مدل شرکت با شرکت[۲۷]

در این مدل تمامی شرکت کنندگان در تجارت، بنگاه یا سازمان­های تجاری هستند. این مدل اولین نوع خرید و فروش معاملات الکترونیکی می­باشد که هنوز هم بیشترین سود را دارد.

مدل شرکت با مصرف کننده[۲۸]

مدلی است که در آن شرکت­ها، کالاها یا خدمات خود را به اشخاص می­فروشند. این مدل تجارت الکترونیک، خرده فروشی[۲۹] الکترونیکی نیز نام دارد. خرده فروشی الکترونیکی به صورت برخط انجام می­ شود و با رشد وب سایت­ها، خرده فروشی الکترونیکی رشد به سزایی نموده است.

مدل شرکت با شرکت با مصرف کننده[۳۰]

در این مدل یک شرکت، کالا یا خدمات خود را به شرکت مشتری ارائه می­دهد؛ این شرکت مشتری نیز دارای مشتریانی است که کالا یا خدمات خریداری شده را به مشتریان خود می­دهد.

مدل مصرف کننده با شرکت[۳۱]

در این مدل افراد از طریق اینترنت، کالا و خدمات خود را به سازمان می­فروشند، نمونه ­ای از آن را می­توان حسابداران، وکلا و مشاوران نام برد که سرویس­ها را به شرکت­ها و سازمان­ها ارائه می­ دهند.

مدل مصرف کننده با مصرف کننده[۳۲]

در این مدل مصرف کنندگان مستقیماً با یکدیگر دادوستد می­ کنند. این کار می ­تواند از طریق وب سایت شخصی فرد یا از طریق سایت­های حراجی انجام شود.

مدل آموزش الکترونیک[۳۳]

در این مدل آموزش به صورت الکترونیک و برخط[۳۴] انجام می­ شود. آموزش الکترونیکی می ­تواند در دانشگاه­ها، مدارس یا سازمان­ها استفاده شود.

مدل دولت الکترونیک[۳۵]

در این مدل سازمان­های دولتی، کالا، خدمات یا اطلاعات را از شرکت­ها می­خرند یا خدمات را برای شرکت­ها و شهروندان فراهم می­نمایند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل شرکت با کارمند[۳۶]

این مدل، زیرمجموعۀ درون سازمانی است که در آن سازمان­های دولتی خدمات، محصولات یا اطلاعات را برای کارمندان خود فراهم می­آورند.

تجارت مشترک

در این مدل افراد و گروه­ ها با یکدیگر به صورت برخط همکاری می­ کنند. یعنی در این مدل شرکت­ها یا افراد، کالا و خدمات افراد یا سازمان­های دیگر را معرفی کرده و می­فروشند.

تجارت الکترونیک غیرتجاری[۳۷]

در این مدل تعداد زیادی از مؤسسات غیرتجاری مانند مؤسسات غیردانشگاهی، سازمان­های مذهبی و ادارات دولتی از تجارت الکترونیک استفاده می­ کنند تا هزینه­ها را کاهش دهند و خدمات به مشتریان را بهبود ببخشند.

مدل سازمان دولتی با سازمان دولتی[۳۸]

این مدل رابطۀ بین سازمان­های دولتی را به عنوان فروشنده و خریدار بیان می­ کند و در آن هر سازمان می ­تواند به سازمان­های دولتی دیگر از طریق الکترونیک سرویس دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...