۳۸۲۳۲۲٫۲۲۰٫۲۴۰۸

SMEs از کل اعتبارات۴۲٫۷۳۵۵۰۴۸۲۷٫۲۴۶٫۸۱۵٫۳۴

۲-۶-۱٫ تجربه ایتالیا

در ایتالیا SMEs چه در تولید و چه در صادرات اهمیت زیادی در اقتصاد این کشور دارند. قواعد رفتاری با این بنگاه ها مبتنی بر قواعد تنظیمی از سوی اتحادیه اروپا می‌باشد. SMEs در ایتالیا به دلیل نوع تولیدی که در آن مزیت دارند، متکی بر کیفیت، طراحی، تنوع و بسته بندی خود می‌باشند، مثل SMEs پوشاک، چرم و … که قادرند مستقل از شرکت‌های فراملیتی فعالیت کنند زیرا خودکالای نهایی تولید می‌کنند.

مزیت های رقابتی کسب و کارهای کوچک ایتالیا مبتنی بر مشخصه‌ های اساسی نظام تولیدی ایتالیا یعنی تأکید بر کیفیت، تنوع، طراحی و بسته بندی است. برای SMEs در جنوب ایتالیا این فرهنگ که توجه به کیفیت، راه تقویت موفقیت آنان در بازار است، به امری پذیرفته مبدل شده است. همچنین SMEs جنوب ایتالیا بر عامل خلاقیت به عنوان راه پیش رو متمرکز شده اند (دباغ، ۱۳۸۴). همچنین سیاست های متخذه در رابطه با بنگاه های کوچک در این کشور در پی آن است که مضرات مربوط به تولید در سطحی محدود توسط این بنگا ه ها را با حمایت های مالی، کاهش دهد.

سیاست‌های دولت ایتالیا درمورد SMEs بیشتر از راه ارائه تسهیلات ‌و حمایت‌های مالی برای کاستن از معایب تولید در مقیاس کوچک صورت می پذیرد. مهمترین اهداف و سیاست های حمایتی که دولت در این زمینه دنبال می‌کند، عبارتند از:

    • مدرن کردن تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و انتقال فن آوری های نوین با هدف بهبود رقابت و افزایش بهره وری در SMEs .

    • حمایت از تحقیقات به ویژه تحقیقات کاربردی.

    • تثبیت موقعیت و تلاش برای بهبود جایگاه رقابتی آن ها در بازارهای خارجی.

    • بهبود کیفیت و افزایش کمیت خدماتی که به SMEs داده می شود.

    • اصلاح قانون کار با هدف افزایش اشتغال و افزایش انعطاف پذیری در بازار کار.

    • توسعه بازرگانی خارجی و تلاش برای ادغام بیشتر کشور در اقتصاد بین الملل.

    • تشویق و حمایت از کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط در زمینه‌های بهینه سازی روش های تولید (اعم از طراحی، استفاده از مواد اولیه و قطعات با کیفیت های قابل قبول و آشنایی با فن آوری مولد) که نتیجه آن، کاهش ضایعات، کاهش قیمت تمام شده، افزایش بهره وری و در نهایت تولید کالاهای پیچیده مهندسی و صنعتی می‌باشد.

    • تشویق و حمایت همه جانبه آن دسته از کارآفرینان بنگاه های کوچک و متوسط که با مراکز تحقیقاتی خاص صنایع کوچک و متوسط (پارکهای فن آوری صنایع کوچک) و مؤسسات تحقیقاتی توسعه فن آوری همکاری نمایند.

    • افزایش اعتبارات و توسعه حمایت‌های مالی دولت از صندوق‌های اعتباری صنایع کوچک و متوسط، خاص مدرن کردن روش‌ها و تکنولوژی های ساخت و تولید.

    • حمایت گسترده تر از شبکه های اطلاعاتی و اطلاع رسانی و ارائه خدمات مشاوره ای به صنایع کوچک و متوسط.

    • تقویت بخش‌های بازرگانی و اقتصادی سفارتخانه های ایتالیا در دیگر کشورهای دنیا و تلاش در راستای شناسایی فرصت های فروش، سرمایه گذاری، جذب تکنولوژیها و معرفی توانایی‌های صنایع کوچک و متوسط ایتالیا به دیگر کشورها و کسب بازارهای جدید برای آن ها.

    • ارائه مشوقها و انگیزه های مالی و مالیاتی خاص برای آن دسته از شرکت‌های بزرگ صنعتی که تولیدات مشترک با صنایع کوچک و متوسط داشته باشند.

    • حمایت و پشتیبانی از ایجاد و توسعه کنسرسیوم های صنعتی صنایع کوچک و متوسط (کنسرسیوم های فوق متشکل از صنایع کوچک و متوسط می‌باشد و نسبت به تولید و ساخت کالاهای صنعتی اقدام می‎نمایند و با تشکیل تشکل های پیمانکاری فرعی با صنایع بزرگ ایتالیا و یا بین‌المللی، همکاری های گسترده ای در ساخت قطعات و کالاهای نیمه ساخته مورد نیاز صنایع بزرگ خواهند داشت، به طور نمونه تا سقف ۸۰ % از کل قطعات به کار رفته در صنایع برق و الکترونیک و لوازم خانگی تولیدی در ایتالیا توسط کنسرسیوم های پیمانکاران صنایع کوچک و متوسط ساخته می شود).

    • تشویق و حمایت از کارآفرینان و مدیران صنایع کوچک و متوسط در زمینه‌های بهینه سازی روش های تولید (اعم از طراحی، استفاده از مواد اولیه و قطعات با کیفیت های قابل قبول و آشنایی با فن آوری مولد) که نتیجه آن، کاهش ضایعات، کاهش قیمت تمام شده، افزایش بهره وری و در نهایت تولید کالاهای پیچیده مهندسی و صنعتی می‌باشد.

  • تشویق و حمایت همه جانبه آن دسته از کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط که با مراکز تحقیقاتی خاص صنایع کوچک و متوسط (پارک های فن آوری صنایع کوچک ) و مؤسسه‌ تحقیقاتی توسعه فن آوری همکاری نمایند (وزارت بازرگانی، ۱۳۸۸) .

۲-۶-۲) تجربه کره جنوبی

بنگاه های کوچک و متوسط نقش اساسی در تولید، توزیع، صادرات و رشد این کشور را دارند. SMEs نقشی قابل توجه در کنترل بحران اقتصادی ۱۹۷۷ جنوب شرق آسیا در این کشور داشتند. همچنین این بنگاه‌آموزش‌ها کارکردی با اهمیت در مواجه با متغیرهای ترکیبی (نظیر بدهی خارجی، نرخ بهره، ساختار صنعتی، نرخ ارز و غیره) که کنترل آن ها غیرممکن و یا کمتر امکان پذیر است، بر عهده دارند.

این بنگاه ها نقش مهمی در صادرات کره جنوبی داشته و حتی بحران ۱۹۹۷ نیز تاثیر منفی بر سهم صادراتی بنگاه های یادشده نسبت به بنگاه های بزرگ نداشته است .در دهه اخیر رشد صادرات بنگاه های کوچک و متوسط کره جنوبی دو برابر رشد GDP در آن کشور بوده است. بخش عمدهای از اشتغال این کشور از طریق SMEs ایجاد می شود. این بنگاه ها حتی در ایجاد اشتغال از بنگاه های بزرگ پیشی گرفته اند (وزارت بازرگانی، ۱۳۸۸) .

عمده ترین سیاست های دولت در کره برای تقویت کسب و کارهای کوچک و متوسط به شرح زیر می‎باشد:

الف: بهبود ساختار و جایگاه رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط برای دستیابی به هدف بالا معطوف به موارد زیر است:

    • اصلاح ساختار بنگاه های کوچک و متوسط: برای تامین مالی هزینه های مربوط به نوسازی، بازسازی، اصلاح ساختار و تامین مخارج مربوط به دستیابی به فن آوری های پیشرفته برای ورود این بنگاه ها به بازارهای جهانی، انتشار اوراق قرضه عمو می مورد توجه است. این تجربه ابتدا در بخش تولید به کار گرفته شد و پس از مشخص شدن آثار مثبت آن، هم اکنون به بخش خدمات نیز درحال گسترش است.

    • حمایت از کاربرد فن آوری اطلاعات : با اعتقاد به نقش مؤثر فن آوری اطلاعات در جهانی شدن بنگاه های کوچک و متوسط، سیاست حمایت از این بنگاه ها برای استفاده بیشتر از فن آوری اطلاعات را در پیش گرفته و تلاش می شود با بهره گرفتن از آن شبکه های ارتباطی بین بنگاه ها با یکدیگر و با سازمان‌ها و نهادهای حمایت کننده ازآنها و سایر عناصر حاضر در اقتصاد این کشور و سایر کشورها را توسعه دهد. اعطای وام‎های لازم برای خرید و نصب سخت افزارها و تجهیزات مورد نیاز و ایجاد شبکه ارتباطی بین بنگاه های کوچک و متوسط با یکدیگر و با سازمان‌های حامی آن ها ازطریق فن آوری های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری از برنامه هایی است که به تازگی به بهره برداری رسیده است (وزارت بازرگانی، ۱۳۸۸) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...