۱٫گرایش به استفاده از تلفن بانک در صورت دسترسی به پیش نیازهایی مثل کامپیوترهای خانگی یا شخصی که متصل به اینترنت و شبکه جهانی وب باشند.

۲٫گرایش به استفاده مستمر از تلفن بانک در آینده

۳٫اضافه کردن تلفن بانک به لیست کارهای مورد علاقه‌ام.

نگرش: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با سه عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫مناسب دانستن ابزار تلفن بانکی بانک جهت انجام امور بانکی

۲٫تفکر مثبت نسبت به استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک جهت انجام امور بانکی.

۳٫ایده ای بودن استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک

هنجارهای ذهنی: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با دو عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫تأثیرعقیده دوستان و نزدیکان و همکاران نسبت به استفاده ازخدمات تلفن بانکی بانک.

۲٫تأثیرعقیده دوستان و نزدیکان و همکاران نسبت به عاقلانه بودن استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک

متغیرهای مستقل و تعریف عملیاتی آن‌ ها:

این متغیربه گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تأثیر می‌گذارد یعنی وقتی متغیر وابسته وجود داشته باشد،متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد.در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد. (سکاران، ۸۵، ۱۳۸۴)

متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از:

سهولت ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با چهار عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫آسانی مهارت یافتن در استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک

۲٫آسان بودن یادگیری نحوه استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک

۳٫روشن و قابل درک بودن نحوه استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک.

۴٫آسان بودن استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک به طور کلی

مفید بودن ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس افتراقی پنج فاصله‌ای لیکرت با پنج عنصر برای ارزیابی استفاده خواهد شد.

۱٫مفید بودن استفاده از خدمات تلفن بانکی بانک به طور کلی.

۲٫مفید بودن تلفن بانکی بانک برای از بین بردن محدودیت مکانی.

۳٫ مفید بودن تلفن بانکی بانک برای از بین بردن محدودیت زمانی.

۴٫ مفید بودن تلفن بانکی بانک برای سرعت بخشیدن به انجام امور بانکی.

۵٫مفید بودن تلفن بانکی بانک به منظور کاهش هزینه های بانکی

امنیت ادراک شده: برای اندازه‌گیری این ویژگی مقیاس پنج فاصله‌ای لیکرت با چهار عنصر برای ارزیابی استفاده می‌شود.

۱٫احساس امنیت نسبت به استفاده از سامانه بانکداری الکترونیکی بانک توسعه تعاون (سمات) به طور کلی.

۲٫مواجهه با اختلال و اشکال تراشی ناشی از عدم امنیت سامانه الکترونیکی بانک توسعه تعاون.

۳٫احساس امنیت با وارد کردن کلمه عبور توسط دستگاه Token (امضاء الکترونیکی) به منظور دسترسی به اطلاعات مالی شخصی

۴٫احساس امنیت با پوشش مالی (بیمه مالی) در برابر هر گونه سوء استفاده مخابراتی و اشتباه احتمالی در برابر پرداخت یا دریافت وجوه.

فصل دوم

ادبیات نظری تحقیق

۲-۱- مقدمه

‌در سال‌ ۱۹۷۰ متخصصان دانشگاهی به منظور اشتراک اطلاعات اینترنت راتوسعه دادند و تا سال ۱۹۹۳عموم مردم، بویژه تجاری که امید به گسترش دامنه تعداد مشتریان‌شان داشتند، از آن استقبال کردند و بدین ترتیب اینترنت در راستای اهداف بازاریابی، مبادلات وجوه، کالا و سیستم مورد توجه واقع شد. بعدها با توجه به اعتنای کثیری از تجار به مبادلات فناوری اطلاعات، به انتقال وجوه با بهره گرفتن از چنین شیوه‌ای توجه شد. هم سو با این دیدگاه‌ها لازم بودهمزمان با به کارگیری اینترنت در مبادلات ونقل و انتقال، تلفن بانک هم تغییر یابد.از طرف دیگر، با گسترش روز افزون اینترنت و به کارگیری آن در شیوه های مختلف مبادله عواملی از جمله مبالغ هنگفت هزینه‌ای که بانک‌ها باآن مواجه شدند به گرایش اساسی صنعت تلفن بانک به استفاده از اینترنت در عرضه سیستم و محصولات خود منجر شد. در سال ۱۹۹۴، سعی کردند از اینترنت به عنوان یک نظام تحویل داری پیشنهادی برای محصولات و سیستم استفاده کنند. به کارگیری اینترنت در عرضه سیستم و محصولات بانکی برای بانک‌های شعبه‌دار هزینه کمتری داشت. به علاوه، تضمین امکان دسترسی به بازارهای جهانی و تامین رفاه بیشتربرای مشتریان در دریافت سیستم ومحصولات شبکه بانکی، از دلایل اصلی گرایش نظام تلفن بانک به استفاده از شیوه فناوری اطلاعات شد. دامنه این گرایش روزبه روز بیشترشد تا جایی که طبق آمار و اطلاعات موجود، تعداد بانک‌هایی که سیستم فناوری اطلاعات ارائه می‌کردند در سال ۲۰۰۰به رقمی حدود۱۵۰۰شعبه رسید، در حالی که این رقم در آغاز،یعنی ژانویه ۱۹۹۵، در حدود ۲۴ شعبه بانکی بود. این رشد چشمگیر به اهمیت به کارگیری اینترنت در شیوه های تلفن بانک جلوه خاصی بخشید. به طوری که امروزه هر کشوری بخش وسیعی از سیاست‌های زیر ساختی خود را برخودکار کردن، فناوری اطلاعات کردن یا دریک کلمه خدمات اینترنتی جدید متمرکز ساخته است. که تلفن بانک نیز از آن جمله می‌باشد.

بانکSFNB از بانک‌های بزرگ امریکا-اولین بانک فناوری اطلاعات واقعی بود که در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۵ به منظور انجام دادن امور تجاری افتتاح شد. این بانک در واقع هموار کننده مسیر توسعه تلفن بانک بوده است. عقیده برآن بود که تلفن بانک رقابت بزرگی را در روابط بانکی ایجاد ‌کرده‌است و همچنین فرصت بزرگی برای محکم کردن روابط بانک‌ها با مشتریان فراهم آورده است که تنها دید سودآوری را مد نظر قرار نداده است.این دیدگاه‌ها آینده توسعه بانک داری را تضمین می‌کرد. در واقع اینترنت برای بانک‌ها راهی به سوی فرصت‌های جدید بود تا میدان دید و مشتری مداری‌شان را توسعه دهند و از این طریق دامنه انتخاب را برای مشتریان خود برای استفاده از نظام بانکی افزایش دهند (عباسی نژاد، ۱۳۸۵، ۳۶-۳۷).

‌بنابرین‏ نیاز به شناسایی عواملی که بر گرایش افراد به استفاده از سیستم تلفن بانک تأثیر می‌گذارند لازم است، تا به صنعت تلفن بانک در تدوین راهبردهای بازاریابی برای ارتقا اشکال جدید از سامانه تلفن بانک تلفن بانک برای برآورده کردن نیازهای مشتریان کمک کند(وانگ و همکاران،۲۰۰۳ ؛۵۱۹-۵۱۰).

با توجه ‌به این که نگرش کاربران به سوی پذیرش سامانه‌های اطلاعاتی جدید تأثیر بنیادینی در موفقیت‌آمیز بودن پذیرش سامانه‌های اطلاعاتی دارد (دیویس،[۴],۱۹۸۹).

تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه سامانه‌های اطلاعاتی انجام شده است. این تحقیقات از انواع گوناگونی از چارچوب‌های تئوریکی استفاده نموده‌اند. از میان کلیه تئوری‌های ارائه شده، مدل پذیرش فناوری(TAM) اثرگذارترین و رایج‌ترین تئوری به کار گرفته شده برای شرح پذیرش افراد از سامانه‌های اطلاعاتی بوده است. به طوری که طی ۱۸سال گذشته جامعه سامانه‌های اطلاعاتی مدل پذیرش فناوری را به عنوان یک تئوری قوی در زمینه سامانه‌های اطلاعاتی مورد توجه قرار داده‌اند (لیل و همکاران[۵] ،۲۰۰۴،ص۷۵۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...