C3H8

۹۸۹/۰

iC4

۲۱/۰

nC4

۲۸۲/۰

iC5

۰۹۸/۰

nC5

۰۶۵/۰

C6+

۰۹۹/۰

جدول(۴-۱۱) درصد ترکیبات گاز طبیعی خط‌لوله اردبیل وارد شده در نرم‌افزار PVTsim را نشان‌می‌دهد.
جدول ۴-۱۱ درصد ترکیبات گاز طبیعی (در نرم‌افزار PVTsim)
شکل (۴-۱۰) نشان دهنده دیاگرام فازی این‌ترکیب، به دست آمده از نرم‌افزار PVTsim می‌باشد.

شکل ۴-۱۰ دیاگرام فازی گاز طبیعی خط لوله اردبیل (نرم‌افزار PVTsim)
کمپرسور در نرم‌افزار
کمپرسور برای افزایش فشار گاز به کار می‌رود. هر کمپرسور توسط مشخصه کمپرسور تعریف می‌شود که در آن افزایش فشار و دمای سیال در خروجی کمپرسور به عنوان تابعی از جریان عبوری از کمپرسور و سرعت چرخش محور کمپرسور داده می‌شود. مشخصه کمپرسور همچنین اطلاعاتی در مورد حداقل جریان ورودی (جریان سرج[۵۸]) که کمپرسور می‌تواند روی آن عمل کند، بدست می‌دهد. اگر جریان ورودی تا حد جریان سرج ضربدر یک ضریب اطمینان افت پیدا کند، یک لوپ جریان برگشتی اطراف کمپرسور باز می‌شود. لوپ جریان برگشتی، شرایط پایدار را برای کمپرسور تأمین می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کمپرسور به صورت یک منبع افزاینده فشار و انرژی وابسته به جریان و سرعت چرخشی مدل می‌شود.
مشخصه‌ های کمپرسور و دبی حجمی سرج بصورت جداول داده می‌شوند. دبی حجمی سرج کمپرسور، کمترین دبی حجمی است که کمپرسور می‌تواند روی آن عمل نماید بدون اینکه ناپایداری ایجاد کند. اطلاعات مورد نیاز کمپرسور با درونیابی خطی در جداول کمپرسور، یافته می‌شوند[۴۴].
افزایش فشار از مشخصه‌ های فشار محاسبه می‌شود و برای تنظیم ضرایب جدید در معادلات مومنتوم استفاده می‌شود. افزایش دما از مشخصه‌ های دمایی محاسبه می‌شود و برای تنظیم ضرایب جدید در معادله انرژی استفاده می‌شود. سرعت کمپرسور و جریان برگشتی حول کمپرسور بوسیله سیستم کنترلی، کنترل می‌شوند. به‌علاوه سرعت کمپرسور توسط محدوده مشخص شده توسط کاربر محدود می‌شود. دبی حجمی سرج محاسبه شده از جداول کمپرسور با یک ضریب اطمینان برای برقراری یک نقطه تنظیم در کنترلر جریان برگشتی حول کمپرسور استفاده می‌شود. فرض بر این است که در طول عملیات، سیستم کنترلی، کمپرسور را در محدوده معتبر مشخصه‌ های کمپرسور نگه می‌دارد.
طبق مجموعه روابط زیر، مشخصه‌ های فشار کمپرسور، نسبت فشار کمپرسور را به عنوان تابعی از سرعت چرخشی کاهیده و جریان جرمی کاهیده طبق مجموعه معادلات (۴-۲) بدست می‌دهد[۴۴] :

(۴-۲)

که :

نسبت فشار (بدون واحد)
فشار ورودی ()
فشار خروجی ()

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...