مرحله ششم : جمع‌ آوری داده ها

مرحله هفتم : تحلیل اطلاعات

مرحله هشتم : نتیجه گیری

شکل شماره ۱-۲ : فرایند تحقیق ( اقتباس از کیوی و کامپنهود؛ ۱۳۷۶؛ ۳۴)

    1. قلمرو تحقیق :

      1. قلمرو موضوعی :

قلمرو موضوعی این تحقیق شامل مباحث مربوط به ارزیابی خصوصی سازی در شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان است.

      1. قلمرو مکانی :

این تحقیق از نظر مکانی به مقایسه وضعیت خصوصی سازی به صورت قبل و بعد از اقدام،در شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان(مطالعه شهرستان نیکشهر) می پردازد.

      1. قلمرو زمانی :

محدوده زمانی تحقیق دلالت بر بازه ای از زمان دارد که پژوهش در آن انجام می‌گیرد. بر این اساس، محدوده زمانی این تحقیق ازاسفندماه۹۰ تا شهریورماه ۹۱ می‌باشد و مقطعی می‌باشد.

    1. روش گردآوری داده ها :

داده های مورد نیاز این پژوهش،به دو روش ذیل جمع‌ آوری شده اند:

الف)مطالعات کتابخانه ای[۹]: برای تدوین تاریخچه،ادبیات موضوعی و مبانی نظری تحقیق از اسناد و مدارک،کتابها و مقالات موجود در کتابخانه‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان ،دانشگاه آزاد و همچنین منابع الکترونیکی مرتبط با موضوع از سایت های معتبر علمی داخل و خارج کشور استفاده شده است.

ب)مطالعات می‌دانی[۱۰]: برای جمع‌ آوری داده های مورد نیاز ،پرسش نامه ای طراحی شد و پس از اعتبار سنجی ،بین نمونه آماری توزیع گردید.

۱-۱۰- ابزار گردآوری داده ها:

در هر پژوهش،جمع‌ آوری اطلاعات یکی از مهمترین برنامه هاست در کار جمع‌ آوری اطلاعات باید بهترین روش را با شناخت کامل انتخاب کرد و بدرستی به کار برد. در این پژوهش علاوه بر مصاحبه،توزیع پرسشنامه،ومشاهده کارکنان و پدیده ها ،به جمع اوری داده ها از طریق اسناد و مطالعات کتابخانه ای نیز اقدام شده است . ابزار اصلی گرداوری اطلاعات در این پژوهش ،پرسش نامه می‌باشد.

برخی از منابع استفاده شده در تحقیق بشرح ذیل است:

    1. استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه تهران ،دانشگاه فردوسی مشهد،دانشگاه ،دانشگاه سیستان و بلوچستان

    1. استفاده از اطلاعات موجود در وزارت نیرو

    1. مراجعه و استفاده از اطلاعات موجود در شرکت‌های توزیع نیروی برق مشهد و کرمان

    1. استفاده از سایت‌های اینترنتی و مقالات معتبر داخلی و خارجی

    1. بهره گیری از اطلاعات موجود در شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان و شرکت برق منطقه ای زاهدان

  1. استفاده از آمار جمعیتی و کارکنان اداره برق نیکشهر

    1. تعریف واژگان کلیدی :

خصوصی سازی: یعنی تغییر فضای حاکم بر مؤسسات دولتی به نحوی که در عین حفظ بافت اصلی فعالیت صرفا فضای مذکور تغییر یافته و شرایط بازار بر نحوه مؤسسه‌ طوری اثر گذارد که انگیزه و مکانیسم های بخش خصوصی ملاک تصمیم گیری در مؤسسه‌ مذکور قرار گیرد(صفار زاده،۱۳۸۱:۴۷)

بهره وری :بهره وری یعنی درست انجام دادن کارها بعلاوه انجام کارهای درست(دراکر ،۱۹۹۴:۱۱۸).

کارائی: نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازده استاندارد و تعیین شده ،کارائی یا راندمان است ،یا در واقع نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام شود(میبدی ،۱۳۷۹: ۱۹۴-۱۹۳)

اثر بخشی : اثر بخشی سازمان عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به ‌هدف‌های‌ مورد نظر خود نائل می‌آید(جعفری قوشچی،۱۳۸۱ : ۴۰ )

    1. خلاصه فصل اول :

در این فصل کلیات تحقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت ، در ابتدای فصل به معرفی موضوع تحقیق؛ اهمیت و ضرورت آن اشاره شد. پس از آن مسئله اصلی تحقیق که پژوهشگر قصد دارد با رویکردبنیادی- کاربردی در راستای حل آن بر آید با تأکید بر خصوصی سازی معرفی شد. با عنایت به مسئله اصلی تحقیق، سئوال آغازین تحقیق و سئوالات فرعی نیز مشخص گردید و سپس چهار چوب مفهومی تحقیق طراحی گردید. از آنجایی که بایستی ارتباط منطقی بین مدل تحقیق و سوالات تحقیق وجود داشته باشد پس از طراحی چار چوب مفهومی تحقیق؛ سوالات تحقیق از مدل طراحی شده استخراج گردید. در ادامه فصل مطالبی کوتاه و کلی به روش شناسی پژوهش ارائه گردید و از آنجایی که ترسیم فرایند اجرای پژوهش می‌تواند به خواننده در درک بهتر تحقیق کمک نمائید پژوهش گر تمام مراحل تحقیق را به طور خلاصه معرفی و در پایان فرایند اجرای آن تهیه و ارائه گردیده است.

فصل دوم

ادبیات پژوهش

۲-۱- مقدمه :

امروزه خصوصی سازی به عنوان یکی از مناسب ترین ابزارهای افزایش کارایی در اقتصاد همه کشورها، علی الخصوص کشورهای در حال توسعه مطرح می‌باشد. ولی آنچه موفقیت این ابزار را در جهت رسیدن به رشد تضمین می کند، مبتنی بودن آن بر اهداف استراتژیک بسته به شرایط هر کشور است. به علاوه شناخت نقاط ضعف و قوت اقتصاد و تدوین قوانین لازم در جهت رسیدن به رشد کافی از الزامات این مهم می‌باشد. همچنین به قول نهادگرایان بهتر است مشکلات ریشه ای را قبل از هر کاری حل نمود چرا که انجام اقداماتی همچون کاستن بار تصدی های دولت، مقررات زدایی،آزادسازی و….هرچند ضروری هم باشد اما لزوماً نمی توانند منجر به بهبود عملکرد اقتصادی کشور شوند زیرا در دنیای معاصر فرصت ها و کامیابی افراد، شرکت ها، ملت ها و دولت ها به وجود نهادها و چگونگی عملکرد آن ها در جامعه بستگی دارد از این رو به قول «هایک» بهتر است نظم خودجوشی درست کنیم که مکانیسم بازار بتواند به راحتی در آن کار کند.

۲-۲- مفهوم خصوصی سازی :

برای بررسی و تحقیق در باره هر موضوعی بهتر است ابتدا به توصیف و تفسیر آن موضوع پرداخته و تعریفی جامع از آن ارائه شود . لذا در این بخش تلاش می شود که قبل از پرداختن به موضوع خصوصی سازی، برخی از تعاریف آن آورده شود و در پایان تعریفی مشترک و کلی بیان گردد .واژه خصوصی سازی در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار در فرهنگ لغات دانشگاهی وبستر بدین صورت تعریف شده است: خصوصی سازی عبارت است از تغییر کنترل یا مالکیت از سیستم دولتی به سیستم خصوصی.قدیمترین تاریخ ثبت استفاده از واژه خصوصی سازی به سال ۱۹۴۸ برمی گردد و هانک مدعی تعمیم آن در سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۸۰ است؛ زمانی که وی در هیئت مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا خدمت می کرد.

در یک تعریف کاربردی می توان بیان نمود که”خصوصی سازی، اصطلاحی بسیار گسترده،اما ساده است. خصوصی سازی انتقال دارایی ها یا توزیع خدمات از دولت به بخش خصوصی است که می‌تواند دامنه گسترده ای را شامل شود که گاهی اوقات نقش بسیار محدود دولت را نیز منع می‌کند و در پاره ای از اوقات شراکتی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد می‌کند،در حالی که دولت همچنان بازیگر مسلط و غالب است خصوصی سازی به دامنه ای از اعمال که شامل مواردی از قبیل فروش دارایی ها، به مناقصه گذاشتن خدمات، سر و سامان دادن به بازار داخلی، مشارکت دولت – بخش خصوصی و آزاد سازی، اطلاق می‌گردد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...