یک نگاه اجمالی به تحقیقات انجام شده فوق نشان می دهد که اکثر پژو هش های انجام شده فوق در مورد بهبود عملکرد ، سود اوری ،کارمزد ها (سود بانکی) و…می باشد .و هیچ گونه تحقیقی که مستقیما به بحث درامد های غیر مشاع بپردازد در ادبیات پژوهش دیده نمی شود . اگر چه ممکن است از جهاتی مفهوم برخی از تحقیقات انجام شده با موضوع این تحقیق شبیه باشد ولیکن پژوهشی که مستقیما به ظرفیت سنجی درامد های غیر مشاع بانکی بپردازد انجام نشده است وبویژه این موضوع در بانک ملت تازه و بکر است.
فصل سوم
روش ها و ابزار ها
۳-۱- مقدمه
هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناختهای بدست امده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نامحدود و اگاهی و روش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند. حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیت های پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند، انچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند را می توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست(خاکی،ص۵۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دستیابی به هدف های تحقیق میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی درستی صورت پذیرد.«دکارت در این رابطه ، روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود.»(کیقبادی،ص۴۶).
اساس واقعی پژوهش علمی، تبیین رابطه میان متغییر هاست. باری تعیین این رابطه دو روش اصلی وجود دارد .یکی از این دوروش ،روش توصیفی است وروش توصیفی شامل مجموعه روش هایی است ، که هدف از ان توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی می باشد.اجرای تحقیق توصیفی صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند های تصمیم گیری است(خاکی،ص۱۰۵).
۳-۲- روش تحقیق
محقق در روش های توصیفی به مطالعه واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع می پردازد و کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیحات افراد ازاین طریق دنبال می کند. به عبارت دیگر محقق در این گونه تحقیقات سعی می کند «انچه هست» را بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد.ونتایج عینی ازموقعیت بگیرد. بنابر این هدف از استفاده از این روش : توصیف، ثبت و تحلیل وتفسیر شرایط موجود است(خاکی،ص۱۲۱).
این تحقیق نیز از نظر هدف، ازنوع کاربردی و از منظر گرد اوری داده، روشی” توصیفی – تحلیلی” محسوب می گردد؛ و روش گرد اوری اطلاعات نیزترکیبی از روش میدانی و مطالعات علمی یاکتابخانه ای(اینترنت، مجلات و … ) می باشد.
این تحقیق از دو بخش اساسی تشکیل شده است . در بخش اول محقق سعی می کند تا با بهره گرفتن از تکنیک های SWOTو مدلهای ارزیابی IFE وEFEضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدات محیطی در مورد درامد های غیر مشاع ، مشخص کند که ایا این بانک از ظرفیت سنجی مناسبی در این مورد برخوردار بوده است یا نه ؟ و در صورت عدم توانایی در بکار گیری ظرفیت مناسب چه راهکار و راهبردهایی لازم است؟
در بخش دوم در قسمت ارائه راهبرد ها و استراتژی مناسب (فصل پنجم پایان نامه)،عوامل استراتژی تدافعی بانک ملت را با مدل تصمیم گیری AHPاولویت بندی کند.
۳-۳- جامعه اماری و حجم نمونه مورد تحقیق
جامعه اماری این تحقیق که قلمرو مکانی و زمانی تحقیق را در بر می گیرد، شامل موارد زیر می باشد: این تحقیق از نظر مکانی در استان سمنان صورت گرفته است و جامعه اماری مورد مطالعه ، کلیه شعب بانک ملت استان سمنان می باشد . لازم به ذکر است که شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی وسیاسی و…مردم استان سمنان که مشتریان بانک را تشکیل می دهند نیز، بعنوان جامعه اماری تحقیق ،مورد مطالعه قرار گرفته است.استان سمنان از چندین شهرستان به قرار شهرستانهای شاهرود- بسطام – میامی – دامغان – سمنان- مهدیشهر- سرخه – ایوانکی – ارادان – گرمسار تشکیل شده است.
تعداد شعب بانک در استان سمنان در ابتدای تحقیق ۳۰شعبه بود که حدود ۶ شعبه از انها تا پایان تحقیق ادغام شدند و تعداد انهابه ۲۴ شعبه رسیده است.
شایان ذکر است که اگرچه این پژوهش در استان سمنان صورت گرفته است ولی موقعیت مکانی در ان تاثیر چندانی ندارد و می توان این تحقیق را به کل ایران تعمیم داد. قلمرو زمانی تحقیق نیز ازبهمن ماه سال۱۳۹۱تابهمن ماه ۱۳۹۲ بوده است.
۳-۴- نمونه و نمونه گیری
محقق در تحقیق از روش نمونه گیری خاصی استفاده نکرده است واین تحقیق بیشتر حالت سرشماری داشته است.بدین صورت که تمامی پرسنل شعب بانک ملت ،مشتریان، و خبرگان وسایر عوامل بصورت سرشماری وکلی انتخاب شده اند.
۳-۵- ابزار های گرد اوری اطلاعات
اطلاعات در این تحقیق هم از روش مصاحبه و هم از روش مطالعات علمی- کتابخانه ای بدست امده است:
۳-۵-۱- مصاحبه
در خصوص جمع اوری اطلاعات مربوط به مدلSWOT وهمچنین ارائه برخی عوامل استراتژی های تحقیق، با تعدادی از همکاران سرپرستی سمنان و همکاران شعب استان که سابقه خدمتی بالا دارند (و بطور کل همکارانی که به طرق مختلف خبره امر شناخته شده اند )مصاحبه شد. بعلاوه با همکاران سایر بانکها ،برخی مشتریان و مردم اگاه به مسئله نیز مصاحبه هایی انجام گرفت.
لازم به تذکر است منظور از مصاحبه بیشتر استفاده از نظرات خبرگان بصورت مطالعات مروری بوده است و پرسشنامه ای تکمیل نشده است.
۳-۵-۲- مطالعات علمی(کتابخانه ای)
محقق برای جمع اوری اطلاعات در مورد شرایط زندگی مردم استان سمنان ،وضعیت سیاسی ،اقتصادی ،جغرافیایی واجتماعی مردم و مشتریان،شرایط بانکهای ایران و بانک ملت بطور اخص وبسیاری موارد دیگر، مجبور به انجام مطالعات کتابخانه ای و جستجو در اینتر نت شده است. از نشریه تخصصی بانک ملت که مجله پرتو نام دارد استفاده شده است و شماره های زیادی از این مجله مطالعه گردیده است.همچنین محقق برخی از اطلاعات لازم را از طریق اینترانت بانک ملت جمع اوری کرده است.
۳-۶- نحوه انجام محاسبات تحقیق
در این تحقیق محاسبات در دو بخش انجام گرفته است:
بخش اول شامل ارزیابی عملکرد بانک ملت در زمینه میزان بکارگیری از ظرفیت ارائه خدمات و درامد های غیر مشاع خود ،با کمک مدل SWOTمی باشد.
بخش دوم اولویت بندی عوامل استراتژی تدافعی بانک ملت در فصل پنجم پایان نامه به روش AHP می باشد.
۳-۶-۱-ارزیابی عملکرد بانک ملت در زمینه بکار گیری ظرفیت ارائه خدمات غیر مشاع خود با کمک مدل SWOT
در این قسمت نیز به تشریح مدل فوق می پردازیم:
امروزه سازمان‌ها با تغییرات شگفت‌آوری روبه‌رو هستند و این امر سبب شده است مدیران بیشتر از گذشته به تعیین و تبیین درازمدت اهداف و ماموریت‌های سازمان توجه داشته باشند. آنها نیاز دارند که بیش از گذشته جهت‌گیری‌های خود را برای آینده معین کرده و سازمان خود را در مقابل تحولات فردا مجهز نمایند. این موضوع سبب شده است که برنامه‌ریزی استراتژیک به عنوان ابزاری برای مقابله با این تغییرات اهمیت فراوانی یابد. برنامه‌ریزی استراتژیک به شکل‌های مختلف و در قالب‌های گوناگون ارائه شده است که در اینجا یکی از متداول‌ترین آنها بیان گردیده است، این مدل SWOT نامیده می‌شود‌(خوشنام،ص۱۱).
مدل تحلیل SWOT و پیشنهاد راهبردهای خرد و کلان :
روش تجزیه و تحلیل SWOT ، مدل تحلیلی مختصر و مفیدی است که به شکل نظام یافته هر یک از عوامل قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها را شناسایی کرده و استراتژیهای متناسب با موقعیت کنونی حرفه مورد بررسی را منعکس میسازد . در این روش تلاشهایی برای تجزیه و تحلیل شرایط بیرونی و وضعیت درونی بعمل آمده و بر اساس آن استراتژی مناسب برای بقاء سازمان طراحی می شود . در این مدل فرصتها و تهدیدها نشان دهنده چالشهای مطلوب و یا نامطلوب عمده ای است که درمحیط فراروی سازمان وجود داشته و درمقابل ، قوتها وضعفها (شایستگی ها ، توانایی ها ، مهارتها ، کمبودها ) وضعیت محیط داخلی تشکیلات مورد مطالعه را به نمایش می گذارد .
پس از اینکه عوامل محیطی ( فرصتها و تهدیدها) و عوامل درونی (قوتها و ضعفها) شناسایی شده و عوامل کلیدی آنها از غیرکلیدی تمیز داده شد ، زمان انتخاب و پیشنهاد استراتژیها فرا می رسد .
مدل SWOT در حالت معمولی متشکل از یک جدول مختصاتی دو بعدی است که هر یک از چهار نواحی آن نشانگر یک دسته استراتژی می باشد ، به عبارت دیگر همواره چهار دسته استراتژی در این مدل مطرح می گردد، این استراتژیها عبارتند از :
راهبردهای حداکثر استفاده از فرصتهای محیطی با بکارگیری نقاط قوت سازمان ( ناحیه ۱ ) ( استراتژی های SO )
راهبردهای استفاده از نقاط قوت سازمان برای جلوگیری از مواجهه با تهدیدها ( ناحیه ۲ ) ( استراتژیهای ST)
راهبردهای استفاده ازمزیتهای بالقوه ای که در فرصتهای محیطی نهفته است برای جبران نقاط ضعف موجود در سازمان (ناحیه ۳ ) ( استراتژیهای WO)
راهبردهایی برای به حداقل رساندن زیانهای ناشی از تهدیدها و نقاط ضعف ( ناحیه ۴ ) ( استراتژیهای WT )
جدول۳-۱ جدول تجزیه و تحلیل SWOT(خوشنام،ص۱۵(

عوامل داخلی
عوامل محیطی

فهرست قوتها (S )

فهرست ضعفها (W )

فهرست فرصتها ( O )

ناحیه ۱
استفاده از فرصتها با بهره گرفتن از نقاط قوت ( SO )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...