آداب اجتماعی

۷۱/۰

۰۰۰۱/۰

۷۷/۰ – ۶۲/۰

کل

برای محاسبه روایی مقیاس سنجش رفتار شهروندی سازمانی، از روش تحلیل گویه استفاده شد. نتایج بر اساس طیف همبستگی (کمترین و بیشترین ضرایب) و سطح معناداری ارائه‌شده است. طوری که در جدول شماره (۳-۴) ملاحظه می‌گردد تمامی زیر مقیاس‌ها با نمره کل همبستگی مثبت و معناداری را نشان دادند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای محاسبه پایایی مقیاس رفتار شهروندی سازمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. با توجه به جدول شماره (۳-۴) تمامی ابعاد گویه ها دارای پایایی مطلوبی می باشند. و پایایی کل مقیاس نیز محاسبه گردید که ۷۱/۰ می‌باشد.
۳-۶- روش جمع‌ آوری اطلاعات:
در این پژوهش به‌منظور تهیه و تدوین مبانی نظری و سوابق پژوهش‌های انجام‌شده از روش کتابخانه‌ای و با بهره گرفتن از کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های مربوطه استفاده گردید و در خصوص جمع‌ آوری اطلاعات جهت سنجش فرضیه‌های پژوهش از روش میدانی با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. به‌منظور اجرای پرسشنامه‌ها و گردآوری اطلاعات با دریافت معرفی‌نامه از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز و سپس با اخذ مجوز از ریاست دانشگاه کابل، با مراجعه مستقیم به اساتید و اعضای هیئت‌علمی در دانشکده‌های مختلف در این دانشگاه و بابیان هدف پژوهش به نمونه موردمطالعه نسبت به اینکه اطلاعات صرفاً جهت پژوهش می‌باشد اعتماد آن‌ها را جلب و سپس توضیحات لازم در مورد نحوه تکمیل پرسشنامه‌ها ارائه و پرسشنامه‌ها در اختیار اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مذکور قرار داده شد و از آنان خواسته شد تا پاسخ‌های مناسب را به پرسش‌نامه داده و سپس به محقق بازگردانند.
۳-۷- روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها:
اطلاعات جمع‌ آوری‌شده توسط مقیاس‌های مورداستفاده، پس از کدگذاری‌های لازم، به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS-21 و LISREL-8.54 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از برخی روش‌های آماری شامل: آمار توصیفی، مانند توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، واریانس و انحراف معیار و آمارهای استنباطی برای سنجش فرضیه‌ها استفاده گردید؛ که شامل آزمون تی تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر و مدل معادلات ساختاری بر اساس مدل بارون و کنی می‌باشد.
برای پرسش‌های مطرح‌شده در پژوهش، روش مناسب به شرح زیر است:

  • آیا فرهنگ‌سازمانی پیش‌بینی کننده‌ای معناداری رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کابل می‌باشد؟
  • آیا جوسازمانی پیش‌بینی کننده‌ای معناداری رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کابل می‌باشد؟
  • آیا جوسازمانی با کنترل نوع فرهنگ‌سازمانی پیش‌بینی کننده‌ی معناداری رفتار شهروندی سازمانی می‌باشد؟
  • آیا جوسازمانی در رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نقش واسطه‌گری را ایفا می‌کند؟
  • رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کابل به چه میزان است؟ (آزمون تی تک نمونه ای).
  • بُعد غالب فرهنگ‌سازمانی در دانشگاه کابل کدام است؟ ( تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر).

برای تحلیل سؤالات ۱ تا ۴ بر مبنای مدل واسطه‌گری بارون و کنی (۱۹۸۶) و روش تحلیل مدل معادلات ساختاری مراحل زیر اجرا شد:

  • بررسی رابطه متغیر برونزای اولیه با متغیر درون‌زای نهایی: در این مرحله متغیر فرهنگ‌سازمانی به‌عنوان متغیر برون‌زاد و متغیر رفتار شهروندی سازمانی به‌عنوان متغیرهای درون‌زاد نهایی در نظر گرفته شد.
  • بررسی رابطه متغیرهای برون‌زای اولیه با متغیر واسطه‌ای: در این قسمت متغیر فرهنگ‌سازمانی به‌عنوان متغیر برون‌زای اولیه و جوسازمانی به‌عنوان متغیر واسطه‌ای در نظر گرفته شد.
  • بررسی رابطه متغیرهای واسطه‌ای با متغیر درون‌زا با کنترل متغیرهای برون‌زا: در این قسمت رابطه‌ی متغیرهای جوسازمانی با متغیر رفتار شهروندی سازمانی با کنترل متغیر فرهنگ‌سازمانی موردبررسی قرار گرفت تا تأثیر مستقیم متغیر واسطه و هم‌چنین برون‌زای اولیه بر متغیر درون‌زای رفتار شهروندی سازمانی به دست آید.
  • بررسی مقدار کاهش ضرایب رگرسیون متغیرهای برون‌زا از مرحله یک به مرحله سه: در این مرحله مقدار ضریب پیش‌بینی متغیرهای برون‌زا از مرحله یک به مرحله سه بررسی شد.

فصل چهارم
تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها
مقدمه
در این فصل ابتدا از طریق تحلیل توصیفی نمونه‌ی آماری با ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آشنا شده و آن‌ها را به تفکیک جنسیت و سطح تحصیلات موردبررسی قرار می‌دهیم. سپس شاخص‌های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش گزارش و ماتریس همبستگی متغیرها، ضرایب مسیر، مشخصه‌ های نکویی برازش و نمودار مسیر مدل برازش شده ارائه‌شده است و درنهایت به سؤالات پژوهش به تفکیک موضوع پاسخ داده می‌شود.
۴-۱-یافته‌های توصیفی
۴-۱-۱- تحلیل توصیفی ویژگی‌های افراد موردبررسی
برای شناخت خصوصیات افراد نمونه‌ی آماری چندین سؤال جمعیت شناختی، با توجه به ویژگی‌هایی نظیر جنسیت و سطح تحصیلات در جداول زیر مندرج و مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.
۴-۱-۱-۱- توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نمونه نسبت به‌کل جامعه
جدول شماره(۴-۱) نشان می‌دهد که از ۲۳۸ نفر نمونه‌ی آماری شرکت‌کننده در پژوهش حاضر، تعداد ۶۴ نفر(۹/۲۶ درصد) زن و ۱۷۴ نفر(۱/۷۳ درصد) مرد بوده‌اند. بنابراین مندرجات جدول زیر گویای آن است که بیشتر پاسخگویان مرد بوده‌اند.
جدول شماره(۴-۱): توزیع فراوانی و درصد حجم نمونه اعضای هیئت علمی برحسب جنسیت

جنسیت

فراوانی

درصد

زن

۶۴

۹/۲۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...