1. دیدگاه سیاسی

محافظه کاری سد محکمی بر سر راه انتقاد به استاندارد گذاران است، زیرا استاندارد گذاران در صورت ارائه بیش از واقع خالص داراییها نسبت به ارائه کمتر آن، بیشتر مورد انتقاد قرار میگیرند. به این ترتیب، هزینه های سیاسی آنها نیز با محافظه کاری کاهش می یابد.

          1. دیدگاه مالیاتی

شناسایی نامتقارن سودها و زیانها، مدیر را در کاهش ارزش فعلی مالیاتهای پرداختنی و در نتیجه افزایش ارزش شرکت یاری میرساند. تعویق شناسایی درآمدها و تسریع شناسایی هزینه ها، مالیاتهای قابل پرداخت شرکت را به دوره های آتی منتقل می کند.

      1. معیارهای محافظه کاری

محققان از سه نوع معیار، برای ارزیابی محافظه کاری استفاده می کنند:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اول- معیارهای خالص داراییها ؛
دوم- معیارهای سود و اقلام تعهدی
سوم- معیارهای رابطه سود/ بازده سهام.
تمام این معیارها بر اثر عدم تقارن زمانی در شناسایی سودو زیانهای حسابداری گزارش شده به ویژه خالص داراییها ، سود و اقلام تعهدی استوارند (کردستانی و امیربیگی۱۳۸۷،۵۲)
دسته اول بیانگر معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام (MTB) است و اولین بار توسط استوبردر سال ۱۹۶۶ میلادی به منظور سنجش محافظه کاری مورد استفاده قرار گرفت.
دسته دوم بیانگر معیار اقلام تعهدی انباشته شده است که توسط گیولی و هاین در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد. آنها بیان نمودند که نرخ انباشتگی اقلام تعهدی منفی در طول زمان شاخصی از تغییر در میزان محافظه کاری است.
دسته سوم بیانگر معیار عدم تقارن زمانی سود است که شکل اولیه آن توسط باسو در سال ۱۹۹۷ و در قالب واکنش سود نسبت به اخبارخوب و بد واصله در طول یک دوره مالی معرفی شد و در سال ۲۰۰۶ توسط رویچودهاری وواتز به صورت واکنش سود نسبت به اخبار خوب و بد واصله در طول چند دوره تعدیل شد.

      1. پیامد های محافظه کاری

در ابتدا محافظه کاری باعث تخصیص بهینه منابع به دو صورت می شود:
۱– گزارشهای مالی محافظه کارانه باعث می شود تا سرمایه گذاران بین پروژه های سرمایه گذاری خوب و بد براساس سبد ریسک خود تمایز قائل شوند ،که این امر باعث تخصیص بهینه منابع و افزایش کارایی بازار سرمایه می گردد.
۲– محافظه کاری باعث کاهش گرایش مدیران برای سرمایه گذاری در پروژه هایی که خود تمایل دارند میشود. بنابراین عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران کاهش یافته که باعث پایین آمدن هزینه سهامداران برای نظارت بر مدیران می شود . عدم تقارن اطلاعاتی موجب بر هم زدن رابطه بین سهامداران و بر هم زدن رابطه بین طرفین قرار داد می شود . با افزایش عدم تقارن اطلاعاتی سود اکثر شرکتها قابل اتکا نیست . به دلیل همین کارکرد عدم تقارن اطلاعاتی است که رویه های حسابداری و حسابرسی به دنبال اعداد محافظه کارانه هستند.
از آنجایی که محافظه کاری باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می شود ، منافع مورد انتظار و فرصت طلبی سرمایه گذاران آگاه از داخل شرکت را کاهش می دهد . در نتیجه باعث کاهش ریسک اطلاعاتی برای سرمایه گذاران غیر مطلع می گردد (لافوند و واتز ۲۰۰۷ )بدین ترتیب ، این مسائل باعث افزایش سرمایه گذاری در شرکت ، افزایش قدرت نقدینگی و کاهش بهای تمام شده معاملات می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...