مقدار کمی

۱

۲

۳

۴

۵

استانداردهای سنجش اعتبار کیفی تحقیق
روایی تحقیق
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر تحقیق علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می گردد (خاکی، ۱۳۸۲).
با اینکه پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق بر اساس پرسشنامه استاندارد تدوین گردیده است ولی بدلیل بومی سازی آن، برای تعیین روایی پرسش نامه از نظر خبرگان، اساتید دانشگاه و استاد راهنما استفاده گردید و اصلاحات لازم در جهت بهبود وضع ظاهری و محتوائی پرسشنامه اعمال گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پایایی پرسشنامه
پایایی به دنبال میزان ثبات و دقت ابزار اندازه گیری در به دست آوردن نمره واقعی اشاره دارد. به عبارتی ساده تر به دنبال این است که این ابزار در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به ما می دهد ( سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۹۰). پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایاییمعتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان بر خوردار باشد (حافظ نیا ۱۳۸۷). پس یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره مشاهده شده و نمره واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشد، یعنی اگر تحقیق مشابهی در زمان دیگری انجام شد، به نتایج مشابهی بیانجامد ( خاکی، ۱۳۸۲). پس می توان گفت پایایی به دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره می کند (مومنی، ۱۳۸۶ ). نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که یک آزمون باید پایا باشد، یعنی پایایی شرط روایی است، اما روایی برای پایایی ضروری نیست ( مومنی، ۱۳۸۶). برای تعیین پایایی و اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزارهای اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیه های مختلفی را اندازه گیری می کنند به کار می رود. در این ابزار هر پاسخ می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد. هرچه این شاخص به ۱ نزدیکتر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسشها خواهد بود. اگر ضریب آلفا بیش از ۷/۰ باشد آزمون از پایانی قایل قبولی برخوردار است. بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا بایستی بررسی نمود که با حذف کدام پرسشها مقدار آن افزایش خواهد یافت.

: تعداد زیر مجموعه سوالات پرسشنامه یا آزمون
: واریانس زیر آزمون ام
: واریانس کل آزمون
در این تحقیق ابتدا به منظور اطمینان از پایابی پرسشنامه در مورد داده های حاصل از ۳۰ پرسشنامه مقدماتی پیش آزمون انجام پذیرفت، در کل ضریب آلفا کرونباخ نشانگر این است که پرسشنامه مورد استفاده از پایایی لازم برخوردار است.
جدول ‏۳-۲: جدول آلفای کرونباخ

ردیف

متغیر

ضریب آلفای کرونباخ

۱

برنامه ریزی مسیر شغلی

۹۴۸/۰

۲

مدیریت مسیر شغلی

۹۵۰/۰

۳

توسعه مسیر شغلی

۹۶۶/۰

۴

رضایت مندی شغلی

۹۶۰/۰

۵

تعهد مسیر شغلی

۹۷۹/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...