فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | جدول ۴ – ۳: مقایسه نمرات پیش آزمون – پس آزمون آزمو دنیها در نظریه ذهن – 1 |
مشکل در تعاملات اجتماعیتأخیر زبانی و مشکلات گفتاریمشکلات رفتاری و بازی های غیر عادینمره کلنمونه ۱۸۲۹۱۱۰۲۲۳۰۶۲نمونه ۲۸۲۹۵۱۱۲۱۳۳۶۶نمونه۳۷۱۹۳۱۰۲۰۳۰۶۰نمونه۴۱۰۴۹۷۱۰۱۷۲۶۵۳نمونه۵۹۳۹۲۱۲۲۰۲۸۶۰نمونه۶۸۲۹۰۱۵۲۰۳۰۷۵
جدول (۴ – ۱) ویژگیهای ۶ نمونه مورد نظر که سه نفر در مقطع دوم ابتدایی با نمره های ۶۲، ۶۶ و ۷۵ در پرسشنامه سنجش اختلالات طیف اتیسم و هوشبهر ۹۱، ۹۵ و ۹۰، یک نفر در مقطع اول ابتدایی و نمره های ۶۰ در ASSQ و ۹۳ در آزمون هوش وکسلر، یک نفر در مقطع سوم ابتدایی با نمره ۶۰ در پرسشنامه ASSQو هوشبهر ۹۲ و یک نفر چهارم ابتدایی با ۵۳ در ASSQ و هوشبهر ۹۷ را نشان میدهد.
(لازم به ذکر است که نمره آزمودنی در پرسشنامه ASSQ توسط مربیان مرکز آموزشی و توانبخشی بهآرا پر شد (فرم مربیان)).
جدول۴- ۲: نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری کودکان با اختلال اتیسم در آزمون نظریه ذهن به تفکیک خرده آزمونها
خرده آزمون ۱
خرده آزمون ۲
خرده آزمون ۳
نمره کل
نمونه ۱
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۶
۱۶
۱۶
۲
۴
۳
۰
۰
۰
۱۸
۲۰
۱۹
نمونه ۲
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۳
۱۴
۱۴
۲
۳
۳
۰
۰
۰
۱۵
۱۷
۱۷
نمونه ۳
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۴
۱۶
۱۵
۱
۱
۱
۰
۰
۰
۱۵
۱۷
۱۶
نمونه ۴
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۷
۱۹
۱۹
۲
۳
۳
۰
۰
۰
۱۹
۲۲
۲۲
نمونه۵
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۵
۱۷
۱۶
۸
۹
۹
۰
۰
۲۳
۲۶
۲۵
نمونه ۶
پیش آزمون
پس آزمون
پیگیری
۱۶
۱۸
۱۹
۲
۳
۳
۰
۰
۰
۱۸
۲۱
۲۲
جدول ( ۴- ۲) نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری کودکان با اختلال اتیسم در آزمون نظریه ذهن به تفکیک خرده آزمونها را نشان میدهد.
روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا مؤثر است.
۴-۲- بخش دوم: تحلیل یافته ها به صورت گروهی
در این بخش با بهره گیری از آزمون t وابسته نتایج آزمودنیها به صورت گروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
جدول ۴ – ۳: مقایسه نمرات پیش آزمون – پس آزمون آزمو دنیها در نظریه ذهن
میانگین
انحراف استاندارد
خطای استاندارد میانگین
پیش آزمون
۱۸
۲٫۹۶۶
۱٫۲۱۱
پس آزمون
۲۰٫۵
۳٫۳۹۱
۱٫۳۸۴
پیش آزمون- پس آزمون
۱۹٫۲۵
۰٫۵۴۷۷
۰٫۲۲۳۶
T
درجه آزادی
معناداری
۱۱٫۱۸
۵
۰٫۰۱
همان طور که در جدول (۴ – ۱۰) مشاهد می شود در پیش آزمون، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد میانگین ۱۸، ۲٫۹۶۶، ۱٫۲۱۱ است و در پس آزمون ۲۰٫۵، ۳٫۳۹۱، ۱٫۳۸۴ است.
با توجه به نتایج مندرج در جدول (۴ – ۱۰)، t محاسبه شده (۱۱٫۱۸t= ) در درجه آزادی ۵ از t جدول بزرگتر بوده و فرضیه صفر رد می شود. بنابرین با ۹۹ درصد اطمینان نتیجه میگیریم فرض خلاف مبنی بر تأثیر روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا تأیید می شود.
جدول ۴ – ۴: مقایسه نمرات پس آزمون و پیگیری آزمودنیها در نظریه ذهن
میانگین
انحراف استاندارد
خطای استاندارد میانگین
پس آزمون
۲۰٫۵
۳٫۳۹۱
۱٫۳۸۴
پیگیری آزمون
۲۰۳۳
۳٫۷۲۳
۱٫۵۲۰
پس آزمون-پیگیری
۲۰٫۴۱
۰٫۷۵۲۷
۰٫۳۰۷۳
T
درجه آزادی
معناداری
۰٫۵۴۲
۵
۰٫۶۱۱
همان طور که در جدول (۴ – ۱۱) مشاهده می شود در پس آزمون، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد میانگین ۲۰٫۵، ۳٫۳۹۱، ۱٫۳۸۴ است و در آزمون پیگیری ۲۰٫۴۱، ۰٫۷۵۲۷، ۰٫۳۰۷۳ است.
با توجه به نتایج مندرج در جدول (۴ – ۱۱)، t محاسبه شده ( ۰٫۵۴۲t=) در درجه آزادی ۵ از t جدول کوچکتر بوده و فرضیه صفر مبنی بر عدم تغییر اثرات درمانی بعد از گذشت یک ماه تأیید می شود. بنابرین نتیجه میگیریم که تفاوت معناداری بین نمرات گروه پس از اجرای درمان و یک ماه پس از گذشت درمان وجود نداشت و اثرات درمانی این روش همچنان پابرجا بود.
فصل پنجم:
بحث ونتیجه گیری
در این فصل ابتدا به بررسی و بحث در مورد نتایج حاصل از پژوهش میپردازیم، سپس محدودیتها و پیشنهادهای پژوهشی را ارائه میکنیم.
۵-۱- بحث و نتیجه گیری
روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا مؤثر است.
جهت بررسی این فرضیه از مقایسه پیش آزمون – پس آزمون گروه آزمایش به کمک آزمون t برای گروه های همبسته استفاده شد. نمره t به دست آمده ۱۱٫۱۸ با توجه به درجه آزادی نشان دهنده نتیجه بخشی درمان است، ضریب اثربخشی نیز این موضوع را تأیید می کند.
با توجه به داده ها با ۹۹/۰ اطمینان نتیجه میگیریم فرض صفر مبنی بر عدم اثربخشی روش دوساهو بر نظریه ذهن کودکان اتیسم رد می شود. اکثر پژوهشهایی که به مداخلات در حیطه بهبود و اکتساب نظریه ذهن در گروه های مختلف پرداختهاند (فیشر و هاپه[۱۱۸]، ۲۰۰۵؛ اتوود[۱۱۹]، ۲۰۰۵؛ نسائیان، ۱۳۸۹)، به این نتیجه رسیده اند که مداخلات در بالا بردن درک کودکان اتیسم و کودکان با اختلال آسپرگر و کودکان کمتواذهنی در نظریه ذهن موفقیت آمیز بوده است. البته پژوهشهایی از جمله اتوود (۲۰۰۵) و مختاری (۱۳۸۹) نیز تعمیم کمتری را در زمینه های دیگر و بهبودی کمتری را در تواناییهای اجتماعی و ارتباطیشان نشان می دهند.
البته باید اشاره شود که این روش در مورد سطح سوم نظریه ذهن هیچ گونه اثری نداشته است، و به نظر میرسد که اثربخشی این روش هرقدر هم که بالا باشد، برای دستیابی به سطوح بالای نظریه ذهن به فرایندهای شناختی و ذهنی و مداخلات شناختی بیشتری با در برگفتن مؤلفه های بیشتری نیاز هست. این نتیجه همسوست با نتایج پژوهش فومبون[۱۲۰] (۲۰۰۳)، اتوود (۲۰۰۵)، ادیب سرشکی (۱۳۸۹) و مختاری (۱۳۸۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 06:59:00 ب.ظ ]
|