نتایج پژوهش های مختلف حاکی ازآن است که برخی از مؤلفه‌ های شخصیت با عملکردیادگیری رابطه مثبت و برخی دیگر با آن رابطه منفی دارند.برای مثال لایدرا،پولمن و آلیک(۲۰۰۷)گزارش کردند که عملکرد یادگیری با روان نژندی رابطه منفی و با مقبولیت رابطه مثبت دارد.

 

کارل،پیج و وست(۲۰۱۰) دریافتند که عملکرد دانشجویان دختر در درس ریاضی و علوم زمانی که استاد زن به آنان تدریس می کرد به طور معناداری افزایش یافت.

 

تحقیقات اندکی به بررسی تاثیر جنسیت همسالان بر عملکرد یادگیری آنان پرداخته‌اند.

 

آرتزوولش(۲۰۱۲)دریافتند که جنسیت استاد و همسالان بر عملکرد یادگیری دانشجویان اثر دارد.از نتایج تحقیق مشخص گردید که تاثیر جنسیت استاد ‌و همسالان بر عملکردیادگیری دانشجویان بر اساس جنسیت افراد معنادار می‌باشد. نتایج آنان سه مفهوم را نشان داد. نخست، در واقع یک تعامل معناداربین جنسیت اعضای هیات علمی و جنسیت همتایان با عملکرد دانشجویان وجود دارد.دوم، هم افزایی در سبک های
تدریس / یادگیری به طور معنادار با جنسیت مرتبط می‌باشد.این امر نشان می‌دهد که عملکرداساتید زن در هنگام تدریس به دانشجویان دختر وعملکرد استادان مرد به هنگام آموزش به دانشجویان پسراثربخش
می‌باشد. سوم، همان گونه کهلاوی و اسکلوسر (۲۰۱۱) پیشنهادمی نمایند، ممکن است موردی باشد که یک کلاس درس زن سالار نسبت به کلاس درس مردسالار یک محیط یادگیری مؤثر تر و فراگیرتر برای دانشجویان باشد. به عبارت دیگر، دانشجویان در کلاس های درس مردسالار به شدت به استاد برای یادگیری وابسته می‌باشند ، در حالی که دانش آموزان در کلاس های درس زن سالاربیشتر با یکدیگر مطالعه می‌کنند ‌و وابستگی کمتر به استاد برای یادگیری دارند.

 

خلاصه فصل

 

این فصل شامل سه بخش می‌باشد.

 

در بخش اول از این فصل، ادبیات نظری در زمینه متغیرهای مورد بررسی پژوهش ارائه شد. در این بخش ابتدا به تعریف انگیزه و انواع آن،انگیزش یادگیری و نظریات مرتبط با آن پرداخته شد. در قسمت نهایی از بخش اول متغیرهایی که بر مبنای پیشینه پژوهشی و همچنین زیربنای منطقی به نظر می رسید بر عملکرد یادگیری اثر بگذارند که شامل شخصیت دانشجو، عملکرد اساتید، نفوذ همتایان ،پشتیبانی و مشارکت خانواده و امکانات یاگیری می‌باشد، مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش دوم این فصل پیشینه پژوهشی در زمینه یادگیری و عملکرد آن در بحث ادبیات نظری ارائه گردیدند. همچنین رویکردهای یادگیری و دیدگاه های نظری پیرامون یادگیری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل سیستم شناختی ترسیم گردید.در بخش سوم این فصل پیشینه پژوهشی متغیرهای مورد بررسی در داخل و خارج کشور بیان گردید. چنان که دیده شد پژوهش ها در زمینه بررسی انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری محدود بود. ‌بنابرین‏ در این پژوهش به بررسی تاثیر عوامل انگیزش­یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان پرداخته شد.

 

فصل سوم:

 

روش شناسی تحقیق

 

۳-۱- مقدمه

 

دستیابی به ‌هدف‌های‌ علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر زمانی که با روش‌شناسی درست صورت‌پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار می‌یابد نه موضوع (خاکی، ۱۳۷۹). در نتیجه،
هدف اصلی هر تحقیق، گسترش دامنه دانش و یافته های جدید در آن مورد خاص می‌باشد. در پژوهش حاضر پژوهشگر سعی نموده است با بهره‌گیری از اصول علمی، روش‌ها و ابزار مناسبی را برای مطالعه برگزیند.

 

در‌ این فصل ابتدا طرح کلی پژوهش بیان شده است و سپس جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری آمده است. در ادامه ابزارهای‌ اندازه‌گیری و نیز روش انجام پژوهش و روش های آماری مطرح گردیده است.

 

۳-۲- روش پژوهش

 

این پژوهش از نقطه نظر ماهیت، کاربردی و همچنین از حیث روش پژوهش توصیفی ‌می‌باشد چون در آن متغیرها دست­کاری نمی­شوند. به علاوه با توجه به اینکه ابزار گردآوری داده ­ها در جامعه آماری و میان آزمودنی­ها توزیع و جمع ­آوری می­ شود از نوع پژوهش­های پیمایشی است؛ ‌بنابرین‏ از منظر روش شناسی توصیفی پیمایشی می‌باشد. همچنین چون روابط میان متغیرها به طور همزمان بررسی می­ شود پژوهش از نوع پژوهش­های رابطه ای می‌باشد.

 

۳-۳- جامعه آماری[۱۴۲]

 

جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان در سال ۱۳۹۳ در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت اجرایی، روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و حسابداری می‌باشند که در مجموع ۴۲۲ نفر را شامل می‌گردند.

۳-۴- حجم نمونه آماری[۱۴۳] و روش نمونه گیری

 

از آنجایی که جامعه مورد نظر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان می‌باشند و محدود می‌باشد، جهت محاسبه حجم نمونه آماری از فرمول نمونه گیری کوکران در جامعه محدود استفاده شده است.

 

 

 

در این فرمول، N همان حجم کل جامعه آماری است و برای ۵% سطح معناداری معادل ۱٫۹۶ است. نیز انحراف معیار به دست آمده از پرسشنامه اولیه است. جهت تعیین انحراف معیار، پرسشنامه مقدماتی تحقیق در میان ۳۰ نفر از دانشجویان توزیع گردید و انحراف معیار به دست آمده از آن ها، در فرمول جایگذاری شد. همچنین نیز میزان حداکثر خطا می‌باشد که در پژوهش های علوم انسانی ۰۵/۰ در نظر گرفته می شود. بر این اساس حجم نمونه برابر است با:

 

 

 

‌بنابرین‏ حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران ۲۴۳ نفر برآورد شده است.

 

همچنین در این پژوهش از روش غیراحتمالی در دسترس­جهت توزیع پرسشنامه ­ها بهره­گرفته شد.

 

۳-۵- روش ها و ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات[۱۴۴]

 

در این پژوهش جهت بررسی ادبیات پژوهش و جمع‌ آوری پیشینه پژوهشی از روش کتابخانه ای و جهت جمع‌ آوری داده ها و بررسی فرضیه های پژوهش از روش می‌دانی از طریق توزیع و جمع‌ آوری

 

    1. ۱٫Masaali ↑

 

    1. .Masaali ↑

 

    1. Schmitt ↑

 

    1. ۱٫Young, Klemz & Murphy ↑

 

    1. . Vermeer,Zimmerman and Risemberg ↑

 

    1. . Vansteenkiste et al ↑

 

    1. .Zimmerman ↑

 

    1. . Humanism ↑

 

    1. ۱٫Students Characteristics ↑

 

    1. ۲٫Teaching Characteristics ↑

 

    1. ۳٫Departmental Characteristics ↑

 

    1. ۴٫Entwistle Et Al ↑

 

    1. .Personality ↑

 

    1. .Personalite ↑

 

    1. .Social Behavioral ↑

 

    1. .Extraversion ↑

 

    1. ۱٫Social Learning Approach ↑

 

    1. ۲٫Psychoanalysis Apprroach ↑

 

    1. ۳٫Phenomenological Apprroach ↑

 

    1. ۴٫Traites Apprroach ↑

 

    1. ۵٫Aggression ↑

 

    1. ۶٫Conflicts ↑

 

    1. ۷٫Dream Analysis ↑

 

    1. ۸٫Free Association ↑

 

    1. ۹٫Instincts ↑

 

    1. ۱٫Motivational ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...