۱۳٫ در پژوهش دیگری با عنوان بررسی مشکلات صادرات چرم تبریز و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن که توسط سهیلا مهدیزاده صورت پذیرفته شده است سعی شده است موانع توسعه صادرات چرم از لحاظ تئوری های بازاریابی و از دیدگاه صادرکنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و همچنین اولویت بندی بین این عوامل صورت بگیرد. از جمله نتایج این تحقیق می توان به شناسایی موانعی همچون نبود تکنولوژی به روز ، کمبود مواد اولیه ، کیفیت نامناسب محصولات ، ‌عدم حمایت دولت ، ‌قوانین و مقررات نامناسب دولتی ،‌ بی توجهی به بازاریابی اشاره کرد . در انتهای تحقیق نیز پیشنهاداتی به منظور رفع این موانع ارائه شده است (مهدیزاده،۱۳۸۹)

۱۴٫ در تحقیقی دیگر با عنوان شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر افزایش صادرات محصولات DMT (مواد اولیه الیاف مصنوعی) که توسط اکرم آزادی احمدآبادی صورت پذیرفته شده است پنج فرضیه برای بررسی تأثیرگذاری پنج عامل;عوامل تولید مناسب ، حمایت های دولت، توانایی رقابتی شرکت، شیوه های بسته بندی مناسب، فعالیت های بازاریابی مورد بررسی قرار می‌گیرد که پس از انجام آزمون فرض های آماری ۴ عامل اول از عوامل مؤثر بر میزان صادرات تشخیص داده شدند و میان عامل فعالیت های بازاریابی با میزان صادرات DMT رابطه معنا داری وجود نداشت (آزاده احمدآبادی،۱۳۸۴).

۱۵٫ در پژوهش دیگری با عنوان بررسی مشکلات مصرف، تولید ‌و صادرات فرش دستباف استان کرمان رهیافت تحلیل سلسله مراتبی (AHP) که به صورت مقطعی در سال۱۳۸۶ توسط فاطمه ایرانی کرمانی و همکاران انجام گرفته است. در این تحقیق که با بهره گرفتن از نظر کارشناسان، پرسشنامه ای طراحی شده است۱۱۴ پرسشنامه بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سایردست اندرکاران فرش دستباف استان کرمان توزیع، و با بهره گرفتن از روش تحلیل سلسله مراتبی این مشکلات رتبه بندی شده است. ‌بر اساس نتایج این مطالعه رتبه اول مشکلات مصرف، تولید و صادرات فرش دستباف استان کرمان، مربوط به بخش دولتی، رتبه دوم مربوط به بازار، رتبه سوم مربوط به رقیبان و رتبه چهارم مشکلات مربوط به بخش خصوصی است (ایرانی کرمانی،۱۳۸۸).

۱۶٫ رحیم نیا و صادقیان(۱۳۹۰)، در تحقیقی به بررسی رابطه بین جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی پرداخته‌اند. آن ها بیان می‌کنند، روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت گیری استراتژیک به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب های جهت گیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان می‌تواند ار زریق تحلیل نظام مند فرصت ها و تهدیدها، مقصدش را تحت تأثیر قرار دهد، تعریف می شود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است. انتظار می رود که شرکت های صادراتی با جهت گیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و نیز داشتن جهت گیری استراتژیک انفعالی، موفقیت صادرات شرکت ها را مخدوش می‌کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، جهت گیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تأثیر مثبت دارد. اگر چه تأثیر منفی جهت گیری استراتژیک انفعالی بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات رد شده است(رحیم نیا و صادقیان، ۱۳۹۰).

۲-۷-۲- پیشینه خارجی

۱٫ شرما در مقاله ای به بررسی عوامل تعیین کننده ی عملکرد صادرات هند پرداخته است . این مقاله با بهره گرفتن از آمار سالیانه طی دوره ی زمانی (۱۹۷۰-۱۹۹۸) و با بهره گرفتن از سیستم معادلات همزمان انجام شده است. نتایج مطالعه وی نشان داده است که افزایش قیمت به طور معکوس بر عملکرد صادرات هند تأثیر می‌گذارد و عرضه ی صادرات ارتباط مثبتی با مقدار صادرات دارد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی از لحاظ آماری بر عملکرد صادرات تأثیر نمی گذارد؛ هر چند که ضریب این متغیر مثبت به دست آمده است (شارما، ۲۰۰۳)۱.

۲٫ در مقاله ای دیگر که توسط کوکسال باعنوان چگونگی اثر گذاری تحقیقات بازاریابی صادرات بروی عملکرد صادراتی بنگاه ها نوشته شده است محقق بیان می‌دارد که صادرات باعث می شود که سطوح استخدام، توسعه صنعتی و رفاه ملی افزایش یابد. همچنین موجب بهبود عملکرد شرکت ها، افزایش حجم فروش و گسترش سهم بازار آن ها می شود. این فعالیت اقتصادی به ویژه برای کشورهای درحال توسعه سفارش می شود( کوکسال، ۲۰۰۸).

۲-۸- مدل مفهومی تحقیق

مدل اولیه تحقیق بر اساس مدل الماس ملی پورتر تدوین شده است و بر اساس آن ۴۷ عامل اثر گذار بر صادرات به ‌عنوان موانع صادراتی در ۶ بعد مطرح شده است. ابعاد ۶ گانه بر اساس مدل پورتر تعیین شده و مؤلفه های هر کدام از ابعاد نیز بر اساس مرور مبانی نظری و تحقیقات پیشین و نیز اطلاعات به دست آمده از حوزه فعالیت صنایع شوینده، بهداشتی شناسایی شده اند. ۴ معیار رتبه بندی برای انجام مقایسات و تعیین ضرایب مورد توجه قرار گرفته است. ‌بر اساس این مدل ابتدا با بهره گرفتن از آزمون مقایسه میانگین، مهمترین مؤلفه های هر بعد شناسایی می شود و در مرحله ای دیگر با بهره گرفتن از روش AHP مورد بررسی و رتبه بندی قرار می گیرند. مدل درختی تصمیم مربوط به رتبه بندی ۶ بعد موانع به صورت شکل(۲-۷) است.

شکل‏۲‑۷- مدل درختی تصمیم

جدول ‏۲‑۳- ابعاد و مؤلفه های موانع صادرات

ابعاد موانع

ردیف

مؤلفه‌ها

عوامل تولید

۱

فناوری پیشرفته و ماشین آلات جدید در تولید محصول

۲

تسهیلات مراکز توسعه صادراتی(مشاوره و آموزش در مسائل بازاریابی)

۳

امکانات تحقیقاتی و دانشگاهی در کشور در زمینه بهبود فناوری تولید

۴

سهولت دسترسی به مواد اولیه با کیفیت و به صرفه

۵

دستیابی به منابع دانشی لازم برای توسعه تولیدات

۶

سهولت دسترسی به منابع مالی(ریالی-ارزی)

۷

دستیابی به منابع انسانی متخصص

۸

تمرکز بر عوامل تولید متخصص بجای عوامل تولید عمومی

۹

دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته تولید

۱۰

وجود زیرساخت های پیشرفته (نظام بانکی، نظام ارتباطات، حمل و نقل)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...