در مفهوم امنیت شغلی موضوعاتی چون تغییرات شغلی ، از دست دادن شغل ، عدم دستیابی به شغل مناسب گنجانده شده است . بنابراین اعتقاد روان شناسان صنعتی و سازمانی امنیت شغلی یکی از عوامل بوجودآورنده رضایت شغلی است . نیازهای تامینی کاملاً آشکار و در بین اغلب مردم بسیار متداول اند.همه ما میل داریم از آسیبهای زندگی نظیرتصادف ، جنگها، امراض ، و بی ثباتی اقتصادی وشغلی در امان باشیم . از این رو افراد و سازمانها علاقه مندند که تا اندازه ای اطمینان فراهم کنند که از این قبیل فاجعه ها حتی الامکان مصون خواهند بود.( کرم،۱۳۷۵)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۷-۳- ۴-۲-
۱ – جابجایی کمتر درشغل :
جابجایی کمتر در شغل بیانگر وجود امنیت شغلی است که حاصل آن تخصصی و خبرگی است و زمانی که افراد در یک شغل خبرگی وتخصص پیدا کردند بخشی از امنیت شغلی آنهاشکل می گیرد .
۲ – تمرکز بر شغل توسط افراد :
بیانگر وجود ثبات شغلی است که این تمرکز از دو شغله شدن افرادجلوگیری و بخشی از امنیت شغلی را شکل می دهد.
۳ – انتخاب شغل مناسب :
انتخاب شغل مناسب زمینه ساز بروز و تقویت علاقه مندی از کار است که با امنیت شغلی رابطه مستقیم دارد .
۴ – رضایت در شغل :‌
رضایت در شغل موجب بروز خلاقیت در کارشده و نهایتا خلاقیتها استحکام بخش امنیت شغلی کارکنان خواهدبود .
۵ – رضایت اقتصادی :
رضایت اقتصادی موجب دلگرمی فرد در کارشده و احساس برابری در کارکنان شکل می گیردکه خود احساس برابری در سازمان نقش موثری در امنیت شغلی ایفا می کند.
۶- عاطفی بودن محیط کار :
ازجمله مولفه های امنیت شغلی ، عاطفی بودن محیط کار است که به ساختن روان سالم انسانهاکمک می کند و زمانی که انسانی ازطریق کارشخصیت و روان خود را تکامل بخشند امنیت شغلی آنها نیز تامین می شود.
۷ – احساس آرامش :
احساس آرامش در کار منجر به رهایی از فشارشغلی گردیده و درنتیجه بخشی از امنیت شغلی کارکنان که از طریق فشارهای شغلی تهدیدمی شود، تامین می گردد.
۸ – وابسته شدن فرد به سازمان :
وابسته شدن فرد به سازمان بیانگر وجودامنیت شغلی است که حاصل آن مدیریت و رهبری است . زمانی که کارکنان یک سازمان از سازمان خود دفاع کنند بطور مستقیم و غیرمستقیم اعتبارسازمان را تقویت کرده که در سایه آن امنیت شغلی افراد تامین می گردد.( آواژ ،۱۳۹۰)
۲-۷-۳-۴- ۳- ویژگیهای شخصیتی افراد،نظیر خود برتر بینی و …
فرد خود شیفته فقط و فقط خودش و عقایدش را می بیند و حتی به خود اجازه می دهد که برخی از مواقع بجای دیگران نیز نظر داده و تصمیم بگیرد.خودشیفتگی یک ویژگی فطری ، شخصیتی و بنیادی انسان است که بسته به نوع زمینه‌های ژنتیک افراد، تربیت خانوادگی، شرایط رشد و شرایط اجتماعی و محیطی، ممکن است تشدید شده و یا شدت یابد، به نحوی که بر سایر ویژگی‌های شخصیتی غالب شود. با توجه به اینکه افراد خودشیفته به دلیل عدم تعادل در ویژگی شخصیتی با پیامدهای رفتاری گوناگونی که ایجاد می‌کند، مشکلات فراوانی برای فرد، دیگران و جامعه ایجاد نموده و آنچنان تنش و درگیری ایجاد می کند که ادامه رابطه با مشکل مواجه می‌شود. در این میان اگر خودشیفتگی در بالای هرم سازمانی، یعنی مدیران شایع باشد، صدمات و لطمات آن جبران ناپذیر خواهد بود بطوری که حتی ممکن است ادامه حیات سازمان امری محال و ناممکن باشد.
۲-۷-۳-۵- ضعف فرهنگ کارآفرینی و مشارکت صنعتی
آنجایی که فرهنگ به مفهوم مجموعه‏ی ارزش‏ها، نگرش‏ها، هنجارها و رفتارهایی است که هویت یک جامعه را تشکیل می دهند؛ کارآفرینان به عنوان بخشی از جامعه پیرامونی، از مجموعه‏ی ارزش‏ها، نگرش‏ها، هنجارها و رفتارهای متمایزی برخوردارند که می‏توان به آن خرده ‏فرهنگ کارآفرینی اطلاق نمود(احمدپور داریانی، ۱۳۸۰). ساختار و عملکرد این خرده فرهنگ و عناصر درونی آن در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و هم چنین ارتباط آن با فرهنگ مسلط پیرامونی، به نحوی است که می‏توان گفت: بر اساس اصل تأثیر متقابل حوزه ‏های مختلف فرهنگ و اجتماع، فرهنگ کارآفرینی از حوزه ‏های دیگر فرهنگ، از جمله حوزه‏ی اخلاق و مذهب، ارزش‏ها، عقاید اقتصادی و سیاسی تاثیر می‏پذیرد. از این رو ریشه‏های ضعف و قوت فرهنگ کارآفرینی را باید در حضور و وجود ارزش‏ها و عقایدی جستجو کرد که در فرهنگ و در سلسه مراتب ارزش‏ها جایگاهی فراتر از کار را به خود اختصاص داده ‏اند و در تعارض و تقابل با کار و یا همنوا و همساز با کارآفرینی هستند(رجب زاده، ۱۳۷۶).
قسمت اعظم فرهنگ کارآفرینی در جوامع کنونی متأثر از نهادینه شدن فرهنگ علم در جامعه است. واژه هایی مانند: مدیریت علمی، اقتصاد مبتنی بر دانش، خلاقیت در صنعت، نوآوری و… در سمینارها و همایش‏ها بسیار بکار برده می‏شود و همه این ها گواه این ادعا است که فرهنگ کارآفرینی در محیطی امکان‏پذیر است که هنجارهای غالب بر آن محیط، ارزش ها و باورهای فرهنگ کار و علم را تقویت نمایند. فرنچ معتقد است که یک سازمان مثل کوه یخ است که بخش عمده آن نامرئی است. در این تعبیر آنچه که در زیر آب قرار دارد(ایران زاده، ۱۳۷۷).
کشور های پیشرفته و صنعتی سابق وارد فاز اقتصاد دانش شده اند و در حال تحکیم پایه های خود که آن به عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش هستند و همینطور اقتصادی می تواند پیشرفت کند که در مسیر توسعه صنعتی موفق باشد. پس ما باید سعی بر پیشرفت و توسعه صنعتی کشورمان داشته باشیم. با بکارگیری مطلوب مدیریت دانش و نهادینه سازی مدیریت دانش در دانشگاهها و موسسات می توانیم به توسعه صنعتی پایدار در صنعت برسیم و با سعی بر کارآفرین کردن دانشگاهها با ایجاد رشته های کار آفرینی و مربوط به آن و همچنین با گذاشتن دروسی برای دانشجویان فنی و مهندسی تحت عنوان کارآفرینی و با بهره گرفتن از اساتید برجسته که در صنعت کارکرده اند دانشجویان کار آفرین و مستعد کار آفرینی را شناسایی کرده و توان و قابلیت آنها را با حمایت های مالی ازمایشگاهی و … در دانشگاهها ی کار آفرین به ظهور برسانیم و دولت می تواند با تخصیص منابع مالی بیشتر به این بخش فرهنگ کار آفرینانه را در میان قشر دانشگاهی پیشرفت دهد که در روند توسعه صنعتی ایران تحول عظیمی داشته باشیم.
۲-۸- نتیجه گیری
الگوهای تعاملی صنعت ، دانشگاه و دولت را میتوان در قالبهای مختلف و متفاوت ارائه نمود.همزمان که دولت، دانشگاه و صنعت مشترکًا به دنبال توسعه اقتصادی هستند ارتباط پیچیده ای بین آن ها در حال شکل گیری است.برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به تفکّرات علمی و تخصصی بوده و نگرش سیستمی به موضوع را در ابعاد مختلف آن طلب می نماید . مشکلات جهان در حال توسعه بیشتر از پرداختن مقطعی به مشکلات و جستجوی راه حلّهای لازم برای مرتفع کردن آنها هر چند بصورت کوتاه مدت نیز باشد منشأء می گیرد .
مدل تعاملی بین سه حوزه دانشگاه، صنعت و دولت چارچوبی برای ایجاد اشکال جدیدسازمانی جهت تشویق چنین خلاقیتی است.در این نوع سیستم نوعاً دانشگاه، صنعت و دولت، وارد یک ارتباط دوطرفه با هم می شوند که در آن، هر طرف در حال تلاش برای بهبود عملکرد دیگری است. به عنوان مثال، دانشگاه ها، شرکت ها و دولتها در یک منطقه ممکن است وارد مذاکراتی برای بهبود اقتصاد آن منطقه، بستن پیمانهایی برای توسعه رشد اقتصادی، یا تأسیس شورای تکنولوژی شوند. همچنانکه هر یک با دیگری مشارکت دارد ولی هر بخش نقش اولیه خود و موجودیت متمایز خود را حفظ میکند.بنابراین دانشگاه ، صنعت و دولت باید با هم ارتباط و تعامل پویا داشته باشند. این ارتباط به معنى جارى شدن علم دانشگاه ها در جامعه و استفاده عملی از دانش است.
در این فصل، تعدادی از عوامل، علل و شاخص های ارتباط دانشگاه و صنعت و دولت را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و همچنین شواهدی ارائه گشت که بیانگر ارتباط شاخص معیار های چون مدیریتی سازمانی ، فرهنگی اجتماعی و ساختاری بعنوان عمده ترین شاخص های تعامل بین این سه حوزه بوده است.
فصل سوم
روش تحقیق،جمع آوری اطلاعات و معرفی مدل
۳-۱ – مقدمه
پژوهش عبارت است از جستجوی منظم و اصولی برای کشف حقیقت، لذا هدف هر پژوهش کشف حقیقتی در مورد موضوعی خاص می‌باشد. بی‌تردید، مهم‌ترین عامل پیشرفت و موفقیت روز افزون بشر در آغاز هزاره سوم، اهمیت دادن به فرایند تحقیق و پژوهش و بهره‌گیری از یافته‌ها و نتایج تحقیقات در عرصه‌های گوناگون دانش و فناوری است.
برای بهسازی و ایجاد تغییرات مفید و سازنده در عرصه‌های گوناگون زندگی، پژوهش و تحقیق تنها ابزاری است که از طریق آن می توان درباره (( ناشناخته)) به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم راکسب کرد (سرمد و همکاران، ١٣٨١).
استفاده از متدولوژی تحقیق (روش شناسی ) از جمله ویژگی های یک مطالعه علمی و بی طرفانه است. منظور از روش شناسی تحقیق نحوه گرد آوری داده و تحلیل و پردازش آنها است. هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند.
این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸، ۹) از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است (خاکی،۱۳۷۹ ، ۱۴۳-۱۴۲) . بنابراین روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظامند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله می باشد.
روش شناسی تحقیق، روش رسیدن به اهدافی که برای تحقیق تعیین شده است را تشریح می نماید.
در فرایند تحقیق و پژوهش از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن‌ها به یافته‌ها، تحت عنوان روش‌شناسی یاد می‌شود. هدف این تحقیق بررسی و شناسایی شاخص ارتباط دانشگاه،صنعت و دولت و رتبه بندی هر یک از شاخص ها می‌باشد. در این بخش روش‌شناسی پژوهش، شامل:
جامعه آماری، گروه نمونه مورد مطالعه، ابزار جمع آوری داده‌ها، روش تحقیق، ویژگی‌ها و شواهد مربوط به روایی و پایایی پرسش‌نامه و روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌باشد.
بر این اساس تلاش شده تا ضمن تهیه نقشه عملی[۲] و تنظیم مراحل تحقیق، ابزار مناسبی برای گردآوری داده ها طراحی شود و با انتخاب نمونه آماری از طریق نمونه گیری داده های مورد نیاز گردآوری شود. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها تشریح خواهد شد.
لذا به طور خلاصه در این فصل به این موضوعات پرداخته می شود:
۱- فرایند تحقیق۲- روش تحقیق ۳- جامعه آماری و نمونه آماری ۴- ابزار سنجش و جمع آوری اطلاعات ۵- روایی و پایایی پرسشنامه ۶- روش مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، و در نهایت تصویری کلی از روش شناسی این تحقیق ارائه می گردد.
۳-۲- فرایند تحقیق
پس از فراهم آوردن زمینه های تئوریک لازم به منظور ایجاد بینش و بصیرت کافی جهت انجام بهینه تحقیق، ضروری است تا به منظور حفظ انسجام و جلوگیری از پراکنده کاری و همچنین برقراری ارتباط مناسب با مخاطب در مورد فرایند جریان کار، یک چهارچوب مفهومی از فرایند کار ارائه شود.فرایند تحقیق در شکل (۳-۱) نشان داده شده است:
بررسی ادبیات تحقیق و مرور متون علمی و تحقیقات قبلی و شناسایی شاخص های ارتباط دانشگاه ،صنعت و دولت
شناسایی شاخص های ارتباط دانشگاه ،صنعت و دولت با ارائه پرسشنامه به متخصصان و خبرگان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...