پژوهشگر

تشخیص

تعداد نمونه

(دختر/پسر)

گروه کنترل

گروه آزمایش/ روش پژوهش

نوع جلسه

تعداد و طول جلسات

مؤلفه‌‌های رفتاری

اضطراب و پریشانی

درد

برانگیختگی فیزیولوژیکی

چن و همکاران

(۱۹۹۹)

سرطان خون

۵۰ (۱۲د/۳۸پ)

Attn(25)

فردی

۲

بازسازی شناختی

+

+

+و۰

برومی[۶۵] و همکاران

(۱۹۹۸)

مختلط

۲۸(۱۱د/۱۷پ)

#۱ (۲۸)

/پس آزمون

فردی

۱

انحراف شناختی/توجه، آموزش آرامشسازی، الگوبرداری نمایشی

۰۰

++

ایونس و کنیس [۶۶] (۱۹۹۵)

مختلط

۷۲ (۲۵د/۴۷پ)

tx(26)

#۱ (۲۹)

#۲ (۲۳)

/RCT

گروهی

۸-۶۰ دقیقه

آموزش آرامشسازی، بازسازی شناختی

#۱ +

#۲ +

مانی و همکاران (۱۹۹۴)

مختلط

۳۵ (۱۶د/۱۹پ)

#۱ تشویق پرستار (۱۷)

#۲ بدرن تشویق پرستار (۱۸)

/RCT

خانوادگی

۱# ۱ جلسه، ۱۰ دقیقه

۱ جلسه، ۱۰ دقیقه

#۱ مدیریت شرطی، انحراف شناختی/توجه، آموزش آرامشسازی

#۲ مدیریت شرطی، انحراف شناختی/توجه، آموزش آرامشسازی

#۱ ++

#۲ ++

پاورز[۶۷] و همکاران

(۱۹۹۳)

سرطان خون

۴(۴د)

#۱ (۴)

/تحلیل فردی

خانوادگی

۲-۴ جسله با آموزش فشرده، ۴۵ دقیقه؛ ۲-۴ جلسه حفظ و اصلاح، ۱۵ دقیقه

انحراف شناختی/توجه، آموزش آرامش سازی

++

دکر [۶۸]و همکاران

(۱۹۹۲)

مختلط

۸۲ (۵۲د/۳۰پ)

Attn(29)

#۱ (۳۴)

/RCT

فردی

۶/ ۱ ساعته

آرامش سازی

+

جی و همکاران

(۱۹۹۱)

۸۳ (۳۸د/۴۵پ)

#۱ (۴۵)

# (۳۸) بانضمام والیوم

/RCT

فردی

۱

مدیریت شرطی، انحراف شناختی/توجه، تصویرسازی هیجانی، آموزش آرامش سازی، الگوبرداری نمایشی

#۱ ++

#۲ ++

#۱ ++

#۲ ++

#۱ ++

#۲ ++

هلند[۶۹] و همکاران

(۱۹۹۱)

مختلط

۱۴۷ (۹۹د/۵۲پ)

#۱ (۷۷)

#۲ (۷۰)

/RCT

فردی

#۱ یک جلسه بانضمام نوار صوتی

#۲ ۰٫۵ گرم آلپرازولام ۳ مرتبه در روز

#۱ آموزش آرامشسازی

#۱ ++

#۲ ++و+

مانی و همکاران

(۱۹۹۰)

مختلط

۲۳ (۱۲د/۱۶پ)

Attn(10)

#۱ (۱۳)

/NRT

خانوادگی

مدیریت شرطی، انحراف شناختی/توجه، آموزش آرامش سازی

+کودکان

+والدین، ۰ پرستار

+ کودکان – گاهش درد و کاهش مقاومت

اسمیت[۷۰] و همکاران (۱۹۸۹)

مختلط

۳۸ (۱۲د/۱۶پ)

#۱انحراف کلامی (۱۳)

#۲ اطلاعات حسی (۱۵)

/RCT

#۱ گروهی

گروهی

۱

انحراف شناختی/توجه

+ ضربان قلب پایین تر

کاتنر و همکاران

(۱۹۸۸)

سرطان خون

۴۸ (۱۸د/۳۰ پ)

tx (؟)

#۱(؟)

#۲(؟)

/RCT

۱: ۵ تا ۲۰ دقیقه برای آماده سازی

۱ جلسه ۵ تا ۲۰ دقیقه

#۱انحراف شناختی/توجه

#۲ هپنوتیزم

#۱ +موثرتر برای کودکان بزرگتر

#۲ +موثرتر برای کودکان کم سن تر

#۱ +موثرتر برای کودکان بزرگتر

#۲ +
مؤثر تر برای کودکان بزرگتر

جی[۷۱] و همکاران

(۱۹۸۵)

سرطان خون

۵۶ (۲۰د/۳۶پ)

اندازه گیری مکرر- ترتیب مداخلات: ۱) کنترل توجه

۲)CBT

۳) والیوم

فردی

۱

مدیریت شرطی، انحراف شناختی/ توجه، تصویرسازی هیجانی، آموزش آرامش سازی، الگوبرداری نمایشی

++

++

++ نرخ ضربان پایین‌تر؛

++ فشار خون پایین‌‍تر

دالکوئیست[۷۲] و همکاران

(۱۹۸۵)

مختلط

۳ (۱ د/ ۲ پ)

گزارش موردی

فردی

۴

مدیریت شرطی، هپنوتیزم، آموزش آرامشسازی

+++

کلرمن

(۱۹۸۳)

مختلط

۱۸ (۱۰ د/۸ پ)

اندازه گیری های مکرر

فردی

۲ جلسه در حین رویه های طبی

هپنوتیزم، آموزش آرامشسازی

++

++

کلرمن[۷۳]

(۱۹۷۹)

سرطان خون

۱ دختر

مطالعه موردی

فردی

مدیریت شرطی، هپنوتیزم، آموزش آرامشسازی

+++

Attn= توجه؛ CBT=درمان شناختی-رفتاری؛ NRT= آزمایش غیرتصادفی؛ RCT = آزمایش بالینی تصادفی؛ tx=درمان

+ = معناداری آماری بهبود نسبت به گروه کنترل؛ ۰ = عدم معناداری آماری بهبود نسبت به گروه کنترل؛ ++ معناداری آماری بهبور در پیش-پس آزمون؛ ۰۰ = عدم معناداری آماری بهبود در پیش-پس آزمون

فوسون، مارتین و هالوی[۷۴] (۱۹۹۰) در پژوهشی اثر بازی درمانی را بر کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ی بستری در بیمارستان بررسی کردند و نتایج حاکی از کاهش معنادار اضطراب کودکان در گروه آزمایشی بود.

کاردیو و لوی[۷۵](۱۹۸۸)، در پژوهشی اثربخشی بازی درمانی را بر کودکان ۲ تا ۶ ساله ی بستری در بیمارستان بررسی کرده و ‌به این یافته ها دست یافتند که آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، کمتر مضطرب بودند، بهتر می خوابیدند و واپس روی کمتری داشتند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...