نتایج تحقیق بیان می‌کند که بین متوسط دوره وصول حسابهای دریافتنی وچرخه تبدیل وجه نقد با افشای کامل اطلاعات رابطه مستقیم وجود دارد و بین دوره گردش موجودی کالا و متوسط دوره پرداخت حسابهای پرداختنی با افشای کامل اطلاعات رابطه معنی داری وجود ندارد.۱-نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تغییرات وجه نقد تاثیرمثبت بر ارزش بازار شرکت‌ها دارد و ارزش نهایی وجه نقد در بورس اوراق بهادار تهران مثبت است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین بیش سرمایه گذاری و ارزش نهایی وجه نقد رابطه معکوس وجود دارد. در واقع سرمایه گذاران بازار سرمایه در شرکتهایی که دارای بیش سرمایه گذاری هستند تغییرات مثبت وجه نقد را با تخفیف ارزیابی می نمایند. ۲-از نتایج دیگر این تحقیق بیان می‌کند که ارزش نهایی وجه نقد در شرکتهایی که دارای بیش سرمایه گذاری هستند تفاوت معناداری با ارزش نهایی وجه نقد شرکتهایی است که دارای بیش سرمایه گذاری نیستند و ارزش نهایی در شرکت‌های با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکت‌های بدون بیش سرمایه گذاری است.۱-نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تغییرات وجه نقد تاثیرمثبت بر ارزش بازار شرکت‌ها دارد و ارزش نهایی وجه نقد در بورس اوراق بهادار تهران مثبت است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین بیش سرمایه گذاری و ارزش نهایی وجه نقد رابطه معکوس وجود دارد. در واقع سرمایه گذاران بازار سرمایه در شرکتهایی که دارای بیش سرمایه گذاری هستند تغییرات مثبت وجه نقد را با تخفیف ارزیابی می نمایند. ۲-از نتایج دیگر این تحقیق بیان می‌کند که ارزش نهایی وجه نقد در شرکتهایی که دارای بیش سرمایه گذاری هستند تفاوت معناداری با ارزش نهایی وجه نقد شرکتهایی است که دارای بیش سرمایه گذاری نیستند و ارزش نهایی در شرکت‌های با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکت‌های بدون بیش سرمایه گذاری است.۱-یافته های پژوهش حاکی از آن است که کیفیت اقلام تعهدی با میزان وجه نقد رابطه معنی داری داشته، بدین گونه هرچه کیفیت اقلام تعهدی بیشتر باشد وجه نقد نگهداری شده در شرکت کمتر می‌باشد. همچنین در فرضیه های فرعی تأیید شد که هر یک از عوامل مؤثر بر کیفیت اقلام تعهدی در مدل دیچاو و دیچو رابطه معنی داری با میزان وجه نقد نگهداری شده در شرکت دارد.عملکرد آینده شرکت که بازده دارایی های خالص عملیاتی آتی است در صورت انحراف مثبت و منفی از سطح وجه نقد بهینه برآوردی کاهش می‌یابد. بررسی بازده غیرعادی تجمعی آتی نیز نشان از کاهش بازده آتی سهام بر اثر وجود وجه نقد مازاد دارد که نشان می‌دهد بازار قادر به پیش‌بینی اثرات وجه نقد مازاد به طور کامل در بازده های جاری نبوده است.۱۳۹۰هراتیوجه نقد مازاد و بازده سهام شرکت۱۳۹۲علی بخشیمحافظه کاری حسابداری و تغییردر وجه نقد نگهداری شده و بازده غیر نرمال۱۳۹۲توجهجریان وجوه نقد آزاد ، ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم۱۳۹۲قناتیعدم اطمینان در جریان وجه نقد، ترکیب سرمایه، فرصت های سرمایه گذاری۱۳۹۲قناتیعدم اطمینان در جریان وجه نقد، ترکیب سرمایه، فرصت های سرمایه گذاری

رگرسیون

SRVOL it =STD(R it)

متغیر های پژوهش(عدم اطمینان در جریان وجه نقد، ترکیب سرمایه، فرصت های سرمایه گذاری) دارای رابطه با سیاست پرداخت سود هستند.۱۳۹۱قائمیشفافیت اطلاعات حسابداری و موجودی نقدرگرسیونیافته ها نشان می‌دهد، بین شفافیت اطلاعات و میزان نگهداری وجه نقد رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر شرکت هایی که دارای شفافیت اطلاعاتی بالاتری هستند، وجه نقد کمتری نگهداری می‌کنند.

فصل سوم:

روش تحقیق

۱ -۳- مقدمه

در این فصل ابتدا ‌در مورد روش تحقیق بحث می شود، سپس با جامعه آماری، حجم نمونه و روش اندازه گیری و هم چنین ابزار جمع ­آوری اطلاعات آشنا شده و در نهایت پس از تشریح متغیر های تحقیق و شیوه سنجش آن ها، ‌در مورد روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و نحوه آزمون فرضیات بحث خواهد شد.

۲-۳- روش کلی تحقیق

در این تحقیق با بهره گرفتن از روش ها و تئوری های موجود به دنبال رفع مشکل عینی بودن داراییها، بازده دارائیها، بازده حقوق صاحبان سهام و ضریب مالکانه شرکت با چرخه تبدیل وجه نقد در شرکت‌های بزرگ و کوچک و بهبود وضعیت آن بوده ایم، ‌بنابرین‏ تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و چون از همبستگی و رگرسیون استفاده شده و داده های تحقیق در ابتدا توصیف گردیده، و سپس مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نمونه به جامعه آماری تعمیم داده شده است. ‌بنابرین‏ از لحاظ روش استنتاج، از نوع تحقیقات توصیفی– استقرایی بوده است. همچنین از جهت طرح تحقیق، با توجه به آنکه این تحقیق بر مبنای اطلاعات گذشته مشتریان صورت گرفته است، از نوع تحقیقات پس رویدادی به شمار می‌آید.

۱-۲-۳- روش تحقیق از لحاظ هدف

هدف از انجام این تحقیق شناسایی ارزیابی ارتباط بین عینی بودن داراییها، بازده دارائیها، بازده حقوق صاحبان سهام و ضریب مالکانه شرکت با چرخه تبدیل وجه نقد در شرکت‌های بزرگ و کوچک بوده است. ‌بنابرین‏، این پژوهش از نوع کاربردی با “طراحی پس رویدادی ” است.

۲-۲-۳- روش تحقیق از لحاظ روش استنتاج

تحقیق حاضر از جهت روش استنتاج از جمله تحقیقات توصیفی– استقرایی می‌باشد. بدین معنی که در شرح نمونه از روش توصیفی و در تعمیم نتایج حاصل از نمونه ، به جامعه از روش های آمار تحلیلی استفاده گردید.

۱-۲-۳- روش تحقیق از لحاظ طرح تحقیق

در این تحقیق، اطلاعات مربوط به عینی بودن داراییها، بازده دارائیها، بازده حقوق صاحبان سهام و ضریب مالکانه شرکت و چرخه تبدیل وجه نقد که در گذشته واقع گردیده اند مورد مطالعه قرار گرفته است، در نتیجه، این تحقیق از لحاظ طرح تحقیق، پس رویدادی محسوب می شود.

در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره، آماره t استیودنت و توزیع F فیشر برای نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و فرضیات استفاده گردید. در ابتدا جامعه آماری از شرکت‌های بزرگ و کوچک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با اعمال محدودیت هایی برای همگون شدن جامعه مورد مطالعه، جامعه مورد مطالعه برگزیده شد و سپس با بهره گرفتن از روش های صحیح، نمونه گیری انجام گرفت. و در پایان با بهره گرفتن از مدل های آماری به بررسی فرضیات تحقیق و نتیجه گیری از آن ها پرداخته شد.

۳-۳- جامعه آماری

جامعه ی آماری تحقیق حاضر، شامل شرکت های منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود که دارای کلیه ی شرایط زیر بوده اند:

    1. در سال ۱۳۸۵ یا قبل از آن در بورس بهادار تهران پذیرفته شده باشند.

    1. جزء شرکت های تولیدی باشند.

    1. سال مالی شرکت ها طی کل دوره قلمرو زمانی تحقیق به ۲۹ اسفند ختم شوند.

    1. در دوره زمانی تحقیق تغییر در سال مالی نداشته باشند.

    1. جزو شرکت های سرمایه گذار و واسطه گر مالی نباشند.

  1. در دوره زمانی مورد مطالعه وقفه معاملاتی نداشته باشند.

لذا حجم جامعه اماری ۲۳۲ شرکت گردید.

۴-۳- نمونه آماری و کفایت آن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...