توجه به اینکه هم اکنون موضوع هوش سازمانی و ارزیابی عملکرد مدیران به عنوان یک نیاز شناخته می شود و موضوع جدیدی می‌باشد و همچنین به دلیل کمبود پژوهش‌های صورت گرفته در رابطه با موضوع هوش سازمانی در ایران، این موضوع نیازمند بحث بیشتری می‌باشد؛ تا از یک طرف مدیران و دست اندرکاران سازمان‌ها با مقوله هوش سازمانی و ابعاد آن آشنا باشند و هم بتوانند عملکرد خویش و کارکنانشان را با توجه به ابعاد هوش سازمانی بهبود بخشند.

۱-۳ اهداف تحقیق

هدف اصلی

هدف اصلی تحقیق حاضرتعیین رابطه بین هوش سازمانی با ‌عملکرد کارکنان بانک ملی ایران / اداره امورشعب جنوب تهران می‌باشد که با توجه به نتایج به دست آمده بتوان سطح عملکرد کارکنان را با توجه به هوش سازمانی افزایش داد.

اهداف فرعی

۱- تعیین رابطه بین تفکر استراتژیک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۲- تعیین رابطه بین سرنوشت مشترک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۳- تعیین رابطه بین میل به تغییر کارکنان و عملکردآنان در بانک ملی ایران.

۴- تعیین رابطه بین روحیه کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۵- تعیین رابطه بین اتحاد و توافق کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۶- تعیین رابطه بین کاربرد دانش کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۷- تعیین رابطه بین فشار عملکرد کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

۱-۴ مدل تحقیق

در این پژوهش عملکرد به عنوان متغیر وابسته و هوش‌سازمانی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.

هوش سازمانی

تفکر استراتژیک

سرنوشت مشترک

میل به تغییر

روحیه

اتحاد و توافق

کاربرد دانش

فشار عملکرد

قابلیت اعتماد

نگرش

کیفیت کار

ابتکار عمل

قضاوت

همکاری

کمیت کار

امنیت

عملکرد

شکل (۱-۱) مدل تحلیلی تحقیق (برگرفته از مدل استاندارد هوش سازمانی ” آلبرشت، ۲۰۰۳، ” و مدل استاندارد ارزیابی عملکرد کارکنان ” رابینز، ۱۹۹۹ “

۱-۵ فرضیات و سوالات تحقیق

شاید بتوان گفت که اساسی‌ترین بخش هر پژوهش تهیه و تدوین درست فرضیه‌هاست. چرا که فرضیه‌ها بستر و زمینه‌ای است که مسیر و جهت پژوهش را تعیین و تبیین می‌کنند. پرسشنامه پژوهش در راستای فرضیات تدوین شده و نتیجه تحقیق تأیید یا رد فرضیه‌هایی است که مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

فرضیه اصلی: «بین هوش سازمانی کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد. »

فرضیات فرعی:

    1. بین تفکر استراتژیک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    1. بین سرنوشت مشترک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    1. بین میل به تغییر کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    1. بین روحیه کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    1. بین اتحاد و توافق کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    1. بین کاربرد دانش کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

  1. بین فشار عمکرد کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

سوال پژوهشی: «وضعیت هوش سازمانی کارکنان بانک ملی ایران در چه سطحی است و چه رابطه ای با عملکرد آنان داشته است. »

۱-۶ روش تحقیق

تحقیق حاضر از آنجایی که هدفش بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در بانک ملی ایران / اداره امور شعب جنوب تهران است نوع روش تحقیق پژوهش حاضر پیمایشی و از شاخه می‌دانی بوده و لازم به ذکر است که در این نوع از روش تحقیق, با بهره گرفتن از تکنیک‌های جمع‌ آوری اطلاعات از نمونه آماری اطلاعات لازم جمع‌ آوری می‌شود. پژوهشگر با حضور در محل تحقیق به جمع‌ آوری اطلاعات پرداخته و در نهایت به آزمون فرضیه‌هایی که از پیش بر اساس شواهد نو اطلاعات خود را ارائه نموده، دست می‌یابد.

۱-۷ جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بانک ملی ایران / اداره امور شعب جنوب تهران به تعداد۱۱۲۸ نفر می‌باشند که با فرمول کوکران ۲۸۶ نفر آن عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. با توجه به برابر بودن شانس انتخاب شدنشان از نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.

۱-۸ روش و ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

در این تحقیق برای جمع‌ آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و می‌دانی و در بخش پیمایشی نیز از روش پرسشنامه برای جمع‌ آوری اطلاعات استفاده خواهد شد.

۱-۹ قلمرو تحقیق

الف: قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی می‌باشد.

ب: قلمرو مکانی: بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران می‌باشد.

پ: قلمرو زمانی: این تحقیق از اردیبهشت ماه سال ۹۳ آغاز و در دی ماه سال ۹۳ خاتمه یافته است. ضمنا دوره توزیع پرسش نامه آبان ماه همین سال است.

۱-۱۰ تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق

هوش سازمانی[۴] به معنای کسب دانش و اطلاعات جامع از همه عواملی که بر سازمان تاثیر می‌گذارد. منظور از همه عوامل یعنی اطلاعاتی از مشتریان، ارباب رجوع، رقبا، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی، فرایندهای سازمانی (مالی، اداری، حفاظتی، تولیدی، منابع انسانی، بودجه و. . .) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد. هوش سازمانی شما را برای تصمیم‌گیری در همه عوامل مؤثر بر سازمان و شرکت‌ها توانمند می‌سازد. هوش سازمانی از نظر آلبرشت دارای مؤلفه‌‌های زیر می‌باشد:

۱- تفکر استراتژیک: قابلیت ایجاد، استنتاج و بیان هدف یک سازمان.

۲- سرنوشت مشترک: احساس داشتن هدف مشترک بین تمام افراد سازمان برای عمل و تلاش به شکلی هم افزا.

۳- میل به تغییر: سازگاری و تمایل برای تغییر جهت تحقق چشم انداز استراتژیک.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...