• انسان اولیه در جناح مبارزه با طبیعت که از بدو تولد تا سپری شدن عمر او را تهدید می کرده، ضرورت نیرومندی را دریافته است.

      • از طرفی بر اثر قهر طبیعت، ناچار به مهاجرت برای یافتن معاش بوده و در این مهاجرت در برخورد با دیگر اقوام، برای حفظ بقای خویش و بقای اجتماعی.

  • و از جناح نیازهای فیزیولوژیک که برای ارضای نیازهای طبیعی خویش و خانواده، به ویژه نظام معیشتی جدیدی که در اثر مهاجرت برای او ایجاد می­گردید.

تاریخچه ورزش در ایران

اما در خصوص تاریخچه ورزش در ایران باید گفت: در میان کشورهای مشرق زمین، بی گمان ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود بیش تری اولویت را به ورزش و تربیت بدنی داده بود، چه در حالی که چینیان به امر ورزش و تربیت بدنی توجه چندانی نداشتند و هندوان نیز پرورش تن و فعالیت های بدنی را گاه مذموم هم می‌دانستند، ایرانیان به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن به عنوان وسیله بسیار مهمی برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند. هرودوت، مورخ مشهور یونانی می­نویسد: ایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی سه چیز را می آموختند:

    • سواری

    • تیر و کمان

  • راستگویی.

جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرتاب سنگ و پرتاب نیزه آغاز می‌کردند و از جمله تمرینات معمولشان، ساختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده روی های طولانی و عبور از رودخانه، بدون تر شدن سلاح ها و خواب در هوای آزاد بود. سواری و شکار نیز دو فعالیت معمول و رایج بود و جستن بر روی اسب و فرو پریدن از روی آن در حال دویدن و به طور کلی سرعت و چالاکی، از ویژگی های سوارکاران سوار نظام ایران بود. به خصوص در باره دوران پارت ها یا اشکانیان و پیدایش کلمه پهلوان باید گفت: شرح فتوحات این قوم آریایی و حکومت پانصد ساله آن ها پر از دلاوری ها و کوشش های این مردم است. کلمه پهلوان و پهلوانی، ریشه پارتی است که هر فرد زورمند را منتسب به پارت یا پرتو و پهلو دانسته اند. اینان مردمی جنگجو و شکارچی بودند.

هانستن[۵]، مورخ یونانی می­نویسد:

“پارت­ها جنگ و شکار را دوست داشتند. این قوم از دوران طفولیت تا به هنگام کهولت همیشه با ورزش و تمرینات سخت جنگی و شکار بار آمده بودند”(سایت دانشنامه رشد،۱۳۹۲).

صنعت ورزش و باشگاه‌های ورزشی

مولین[۶](۱۹۸۳) برای اولین بار از ورزش به عنوان یک صنعت یاد کرد. او بیان نمود که هر گونه فعالیت ورزشی آماتور و حرفه‌ای که موجبات افزایش ارزش افزوده‌ کالا و خدمات ورزشی را فراهم کند، صنعت ورزش محسوب می‌گردد(عسگریان،۱۳۸۴). امروزه بحث خصوصی سازی در تمام صنایع مورد توجه قرار گرفته است و صنعت ورزش نیز از این مقوله مستثنی نیست. در بسیاری از کشورهای جهان ساختار سنتی باشگاه‌ها تغییر کرده و با تجاری شدن ساختار باشگاه‌ها صنعت ورزش رونق بسیاری پیدا نموده است( سازمان بورس اوراق بهادار تهران،۱۳۸۱).

در کشورهای پیشرفته ارزش افزوده‌ صنعت ورزش بخش قابل توجهی از محصول ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در ایجاد درآمد، اشتغال و نیز تفریح و سرگرمی دارد(هلت[۷]،۲۰۰۸). نگاهی به وضعیت جوامع انسانی در کل جهان نشان می‌دهد که زندگی نسبت به قرن‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در مقابل این پیشرفت‌ها، یک تغییر مهم در زندگی بشر، کاهش به‌کارگیری بدن به دلیل افزایش امکانات و تسهیلات زندگی می‌باشد. دلیل این مدعا، افزایش شیوع انواع بیماری‌های قلبی _ عروقی، اسکلتی، عضلانی و سایر بیماری‌های بدون درمان به خصوص در جوامع صنعتی و پیشرفته می‌باشد(ملدی،۱۳۸۹). فعالیت جسمانی در تمام سنین کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. تحقیقات گسترده آشکار کرده که افراد در همه سنین می‌توانند سلامت خود را تنها با اجرای فعالیت جسمانی متوسط و مرتب روزانه ارتقاء دهند. مطالعات زیادی نشان داده که فعالیت جسمانی در حد متوسط خطر ابتلاء و مرگ و میر از بیماری‌های قلبی را کاهش داده و تأثیر بسیار زیادی بر فشار خون بالا، دیابت نوع دو، استئوپروز، سرطان کولون و چاقی داشته است(معینی و همکاران[۸]،۲۰۱۰).

فعالیت جسمانی همچنین می‌تواند اثرات مثبت روانی، با کاهش سطح اضطراب و افسردگی داشته باشد و باعث ارتقاء اعتماد به نفس شود. علاوه بر این، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده که زندگی بدون فعالیت جسمانی میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد(پت[۹] و همکاران،۱۹۹۵). فعالیت بدنی منظم در کاهش خطر بیماری‌های مغزی نیز مؤثر است. بسیاری از محققین، ورزش و فعالیت جسمانی مناسب را به عنوان یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مورد تأکید قرار داده‌اند(دارن[۱۰] و همکاران،۲۰۰۶). در این راستا بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی افراد بالغ روزانه باید نیم ساعت به فعالیت جسمانی در حد متوسط مبادرت ورزند(مک‌لارن[۱۱]،۲۰۰۳).

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که هر ساله مالیات دهندگان،‌ سنگینی را بابت برخورداری از زندگی بی‌تحرک پرداخت می‌کنند، هزینه های درمانی افزایش حق بیمه سلامتی، حق بیمه عمر، بیمه مربوط به بیماری و از کارافتادگی از این جمله‌اند. مشکلات مادی و افزایش هزینه های زندگی، انسان‌ها را به تلاش واداشته است و در این میان زنان را نیز به کار گرفته و تا آنجا پیش رفته که گروهی از زنان، برخلاف ماهیت بدنی خود به کارهای سنگین مردانه می‌پردازند(ملدی،۱۳۸۹). زنان باید در جهت افزایش بهره‌وری شغلی و نیز بازده کاری به فعالیت جسمانی منظم پرداخته و تلاش کنند تا بهترین شرایط جسمی و روانی در محل کار و خارج از آن به دست آورند. صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که تمرینات حرکتی و ورزشی برای اکثریت مردم اعم زن و مرد دارای ارزش بسیار است. فعالیت بدنی منظم و متعادل می‌تواند اثرات مطلوبی بر بدن و روان افراد ایجاد کند(ترابی­نژاد،۱۳۸۶).

نقش باشگاه‌ها در صنعت ورزش از اهمیت به خصوصی برخوردار می‌باشد، به گونه‌ای که باشگاه‌های حرفه‌ای، هسته‌ی اصلی این صنعت به شمار می‌روند، ریشه اصلی توسعه‌ ورزش حرفه‌ای در درون باشگاه‌ها شکل می‌گیرد و زیرساخت اصلی صنعت ورزش همین باشگاه‌ها می‌باشند(خبیری و الهی،۱۳۸۴). ارتباط باشگاه‌های ورزشی با مراجع دولتی، موضوعی است که هنوز در بعضی از کشورها به صورت روشن تعریف نشده است؛ ‌بنابرین‏ در بسیاری از موارد این موضوع به صورت معضلی اجتماعی پدیدار شده و هزینه های زیادی را به خود اختصاص داده است (خورشیدی،۱۳۸۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...