مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر دارد.

ناهاپیت وهمکاران (۱۹۹۸) و ملا و وانگ (۲۰۰۵)، و یانگ لانگ و همکاران (۲۰۱۲)

نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد.

یانگ (۲۰۰۵)، بروکمن و مرگان (۲۰۰۳)، گلوت و ترزیوسکی (۲۰۰۴) و یانگ لانگ و همکاران (۲۰۱۲)

ویژگی شرکت‌های مختلف تفاوت معنی‌داری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش ، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد می‌کند.

یانگ لانگ و همکاران (۲۰۱۲)

(منبع: یافته‌های تحقیق)
همانطور که مطالب فوق نشان می‏دهد از اصلی‌ترین عوامل موفقیت توسعه محصول جدید مدیریت دانش و نوآوری فرایند است. همچنین یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش علاوه بر تاثیر بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبت بر انواع نوآوری‌ها به‌ویژه نوآوری فرایند می‌باشد. البته مطابق با نتایج تحقیق بر میزان تاثیر این روابط ویژگی‌های شرکت از جمله سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیق‌وتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت تاثیرگذار می‌باشد. لازم به ذکر است با توجه به نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق و تایید روابط فرض شده مدل نهایی تحقیق به شرح شکل ۵-۱ ارائه می‌گردد:
شکل ۵-۱- مدل نهایی تحقیق
(منبع: یافته‌های پژوهش)
بنابراین با توجه به مدل تحقیق توسعه محصول جدید بخش مهمی از هر تجارت است و فرصت‌های رشد و مزیت رقابتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. همچنین مطابق با مبانی نظری تحقیق و همچنین نتیجه آزمون فرضیه سوم نوآوری فرایند یک ضرورت انکارناپذیر برای توسعه محصول جدید می‌باشد. از طرف دیگر مطابق با مطالعات انجام شده در فصل دوم و همچنین نتیجه آزمون فرضیه دوم تحقیق مدیریت دانش فاکتوری مهم در توسعه‌ی محصول به شمار می‌آید. البته مطابق با ادبیات تحقیق و همچنین نتیجه آزمون فرضیه اول تحقیق مشخص گردید مدیریت دانش پیش از آن که یک حوزه جدید مدیریتی با قوانین خاص خود باشد به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای فرایند خلق نوآوری هم مطرح است و اهمیت مدیریت دانش و رابطه آن با نوآوری به طور گسترده تایید شده است. بنابراین با توجه به این مطالب و همچنین نتیجه آزمون فرضیه چهارم تحقیق مدیریت دانش علاوه بر تاثیر مستقیم بر توسعه محصول جدید به صورت غیرمستقیم از طریق نوآوری فرایند هم بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد. بنابراین با توجه به مبانی نظری تحقیق و همچنین روابط شناسایی شده بین متغیرها، مدیریت دانش در توسعه محصول جدید به صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق نوآوری فرایند) تاثیر بسزایی داشته لذا سازمان‌ها با توجه به اهمیت مقوله توسعه محصول جدید و همچنین نوآوری فرایند در بازار کسب و کار امروزی بایستی به مدیریت دانش اهمیت ویژه‌ای داده و در راستای ارتقای و بهبود آن در سازمان گام بردارند. جهت بهبود مدیریت دانش در سازمان و در نتیجه بهبود نوآوری فرایند (فرضیه اول تحقیق) و همچنین توسعه محصول جدید به صورت مستقیم (فرضیه دوم تحقیق) و غیرمستقیم (فرضیه چهارم تحقیق) پیشنهادات زیر به به مدیران و تصمیم‌گیران شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ایجاد ساز و کارهای مناسب برای ارزیابی توان مدیریت دانش و تعریف و بازنگری برنامه توسعه مدیریت دانش در سازمان در جهت بهبود مدیریت دانش و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید به صورت مستقیم با توجه به نتایج فرضیه اول و غیرمستقیم از طریق بهبود نوآوری فرایند با توجه به نتایج فرضیه دوم و چهارم تحقیق.
استفاده از روش‌ها و شیوه‌های علمی مدیریت دانش و تاحد ممکن استخدام افراد متخصص در مدیریت دانش یا ارائه آموزش‌های تخصصی در این حوزه به کارشناسان با مدیران شرکت‌ها و همچنین تشکیل تیم‌های چند وظیفه‌ای که ترکیبی از نیروهای متخصص در تمامی حوزه‌های کسب و کار شرکت هستند و هدایت آنها در راستای تحقق اهداف پروژه‌های توسعه محصول شرکت در جهت بهبود مدیریت دانش و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید به صورت مستقیم با توجه به نتایج فرضیه اول و غیرمستقیم از طریق بهبود نوآوری فرایند با توجه به نتایج فرضیه دوم و چهارم تحقیق.
افزایش کانال‌های جذب دانش همانند حضور بیشتر در نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی و بهبود تعامل و اثربخشی جریان ورودی دانش بویژه در ارتباط با مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و مشاورین و انتخاب افرادی در شرکت به عنوان دیده‏بان و مرزگستر دانش به منظور پیمایش محیطی و کاهش فاصله بین سازمان با دانش نوین محیط پیشنهاد می‌گردد در جهت بهبود مدیریت دانش و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید به صورت مستقیم با توجه به نتایج فرضیه اول و غیرمستقیم از طریق بهبود نوآوری فرایند با توجه به نتایج فرضیه دوم و چهارم تحقیق.
طراحی و اجرای مکانیزم‌های مستندسازی از یافته‌ها و تجربه‌های اعضای شرکت در طول انجام فعالیت‌ها و استفاده از ابزارهای مناسب مانند سیستم‌های اطلاعاتی جهت ثبت، نگهداری و بازیابی آنها و تعهد سازمان به ارزیابی دوره‌ای از میزان دانش سازمانی و ارائه گزارش‌های مکتوب از آن در جهت بهبود مدیریت دانش و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید به صورت مستقیم با توجه به نتایج فرضیه اول و غیرمستقیم از طریق بهبود نوآوری فرایند با توجه به نتایج فرضیه دوم و چهارم تحقیق.
با توجه به نقش افراد در انتقال دانش سازمانی برای ارتقای توانایی و انگیزه کارکنان می‌توان به اهمیت نقش آموزش، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی، تشویق و پاداش‌های سازمانی پی‌برد. در ایجاد چنین سازو‌کارهایی می‌تواند نقش مهمی در بهبود ظرفیت جذب کارکنان داشته باشد در جهت بهبود مدیریت دانش و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید به صورت مستقیم با توجه به نتایج فرضیه اول و غیرمستقیم از طریق بهبود نوآوری فرایند با توجه به نتایج فرضیه دوم و چهارم تحقیق
همچین از طرف دیگر جهت بهبود نوآوری فرایند و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید (فرضیه سوم تحقیق) علاوه بر پیشنهادات فوق به مدیران و تصمیم‌گیران در شرکت‌ها موارد زیر پیشنهاد می‌گردد:
ایجاد ساز‌وکارهای مناسب برای ارزیابی توان نوآوری در شرکت بویژه نوآوری فرایند وتعریف و بازنگری برنامه بهبود نوآوری فرایند در سازمان در جهت بهبود نوآوری فرایند در سازمان و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید با توجه به نتایج فرضیه سوم تحقیق.
همچنین برای توسعه ایده‌ها جهت نوآوری فرایند پیشنهاد می‌گردد که یک بانک اطلاعاتی از ایده‌ها تشکیل گردد و در سطح سازمان این بانک اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شود و همچنین جلسات دوره‌ای بین واحدهای مختلف شرکت برای تعامل و تبادل نظر در خصوص نوآوری‌های بویژه نوآوری فرایند برگزار گردد. لازم به ذکر است این پیشنهاد در جهت بهبود نوآوری فرایند در سازمان و در نتیجه بهبود توسعه محصول جدید با توجه به نتایج فرضیه سوم تحقیق.
همچنین با توجه به نتایج فرضیه پنجم تحقیق پیشنهاد می‌گردد جهت افزایش تاثیر مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید شرکت‌ها به استخدام نیروهای دانشی بویژه در واحد تحقیق و توسعه خود داشته باشند.
و در نهایت با توجه به محدود بودن دامنه پژوهش مطالعات زیر به دیگر پژوهشگران در آینده پیشنهاد می‏گردد:
بررسی و آزمون مدل برای شرکت‌های بزرگ و مقایسه با نتایج حاصل شده با تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش بر انواع دیگر نوآوری و ارتباط این متغیرها با توسعه محصول جدید بررسی این مدل در جوامع آماری دیگر شهرها و استان‌ها با توجه به تفاوت‌های فرهنگی آنها. با توجه به اینکه علاوه بر مدیریت دانش عوامل دیگری نیز بر نوآوری فرایند تاثیر می‌گذارند پیشنهاد می‌شود در تحقیقات این عوامل به دو گروه عوامل موفقیت و موانع شناسایی و بررسی شود.
در محیط رقابتی توسعه محصول جدید یکی از برون‌دادهای مهم سازمان است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در مطالعات آینده به دیگر خروجی‌های مهم سازمانی چون مزیت رقابتی و انعطاف‌پذیری بر اثر تاثیر گرفتن از مدیریت دانش و نوآوری توجه شود.
۵-۳- محدودیت‌های پژوهش
موارد زیر را می‌توان بعنوان محدودیت‌های تحقیق حاضر نام برد:
از آنجا که بسیاری از شاخص‌های متغیرهای پژوهش ملموس نبوده و براساس درک شهودی افراد می‏باشد، امکان خطا در آن بیشتر بود.
از دیگر کمبودها می‌توان به عدم همکاری برخی از پاسخگویان در تخصیص بخشی از زمان خود به‌منظور تکمیل پرسشنامه نام برد.
منابع و مآخذ

  • ادراکی ، محمد رضا (۱۳۸۷)، بانک توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران، فصلنامه رشد فناوری، شماره ۱۲ ، صص ۳۳-۲۶ .
  • اسکندری، محمد، قیدرخلجانی، جعفر، اعرابی، سید محمد (۱۳۹۰)، الگوی هماهنگی راهبردهای نوآوری محصول و فرایند بر اساس چارچوب ارزشهای رقیب، نشریه بهبود مدیریت، سال پنجم، شماره ۲، پیاپی ۱۳، صص ۹ تا ۱۳٫
  • اکس، زولتان جی (۱۳۸۳)، صنایع کوچک و رشد اقتصادی، مقاله اول از کتاب نقش صنایع کوچک در اقتصاد مدرن، ترجمه جهانگیر مجیدی، تهران، موسسه فرهنگی رشا.
  • امین بیدختی، علی اکبر، زرگر، سید مجتبی (۱۳۹۰)، بررسی موانع موجود در توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط () و ارائه چارچوب حمایت از این بنگاه‌ها ، نشریه کار و جامعه ، شماره ۱۳۸، صص ۴۸-۳۴ .
  • انواری رستمی علی اصغر، شهایی بهنام. مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده. تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه، مدیریت فناوری اطلاعات، ۱۳۸۸، ۱ (۲)، ۳-۱۸ .
  • اخوان، پیمان، سرخوش، سید مهدی حسینی، منطقی ، منوچهر (۱۳۹۲)، بررسی رابطه نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید، سومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری.
  • اخوان، پیمان، یزدی مقدم ، جعفر (۱۳۹۲) ، بررسی توام نقش اصول اخلاقی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی، فصلنامه خلاق در علوم و فناوری، سال هشتم، شماره ۲٫
  • دهقان نجم، منصور،. (۱۳۸۸ ) مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. مهندسی خودرو و صنایع وابسته،:(۱۸) ۴۷-۵۲
  • رهنورد فرج‌اله، محمدی، اصغر. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فناوری اطلاعات ۱۳۸۸، ۱ (۳): ۳۷-۵۲ .
  • سعیدا اردکانی، سعید؛ طباطبایی نسب، سید محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا؛ و حکاکی، سید مسعود، (۱۳۸۹)، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر نوآوری با رویکرد. اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی. شیراز، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه.
  • سعیدا اردکانی، سعید، طالعی‌فر، رضا، حاتمی‌نسب، سید‌حسن، محمدی، فرهنگ، (۱۳۹۰) بررسی ‌و رتبه‌بندی عوامل و مولفه‌های موثر بر فرایند توسعه محصول جدید (مطالعه دیدگاه مدیران SME واقع در صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...