر مستقل
پیش آزمون
گروه ها
T2
X
T1
گروه آزمایش
T2

T1
گروه کنترل

۳-۴- جامعه آماری

شامل کلیه ی معلمان زن مدرسه ها ی ابتدایی ناحیه ی دو شهر یزد می‌باشد.

۳-۵- نمونه وروش نمونه گیری

روش و طرح نمونه گیری: بر اساس نظر بورگ وگال (۱۳۹۰ ) در تحقیق های آزمایشی و علی مقایسه ای باید حجم هر گروه حداقل ۱۵ نفر باشد، از این رو ضمن توجه به حداقل حجم نمونه ؛ نمونه گیری از نوع روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای و تخصیص تصادفی در ‌گروه‌های آزمایشی و کنترل انجام خواهدگرفت و تخصیص تصادفی نیز معیار قرار گرفتن در گروه آزمایش و کنترل خواهد بود.

۳-۶- حجم نمونه

حجم نمونه پژوهش شامل ۳۰معلم زن ابتدایی ناحیه دو یزد که از میان مدرسه های انتخاب شده به صورت خوشه ای چند مرحله ای در دو گروه آزمایش ( ۱۵ نفر )وکنترل ( ۱۵نفر) مورد آزمایش قرار گرفته می شود.

۳-۷- ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...