۱۰۰۰۰۰۰

۴

رودخانه های آلوده

۱۰۰۰۰-۲۰۰۰۰

جدول۷-۱: میزان آلودگی انواع منابع آبی
۱-۳۲- باکتری های موجود در آب

  • باکتری‏های غلاف دار : این گونه غالباً در آبهای آلوده و واحدهای تصفیه آب و فاضلاب یافت می شوند. شامل سه جنس اسفاروتیلوس ناتاس، کرنوتریکس، لپتوتریکس.
  • باکتری‏های پایه دار: این باکتریها در آب‏های غنی از آهن وجود دارند و همچنین درسیستم توزیع‏آب‏یافت می شوند.
  • باکتری های جوانه زن: به طور وسیعی در خاک و محیط‏های آب وجود ‏دارند.شامل ‏بدلوویبرو،‏ اکتینومیست‏ها، استرپتومیس و میکرونوسپور( مظفری، شهلاو اوردوخانیان،۱۳۸۷).

۱-۳۳- بیماری هایی که در طیور به آب مرتبطند
در بیماری آریزونوز در سالن مرغداری از راه آب و دان آلوده انتقال افقی به راحتی رخ خواهد داد احتمالاً طیور و خزندگان مخزن اصلی عفونت را تشکیل می دهند. در بیماری هموفیلوس پاراگالینارم منشأ اصلی بیماری پرندگان مبتلا با تظاهرات بالینی و پرندگان حامل بخصوص در گله‏های پولت هستند.تنها وجود تعداد کمی باکتری زنده بیماری زا برای بروز آلودگی کافی است و بیماری به واسطه آلودگی آب آشامیدنی با ترشحات بینی پرندگان در فواصل کوتاه از راه هوا انتقال می یابد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در بیماری کمپیلوباکتر ،کمپیلو باکترها به خوبی درآب خنک زنده می مانند و انتشار وسیع آلودگی در انسان از طریق مصرف آب آلوده گزارش شده است ، که افزودن کلر به آب آشامیدنی از انتشار کمپیلوباکترژژونی در گله‏ها می‏کاهد. به هر حال حتی اگر آب آشامیدنی دارای کلر باشد باید اطمینان حاصل شود که مخازن اصلی و آبخوری‏ها تمیز نگه داشته شوند چرا که مواد آلی به سرعت کلر را غیر فعال خواهند کرد.
در بیماری آنتریت ویروسی اردک ظاهراً در اردک‏هایی که برای شنا کردن به آب دسترسی دارند میزان بروز بیماری بیشتر است .این بیماری به سرعت بین پرندگان منتشر می شودو به طور مستقیم از پرنده ای به پرنده دیگر، یا غیر مستقیم از راه محیط آلوده بین پرندگان انتقال می یابد (جوردن و پاتیسون،۱۳۷۷).
۱-۳۴-باکتریاشریشیاکلی‏(بیماری‏کلی‏باسیلوز)از مهم‏ترین پاتوژن‏های خانواده انتروباکتریاسه‏ها می‏باشد که انتشار وسیعی داشته و در روده انسان و حیوانات خون گرم و خون سرد در سراسردنیا یافت می شود. اعضای جنس اشرشیا، گرم منفی، میله‏ایشکل و تاژک دار به طول ۲ تا ۳ میکرون و عرض ۰٫۶ میکرون میباشند روی محیط آگار ساده یا خون دار به شکل پرگنه‏‏های محدب ،مدور ، نرم و خاکستری رنگ رشد می کند به جز اینوزیتول قندهای گلوکز، مانیتول‏ولاکتوز را تخمیر می کنند و هم چنین ژلاتین را ذوب نکرده، در محیط کلیگر تولید S2H می کنند.
آزمایش Eijkam روش مفیدی را برای شناسایی فراهم می‏کند و ارگانیسمی که در دمای ۴۴ درجه سانتی گراد در آبگوشت مکانکی محتوی صفرا و لاکتوز تولید باز می کند‏ مقدمتاً به عنوان باکتری ‏اشریشیاکلی‏ قلمداد می‏گردد (بزرگمهری وهمکاران،۱۳۷۷).

شکل ۴-۱ : ساختار باکتری اشریشیاکلی
۱-۳۵- آنتی ژن های اشریشیاکلی
۱-۳۵-۱ آنتی ژن o یا سماتیک
یک کمپلکس پلی ساکاریدی- فسفولیپیدی می باشد و زمانی آزاد می‏شود که سلول دستخوش تجزیه می‏شود. آنتی ژن o بخش آنتی ژنتیکی LPS می‏باشد و لیپیدA نیز بخش توکسین مولکول را تشکیل می‏دهد. آگلوتینه کردن آنتی ژن o در تیترهای بالا (به طور معمول بالای ۱:۲۵۶۰ )در ۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت اتفاق می افتد.
این آنتی ژن در پیکره باکتری قرار دارد و مقدار آن در غشاء باکتری بیشتر است ، این آنتی ژن به حرارت مقاوم بوده و حتی در حرارت ۱۰۰تا۱۲۱درجه سانتی گراد کاملاً مقاومت می نمایند. (۲۰۰۸ Barnes et al )
این ترکیب پیچیده آنتی ژن توکسین داخلی باکتری یا آندوتوکسین نامیده می شود.آنتی ژنo در سویه‏های با پرگنه صاف وجود دارد .با توجه به این که این ترکیب لیپوپلی‏ساکاریدی در تمام سویه‏ها چه بیماری زا و چه غیر بیماریزا یافت می شود لذا تمایز سویه های بیماریزا از غیر بیماری زا را با مشکل مواجه می سازد. ولی آن چه که تا‏کنون محرز شده این است که سویه‏های اشریشیاکلی که در انسان و حیوانات بیماری‏زا بوده‏اند، عموماً دارای ویژگی سرولوژی مشخص و معین می باشند، به طوری که تعدادی از اشریشیاکلی‏های جدا شده از موارد کلی باسیلوز کشنده و حاد گوساله‏ها با سروتیپ مشخص و معین شامل:
سروتیپ های۱۵O_86O_114O_78O
و یا سروتیپ های آنترو توکسی ژنیک اشریشیاکلی شامل :
سروتیپ های ۱۵O_55O_26O_86 _ O101O میباشد تاکنون تعداد ۵۸ آنتی ژن O(157O_1O)یافت شده است (۱۹۶۵، Clive and Gay).
۱-۳۵-۲- آنتی ژن Hیا تاژک
جداسازی این آنتی ژن بایستی تحت شرایطی باشد که امکان حرکت باکتری را افزایش دهد آنتی ژن‏های H پرو تئین‏های هستند که در انواع مختلف تاژک‏ها یافت شده اند حرارت ۱۰۰درجه سانتی گراد آنها را نابود می‏کند .تست آگلو تیناسیون داخل لوله در۵۰ درجه سانتی گراد در مدت ۲ ساعت قرائت می شود‏(۲۰۰۸ ،Barnes et al ).
این آنتی ژن شامل ترکیبات موجود در تاژک باکتری بوده و مقدار آن در اشریشیا‏های متحرک بیشتر است. این آنتی ژن نسبت به حرارت حساس است و در دمای ۱۰۰درجه سانتی گراد غیرفعال می گردد و تاکنون تعداد ۵۲ نوع از این آنتی ژن شناسایی شده است (مهر صفت،۱۳۶۳).
۱-۳۵-۳- آنتی ژن K یا کپسولی
روی سطح سلول قرار دارند و در۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱ ساعت محو می‏شوند برخی سویه‏ها نیاز به حرارت ۱۲۱درجه سانتی گراد به مدت ۵/۲ ساعت دارند. تیترهای آگلوتیناسیون داخل لوله به وسیله مخلوط آنتی ژن – آنتی بادی در ۳۷ درجه به مدت ۲ ساعت و در مدت یک شب در ۴ درجه سانتی گراد تعیین می‏شوند تیترها بین ۱:۴۰۰ تا۱:۱۰۰ میباشند ( ۲۰۰۸‚ al et Barnes).
آنتی ژن کپسولی اشریشیاکلی از نظر خواص سرولوژی شامل یک دسته از آنتی ژن هایی است که در آن می‏‏توان سه نوع مختلف را تشخیص داد. این سه نوع عبارتنداز آنتی ژن هایA،BوL که بر حسب ویژگی‏های فیزیکی از یکدیگر متمایز می گردند. تمام آنتی ژن های کپسولی شناخته شده اشریشیاکلی به صورت پوشش غلاف یا کپسول اطراف باکتری را فرا گرفته اند .معمولاً آنتی ژن کپسولی حاوی یکی از انواع آنتی ژنA،BوL به تنهایی است اما اوروسکوف(Oroskove)وهمکارانش در۱۹۶۱برای اولین بار یادآور شدند که در بعضی از سویه‏های اشریشیاکلی آنتی ژن B و L تواماً وجود دارد که ترکیبی از اسید پلیمریک می باشد (نوروزی،۱۳۸۲).
۱-۳۵-۴- آنتی ژن F یا پیلی
این آنتی ژن باعث چسبیدن باکتری به سلول ها می‏شود به دو نوع حساس به مانوز و مقاوم به مانوز تقسیم می‏شود .آنتی ژن خارها یا فیمیریه هاست. این خارها در اطراف پیکره باکتری قرار گرفته اند که تعداد آنها برحسب نوع باکتری بین۱۰۰-۲۰۰ عدد می باشند( ۲۰۰۸‚ al et Barnes).
۱-۳۵-۵- دیگرآنتی ژن های اشریشیاکلی
الف) آنتی ژنR : که در اشریشیاکلی‏هایی که پرگنه زبر و خشن تولید می کنندیافت می شود.
ب) آنتی ژن M : این آنتی ژن در اشکال موکوئیدی سویه‏های اشریشیاکلی مشاهده می شود.
ج) آنتی ژن آلفا : این آنتی ژن در سویه‏هایی که تازه از موارد بیماری جدا شده اند یافت می شود و در کشت‏های بعدی این آنتی ژن از بین می رود.این آنتی ژن در قدرت بیماریزایی باکتری تأثیری ندارد.
د)آنتی ژن بتا : از آنتی ژن های H، O، B ،A و آلفا متمایز است و تولید یک نوع آگلوتیناسیون مخصوص که بین آگلوتیناسیون OوH قرار دارد می نماید .
۱-۳۶- طبقه بندی سویه های اشریشیاکلی
در مناطق مختلف جغرافیایی فرق می کند اما در بیشتر مطالعات سروتیپ‏های معمول بیماری‏زا ۳۵O،۳۶O،۷۸O،۲O،۱O بوده اند. یک سروتایپ ویژه نیز وجود دارد بنام ۱۱۱O که باعث مرگ، سپتی سمی و پلی سروزیت در مرغ‏های تخمگذار می شود . چندین نمونه جداسازی شده از پرندگان بیمار نیز به۵ سروتایپ زیر تعلق داشتند:
(۱۳۲O،۱۱۶O،۱۱۵O،۸۱Oو۱۸O) که بطور آشکار مربوط به کلی باسیلوز نبوده اند ( ۲۰۰۸‚ al et Barnes، ۲۰۰۲Davies&yWra).
۱-۳۷- دوره نهفتگی
این زمان بین عفونت و شروع علایم کلینیکی مختلف با انواع مخصوص بیماری هایی که توسط Coli.E ایجاد می شوند، می باشد .دوره نهفتگی کوتاه و معمولا ً۱تا۳ روز می باشد.در مزرعه دیدن کلی سپتی سمی معمولاً۷-۵ روز بعد از عفونت با عامل مستعدکننده از قبیل ویروس برونشیت در مرغ ها یا ویروس آنتریت هموراژیک در بوقلمون اتفاق می افتد( ۲۰۰۸‚al et Barnes).
بیماری هایی که در اثراشریشیاکلی در طیور ایجاد میشوند شامل:
۱- آرتریت و تنوسینویت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...