نام نویسنده و سال انتشار

گسترش و بهبود درد کمروشانس بیشتر برای بهبود درد مزمن در زنانی که در اوقات فراغت خود فعالیت بدنی داشته اند در مقایسه با زنانی که در اوقات فراغت خود غیرفعال بوده اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مقایسه گروهی را که دارای وزن مناسب بوده و نیزاز لحاظ فیزیکی فعال بوده اند با گروه غیر فعال که دارای اضافه وزن بودند

۱۸۳۶ نفربیمار کمردرد

تاثیر ارتباط بین فعالیت های اوقات فراغت و شاخص توده بدنی در کمر درد مداوم در زنان و مردان

تونی بوهمان، آلفردسون، وین گارد
۲۰۱۳

فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱. مقدمه
همان طورکه در فصل اول اشاره کردیم هدف از این پژوهش اثردو برنامه تمرین هوازی و انعطاف‌پذیری به همراه آموزش بر پیشگیری و درمان درد کمر و عوامل فیزیولوژیک زنان کم تحرک است. حال با توجه به مطالب گسترده‌ای که در این زمینه مطرح شد در فصل حاضرروش شناسی پژوهش راکه شامل روشپژوهش،جامعه آماری،نمونه آماری، متغیر‌های پژوهش، ملاحظات اخلاقی، روش جمع آوری اطلاعات و اجرای آن و همچنین روش‌های آماری مورد استفاده است به طور کامل شرح خواهیم داد.
۳-۲.طرح تحقیق
با توجه به این که ماهیت کلی تحقیق و اهداف آن که به بررسی متغیر‌های مستقل(برنامه تمرینات بدنی هوازی و انعطاف‌پذیری) بر متغیر‌های وابسته(میزان درد و علائم، استقامت عضلانی، نسبت دور کمر به دور لگن، شاخص توده بدن،فشار خون، انعطاف‌پذیری وضربان قلباستراحت) می‌پردازد این پژوهش در حیطه پژوهش‌های نیمه تجربی با دو گروه تجربی و یک گروه شاهد قرار می‌گیرد.
۳-۳. جامعه آماری و نمونه آماری
شرکت کننده‌ها در این برنامه کسانی هستند که هیچ فعالیت ورزشی نداشته و فقط به انجام کارهای روزمره می‌پردازند که به صورت ۲ گروه ۱۵ نفره به عنوان گروه آزمایش و ۱ گروه ۱۵ نفره به عنوان گروه کنترل قرار گرفتند.جامعه آماری را زنان کم تحرک استان قزوین تشکیل دادند. جهت جمع آوری نمونه‌هاابتدا پژوهش گرازطریق فراخوان از افرادی را که دارای شرایط زیر بودند در خواست کرد تا در این پژوهش شرکت کنند.

  • داشتن سن ۶۰-۲۰ سال

۲.عدم پیروی شرکت کننده‌ها از برنامه رژیم غذایی سنگین جهت کاهش وزن

  • عدم سابقه ابتلا به بیماری پرفشار خونی وعدم بیماری‌های ناتوانی حرکتی و همچنین سایر بیماری‌های مرتبط با کمر
  • عدم انجام عمل جراحی در ناحیه پشت و گردن و قسمت میانی بدن
  • عدم سابقه سوء مصرف الکل و سیگار
  • عدم ابتلا به بیماری قلبی عروقی و تنفسی

بعد از تکمیل شدن جامعه آماری،اهمیت و اهداف پژوهش و همچنین مزایا و معایب تحقیق برای شرکتکنندگان طی یک جلسه توضیح داده شد و از آنان درخواست شد تا با رضایت کامل در پژوهش شرکت کنند. در مرحله بعد فرم رضایت نامه و پرسش نامه درد در اختیار آنان قرار داده شد. قبل از پر کردن فرم پژوهش‌گر توضیحات لازم را جهت پر کردن فرم به آنان توضیح داد.
همچنین این مسأله بیان شد که اطلاعات درج شده در فرم‌ها به شکل محرمانه نزد پژوهش‌گر باقی می‌ماند. بعد از این مرحله افراد به طور تصادفی به ۲گروه تمرینات هوازی و انعطاف‌پذیری تقسیم شدند که افراد در روزهای جداگانه به صورت ۳ روز در هفته و به مدت ۱ ساعت در هر جلسه حاضر می‌شدند.
۳-۴. متغیر‌های تحقیق
متغیر مستقل: برنامه تمرینات هوازی و انعطاف‌پذیری به عنوان متغیر‌های مستقل دراین پژوهش هستند.
متغیروابسته: میزان درد و علائم، استقامت عضلانی، نسبت دور کمر به دور لگن، شاخص توده بدن، فشار خون، انعطاف‌پذیری وضربان قلب استراحت به عنوان متغیر‌های وابسته در این پژوهش هستند.
۳-۵.ملاحظات اخلاقی
پژوهش‌گر در ابتدای کار بعد از این که مزایا و معایب کار را به طور شفاهی توضیح داد فرم رضایت نامه را در اختیار شرکت کننده‌ها قرار می‌دهد و از آنان درخواست می‌کند که فرم را با دقت مطالعه کرده و سپس به پژوهش‌گر تحویل دهند. محتویات این فرم شامل ذکر مزایا و معایب شرکت در پژوهش است که ممکن است در اثر اجرای تمرینات درد کمر در آن‌ها تشدید شود. همچنین شرکت کننده‌ها هر زمان از ادامه کار خسته شدند و یا به دلایل دیگر مایل نبودند که تا پایان کار در کلاس‌ها شرکت کنند این حق را دارند که انصراف دهند وبه برنامه تمرینی خود خاتمه دهند. همچنین آن‌ها این حق را دارند که هر زمان مایل بودند سوال کنند و پژهش‌گر باید با صبر و حوصله و به طور دقیق و کامل به سوال‌ها پاسخ دهد. علاوه بر این پژوهش‌گر جهت تهیه عکس از برنامه کلاسی و اجرای آزمون‌ها موظف است از شرکت کننده‌ها اجازه بگیرد.
۳-۶. وسایل و ابزار تحقیق
برای اندازه گیری متغیر‌ها و اجرای برنامه‌های تعیین شده از ابزار و وسایل که در زیر اشاره می‌کنیم استفاده‌شد.

  • پرسش نامه استاندارد درد کیوبک و علائم کمر درد
  • متر نواری جهت اندازه گیری دور کمر و دور لگن
  • ترازوی دیجیتالی آلمانی سکا جهت سنجش وزن آزمودنی‌ها
  • کالیپر لانژه جهت اندازه گیری در صد چربی بدن آزمودنی‌ها
  • جعبه انعطاف‌پذیری جهت اجرای آزمون نشستن و رساندن دست

۶.کورنومتر جهت ارزیابی زمان آزمون دراز نشست ایفرد
۷.سالن ورزشی جهت انجام تمرینات ورزشی
۸.تشک‌های مخصوص تمرینات ورزشی جهت انجام حرکات خوابیده
۳-۷. روش‌های جمع آوری اطلاعات
۳-۷-۱. روش اندازه گیری در صد چربی بدن
جهت اندازه گیری چربی بدن، ضخامت چربی ۳ نقطه از بدن را که شامل ران، سه سربازو، بالای خاصره بود به وسیله کالیپر بدست آوردیم.
برای اندازه گیری چربی ران چین عمودی را که روی خط میانی و قدامی ران بین لبه فوقانی کشکک و چین کشاله ران است رااندازه گرفتیم. همچنین برای عضله سه سر چین عمودی که خط میانی و خلفی بازو حد وسط زائده آخرومی و آرنجی است اندازه گیری شد. البته بازو آزادانه در کنار بدن نگه داشته شده بود. جهت ارزیابی چربی خاصرهکالیپردر قسمت برجستگی تاج خاصره قرار گرفت(۱۲).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...