ازمهمترین اهداف توانمندسازی محرومان، ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، دانش فنی و مهارتهای حرفهای و افزایش توان اقتصادی افراد و خانوارهای مستعد تا مرز خودکفایی کامل به نحوی که آثار فقر و محرومیت از زندگی فردی و خانوادگی ایشان محوگردد وهمچنین ایجاد فرهنگ کار و تلاش و کار آفرینی در جامعه مددجویی است. (برنامه پنج ساله اشتغال وخودکفایی کمیته امداد امام خمینی) ره ()
۲-۲-۳ اهداف طرح توانمند سازی مددجویان١- ایجاد زمینه مناسب جهت کشف خلاقیتهای نهفته مددجویان مستعد.٢- ارتقاء سطح آگاهیهای عمومی، دانش فنی و مهارتهای حرفهای.٣- افزایش توان اقتصادی خانوارهای تحت پوشش و نیازمند.۴- ایجاد فرهنگ کار و تلاش و کارایی اجتماعی.۵- ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در جامعه مددجویی.۶- کاهش فقر و بیکاری و ناهنجاری درخانواده مددجو.
٧- پیشگیری از مهاجرتهای بیرویه.
۲-۲-۴ سیاستهای اجرایی توانمند سازی مددجویان-۱ ایجاد سازوکار مناسب جهت شناسایی مددجویان مستعد و تعیین میزان توانایی، تجربه و مهارت اقشار تحت پوشش و مددجویان موردی.-۲ کوشش در ارتقاء سطح آگاهیهای عمومی، دانش فنی و مهارت حرفهای آنها.-۳ شناسایی و بهره گیری از امکانات بالقوه و بالفعل مناطق مختلف کشور و بهره گیری از آن جهت ایجاد و توسعه اشتغال مددجویان.-۴ ایجاد زمینه مناسب جهت حضور مددجویان مستعد در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به منظور اشتغال و کسب درآمد پایدار.-۵ هدایت تحصیلی و هدایت شغلی فرزندان درحال تحصیل، بازمانده از تحصیل و فارغ التحصیل خانواده های تحت پوشش و کمک به آنها جهت شغل یابی و یا فعالیت در یک حرفه درآمدزا ) کسب وکارمناسب(.– هدایت مددجویان به سمت اجرای طرحهای کوچک اقتصادی درقالب مدلهای موفق انفرادی (خوداشتغالی) و تعاونیهای خانوادگی، فامیلی با رعایت شرایط فرهنگی و توانایی مددجویان به هرشکل ممکن حقیقی و حقوقی.-۷ همیاری در اجرای طرحهای تجمعی که از صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به طرحهای انفرادی برخوردار میباشند.-۸ همیاری در اجرای طرحهای ویژه استانی و منطقهای که دارای توجیه اقتصادی مثبت بوده و مددجویان قادر به انجام آن میباشند.-۹ اولویت دادن به اشتغال مددجویان ساکن روستاها و شهرهای کوچک.-۱۰ تلاش در جهت جذب و هدایت اعتبارات دولتی، مردمی و تسهیلات بانکها جهت ایجاد و توسعه اشتغال پایدارخصوصاً در مناطق محروم.-۱۱ ایجاد تنوع بیشتر در طرحهای اشتغال با رویکرد فناوری جدید متناسب با استعداد و امکانات مناطق.-۱۲ پایدار سازی مشاغل ایجاد شده.
-۱۳ پیشگیری از سقوط مجدد مددیافتگان به چرخه فقر (رشیدی،۱۳۸۴).
۲-۲-۵ ویژگی های طرح های اشتغال زایی درکمیته امداد امام خمینی (ره)
طرح های اشتغال زایی کمیته امداد امام خمینی) ره(از ویژگی های اساسی زیر برخوردار است:-۱ کمک به تولید واقتصاد ملی) قریب به نود درصد طرح های اشتغال زایی این نهاد طرح های تولیدی هستند(.-۲ کم سرمایه بر) طرح های اشتغال زایی این نهاد حداکثر به ۸۰ میلیون ریال سرمایه نیاز دارند. (-۳ زود بازده بودن ) طرح های اشتغال بسیار زود بازده هستند(-۴ به مکان های وسیع وابزار وادوات پیشرفته ودانش فنی بالا وپیچیده نیاز ندارند.-۵ از مخاطره وریسک پذیری بسیار پایینی برخوردار است) درصد پرت سرمایه بسیار ناچیز است(-۶ بهره وری بالا دارند) باسرمایه گذاری کم، سود دهی نسبتاً بالا قابل حصول است(-۷ درصورت اقتضاء وضرورت، بسرعت وبا کمترین اتلاف منابع تبدیل به طرح های مناسب دیگر می شود.
-۸ با توسعه فن آوری های جدید وافزایش تلاش وهمت مجری طرح، بسرعت قابل تعمیم وتوسعه می باشد (رشیدی،۱۳۸۴)
۲-۲-۶ بررسی آثارو نتایج طرحهای توانمند سازی شغلی مددجویان
تحقیقات انجام شده پیرامون فعالیتهای توانمند سازی امداد حاکی از آن است که اجرای طرحهای اشتغال وخودکفایی علاوه برافزایش توان مالی مددجویان بر عوامل بسیاری تأثیرگذار بوده که آثار و نتایج مختلف آن کاملا” ملموس است. ازجمله آثار مثبت این اقدام خداپسندانه، ایجاد فرهنگ کار و تلاش، خود باوری و خود اتکائی در بین افراد وخانوادههای تحت پوشش امداد بوده است که شادابی و امید به آینده بهتر را در مجریان و خانواده های آنها بوجود آورده است، البته آثار اجتماعی این برنامه، اعتبار و اعتماد بیشتری برای مددجویان به همراه داشته و موجب گردیده فرصتی برابر در صحنه های اجتماعی و اقتصادی برای آنها بوجود آید که در رشد و خودکفائی ایشان نقش بسیار مؤثری داشته است. که درذیل به چند نمونه از آنها اشاره می شود:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۶-۱ آثار فردی:الف- طرحهای اشتغال و خودکفائی در مددجویان اعتماد به نفس ایجاد نموده و آنها را درسایر امور زندگی نیز موفقتر نموده است.ب- مددجویانی که طرح اجرا نمودهاند از وضعیت روحی بهتری نسبت به قبل برخوردار بوده و توانائی بیشتری برای اداره امور زندگی خود بدست آورده اند.ج- روحیه تعاون و همکاری در این گروه از مددجویان نسبت به سایرین بیشتر به چشم میخورد.
د- خانواده هایی که طرح اشتغال و خودکفائی را اجرا نموده اند علاوه بر شرایط روحی از وضعیت جسمانی بهتری نیز برخوردار گردیده اند.
۲-۲-۶-۲ آثار اجتماعی:براساس تحقیقات انجام شده، آثار اجتماعی اجرای این طرحها کمتر از آثار اقتصادی آن نبوده بطوریکه در بسیاری ازموارد نتیجه ارزیابی اهمیت آثار اقتصادی را نسبت به آثار فردی و اجتماعی کم رنگتر و در اولویت بعدی قرار داده است. لذا به نمونه هایی از آثار اجتماعی توانمند سازی مددجویان اشاره میگردد.الف- خروج فرد از حالت انزوا و گوشه گیری.ب- ایجاد احساس خودباوری و اعتماد به نفس در خانواده مددجو.
ج- کسب موقعیت مطلوبتر اجتماعی نسبت به سایر مددجویان.
د- کسب اعتبار اجتماعی بیشتر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...