نمودار ۳-۸- نتایج مربوط به میانگین غلظت هورمون T₃در گروه های تجربی ۷۰
نمودار ۳-۹- نتایج مربوط به میانگین ضخامت دیواره فولیکول ها در گروه کنترل و شاهد ۷۲
نمودار ۳-۱۰- نتایج مربوط به میانگین ضخامت دیواره فولیکول در گروه های تجربی ۷۳
نمودار ۳-۱۱- نتایج مربوط به میانگین تعداد فولیکول های فعال بافت تیروئید در گروه کنترل و شاهد ۷۵
نمودار ۳-۱۲- نتایج مربوط به میانگین تعداد فولیکول های فعال بافت تیروئید در گروه های تجربی ۷۷
نمودار ۳-۱۳- نتایج مربوط به میانگین تعداد فولیکول های غیر فعال بافت تیروئید در گروه کنترل و شاهد ۸۱
نمودار ۳-۱۴- نتایج مربوط به میانگین تعداد فولیکول های غیر فعال بافت تیروئید در گروه های تجربی ۸۲
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل۱-۱- گیاه ترخون ۱۱
شکل۱-۲- گل گیاه ترخون ۱۲
شکل۱-۳- برگ گیاه ترخون ۱۴
شکل۱-۴- ساختار شیمیایی کومارین ۱۹
شکل۱-۵- نمونه ای از فیتواسترول ۲۱
شکل۱-۶- ساختار شیمیایی فلاونوئید ۲۳
شکل۱-۷- غده تیروئید ۲۴
شکل۱-۸- ظاهر میکروسکوپی غده تیروئید ۲۵
شکل۱-۹- مکانیسم های سلولی تیروئید در انتقال یدید، تشکیل تیروکسین و تری تیرونین و رهایش تیروکسین و تری یدوتیرونین به داخل خون . ۲۷
شکل۱-۱۰- تیروگلبولین ۲۸
شکل۱-۱۱- سنتز T₃، T₄ ۳۱
شکل۲-۱- جایگاه نگهداری حیوانات ۴۵
شکل۲-۲- روش وزن کشی حیوانات مورد آزمایش ۴۵
شکل۲-۳- روش تجویز دارو ۴۹
شکل۲-۴- روش خونگیری از موش ۵۰
شکل۳-۱- میکروگراف فولیکول های فعال بافت تیروئید گروه کنترل، بزرگنمایی ×۱۰ ۷۶
شکل۳-۲- میکروگراف فولیکول های فعال بافت تیروئید گروه شاهد، بزرگنمایی ×۱۰ ۷۶
شکل۳-۳- فتو میکروگراف فولیکول های فعال بافت تیروئید در گروه تجربی۱، بزرگنمایی ×۱۰ ۷۸
شکل۳-۴- فتومیکروگراف فولیکول های فعال بافت تیروئید در گروه تجربی۲، بزرگنمایی ×۱۰ ۷۹
شکل۳-۵- فتو میکروگراف فولیکول های فعال بافت تیروئید در گروه تجربی۳، بزرگنمایی ×۱۰ ۷۹
چکیده
گیاه ترخون از تیره گل آفتابگردان و دارای ترکیبات بیشمار و تاثیر گذار از جمله فلانوئیدها، کومارین ها، روتین و فیتواسترول ها می باشد. فلانوئیدها دارای خواص ضد سرطانی، ضد توموری و استروژنی هستند. کومارین ها نیز دارای خاصیت آنتی آندروژن هستند. در این مطالعه اثرات گیاه ترخون بر روی هورمون های تیروئیدی( T₃، T₄) و TSH در موش صحرایی نر بالغ بررسی شده است. برای این منظور تعداد ۴۰ سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار با وزن تقریبی ۲۳۰-۲۰۰ گرم به صورت زیر تقسیم شدند:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گروه کنترل: هیچ دارویی دریافت نکردند.
گروه شاهد: روزانه ۲/۰ میلی لیتر آب مقطر به عنوان حلال به صورت خوراکی دریافت کردند.
گروه های تجربی که مقدار ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن از عصاره ترخون به مدت ۳۰ روز به صورت خوراکی دریافت کردند.
پس از آخرین تجویز از قلب حیوانات خون گیری به عمل آمد و در نمونه های خونی مقدار غلظت سرمی T₃، T₄، TSHبه روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شد.(روش سنجش ایمونولوژی رادیواکتیو(RIA) امکان اندازه گیری غلظت بسیار کم هورمون تیروئیدی تری یدو تیرونین (T₄) در حجم کمی از سرم برآورده می سازد سپس از تیروئید مقاطع بافتی تهیه و مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج با بهره گرفتن از تست آماری ANOVA در سیستم SPSS بررسی گردید.
نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که وزن بدن در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل و شاهد در پایان آزمایش کاهش داشته اما این کاهش معنادار نبوده است. نتایج نشان داد که عصاره گیاه ترخون می تواند محرک غده تیروئید باشد و میزان سطح سرمی هورمون تیروئیدی T₄ را افزایش دهد.
مقدمه
همزمان با گسترش استفاده از داروهای ساختگی (سنتتیک) در سالهای گذشته استفاده از گیاهان دارویی تا اندازه زیادی منسوخ شد. ولی به علت ظاهر شدن عوارض نامطلوب جانبی ترکیبات سنتتیک و عدم سازگاری آنها با انسان بار دیگر توجه دانشمندان و محققین به گیاه درمانی و ترکیبات اثر بخش موجود در گیاهان دارویی معطوف گردیده است.
ترخون (Artemisia dracunculus)، گیاه چند ساله‌ای از خانواده Asteraceae است که به دلیل بوی خوش برگهایش به‌عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. در طب ایران باستان، بخشهای هوایی خشک شده این گیاه به‌صورت خوراکی برای درمان صرع بکار می‌رفته است. قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و شاخه های جوان و نرم است که هنوز چوبی نشده اند. مزه گیاه تازه کمی تند و سوزاننده می باشد.(۱۶)
هر ۱۰۰ گرم ترخون خشک حاوی ۲۹۵ کالری، ۸ گرم رطوبت، ۲۳ گرم پروتئین، ۷ گرم چربی، ۵۰ گرم مجموع کربوهیدرات ها، ۷/۵ گرم فیبر، ۱۲ گرم خاکستر، ۱/۱۳۹گرم کلسیم، ۳۱۳ میلی گرم فسفر، ۳۲ میلی گرم آهن، ۳۴۷ میلی گرم منیزیم، ۶۲ میلی گرم سدیم، ۳ میلی گرم پتاسیم، ۱/۵ میلی گرم ریبوفلاوین، ۹ میلی گرم نیاسین، ۸۱ میلی گرم فیتوسترول و بدون کلسترول می باشد.(۸۱)
گیاه ترخون از زمان های گذشته مورد استفاده دارویی قرار گرفته است. سالهای زیادی است که از این گیاه به عنوان مسکن، کمک به هضم بهتر غذا، کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی- عروقی و چاقی، درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها، تنظیم کننده ی قاعدگی در زنان و غیره استفاده می شود.(۱۹)
در سالهای اخیر نیز به عنوان یک ماده ضد سرطان مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است و همچنین اثر حفاظتی عصاره این گیاه بر غلظت گلوکز خون و سلولهای بتا مورد تایید قرار گرفته است.(۸۳)
غده تیروئید پروانه ای شکل بوده و درقسمت عرضی حنجره در جلو گلو قراردارد. این غده جزء بزرگترین غدد اندوکرین بوده که خود از دولوب تشکیل شده است البته درقسمت مرکزی دارای بخشی به نام لوب هرمی بوده که سبب اتصال دولوب تیروئیدی به یکدیگر میگردد. واحدهای تشکیل دهنده غده تیروئید آسینوس یا فولیکول بوده که در قسمت مرکزی آن ما پروتئین های کلوئیدی راداریم که خود به عنوان انباری به منظور ذخیره هورمون تیروئید میباشد و دارای چهارعملکرد اصلی میباشد: جذب و انتقال ید، ساخت و ترشح تیروگلوبین، اتصال ید به تیروگلوبین به منظور ساخت هورمون های تیروئیدی و ترشح هورمون تیروئید به دستگاه گردش خون این غده هم در متابولیسم بافت ها نقش دارد.(۷)
هورمون های تیروئیدی شامل تترایدوتیرونین یا T₄، تری یدوتیرونین یا T₃و RT₃تری یدوتیرونین معکوس میباشد لازم به ذکراست که هورمون کلسی تونین نیز توسط غده تیروئید سنتز میشود. هورمون TSH که به وسیله سلول‌های غده هیپوفیز قدامی ترشح می‌شود در کنترل عملکرد تیروئید نقش محوری داشته و مفیدترین نشانگر فیزیولوژیک فعالیت هورمون تیروئید است. عامل اصلی تعیین نقطه تنظیم در محور تیروئید هورمون TSH است. ترشح این هورمون به وسیله هورمون هیپوتالاموسی TRH تنظیم می‌شود.(۷)
با توجه به این که عصاره ترخون دارای ترکیبات مختلف می باشد احتمال دارد که بر روی هورمون های تیروئید موثر باشد.
هدف از این پژوهش مشخص کردن اثرات احتمالی عصاره هیدروالکلی گیاه ترخون بر سطوح پلاسمایی هورمون های تیروئید (T₃، T₄) و TSH و تغییرات بافت تیروئید در موش صحرایی نر بالغ می باشد.
فصل اوّل
کلیات
۱-۱- جایگاه سیستماتیکی گیاه ترخون
بر اساس طبقه بندی لینه گیاه شناس سوئدی جایگاه سیستماتیکی ترخون به صورت زیر مشخص گردیده است:
Kingdom plantae

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...