این مدل، اطلاعات مربوط به حساب های بانکی را ارائه می نماید و در صورت امکان عمل به روز رسانی اطلاعات ایستا اطلاعاتی مانند: نشانی مشتریان را نیز انجام می دهد. در این نوع بانکداری اینترنتی، زمانی که دسترسی به سامانه اصلی بانک مجاز باشد، ریسک مسئله ساز می شود
تراکنشی[۲۶]۲ :
در این مدل به مشتریان اجازه تراکنش های مالی داده می شود و بیشترین ریسک را متحمل می شود. بعضی از مدل های تراکنشی، ریسک بیشتری در بردارد، مانند: وقتی که مشتری تا به حال شعبه ای را در راستای روابط خود ندیده و می خواهد که تمامی تراکنش های خود را از راه دور انجام دهد.
در سال های اخیر، بانکداری اینترنتی در سه سطح مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از: [کریمی شاد، ۱۳۸۹، ص۵۳].
اطلاعاتی:
سطح اطلاعاتی، متداولترین و اصلی ترین سطح از بانکداری اینترنتی است که در آن، بانک اقدام به بازاریابی محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت می کند. این نوع خدمات بانکداری اینترنتی را می توان یا از خود بانک دریافت نمود و یا این که به صورت پیمان سپاری به دست آورد. به دلیل آسیب پذیر بودن وب سایت در مقابل تقلّب و کلاهبرداری، کنترل های خاصی در این زمینه پیش بینی شده است تا از هرگونه سوء استفاده اطلاعاتی از وب سایت جلوگیری شود.
ارتباطات:
این سطح از بانکداری اینترنتی، امکان برقراری تماس بین سیستم های بانک و مشتریان فراهم می کند. این نوع بانکداری اینترنتی ممکن است به پست الکترونیکی، درخواست وام یا دسترسی به فایل های آماری محدود شود. در این حالت، میزان ریسک نسبت به سطح قبلی (اطلاعاتی) بیشتر خواهد بود. لذا کنترل های خاصی برای جلوگیری، گزارش و هشدار در مورد هرگونه تلاش غیرقانونی و غیرمجاز برای دسترسی به شبکه داخلی بانک ها و سیستم های رایانه ای اندیشیده شده است. در این سیستم، مشتری برای آگاهی از وضعیت حساب خود و سایر امورمربوط به آن،تقاضای رسمی ارائه میکندو بانک به آن تقاضاپاسخ می دهد.

معامله (تراکنش):
در این سطح از بانکداری اینترنتی، مشتریان بانک قادر به انجام معاملات با بانک هستند. این سیستم در مقایسه با دو سطح قبلی، دارای بیشترین میزان ریسک بوده و نیازمند قوی ترین و متمرکز ترین کنترل هاست. در این سیستم، مشتریان قادر به انجام فعالیت هایی مانند: دسترسی به حساب، پرداخت چک، انتقال پول و… می باشند.
جدول۲-۲)، سطوح مختلف بانکداری اینترنتی، [صیاد آذری، ۱۳۸۹، ص ۵۱].

سطوح مختلف بانکداری اینترنتی

آغازین

متوسط

پیشرفته

اطلاعاتی

۱- دفترچه راهنمای الکترونیکی
۲- ابزارهای ارتباطی مانند ایمیل
۳- گزارش روزانه بورس

۱- موتور جستجو
۲- دانلود گزارشات واطلاعات اقتصادی

۱- عضویت در سایت
۲- عضویت در اتاقهای بحث و تبادل نظر
۳- دسترسی به دیگر سایتها

ارتباطی

۱- پست الکترونیکی
۲- فرم های مخصوص پشنهادات وانتقادات
۳- فرم های بازخورد

۱- استفاده از ابزارهای توصیه ای مانند ماشین حسابهایی که جهت برنامه ریزی مالی بکار میروند.

۱- کنفرانس تصویری
۲- توسعه خدمات

مبادلاتی

۱- بازکردن انواع حساب های بانکی
۲- تقاضای دسته چک
۳- تقاضای انواع کارتهای بانکی

۱- مشاهده و پرینت مانده حسابها
۲- پرداخت قبوض
۳- انتقال وجه

۱- پول الکترونیکی
۲- امضای الکترونیکی
۳- چک های الکترونیکی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...