قابل ذکر است اشعار این دو شاعر با نگرش توصیفی_تحلیلی نقد و بررسی شد.
۸-۱٫ تعریف اصطلاحات:
*کلید واژه ها:
فریدون مشیری، رابیند رانات تاگور،رمانتیسم، ادبیات تطبیقی، نقد، نقد تطبیقی.
*رمانتیسم:
رمانتیسم به مکتبی اطلاق میِشود که در قرنِهای ۱۸ تا ۱۹ میلادی در اروپا رواج داشت. این مکتب به آزادی، شخصیت، هیجان و احساسات، کشف و شهود، گریز و سیاحت و سفرهای جفرافیایی در آثار خود بسیار اهمیت قاﺋل است.
*ادبیات تطبیقی:
این شاخه از نقد ادبی، به بررسی تلاقی ادبیات در زبانِهای مختلف و روابط پیچیده آن در گذشته و حال و روابط تاریخی آن از حیث تأثیر و تأثر در حوزه های هنر، یا مکاتب ادبی، جریانِهای فکری، موضوعِها و افراد … میِپردازد.
*نقد:
فعالیتی است مبتنی بر مطالعه هوشمندانه در آثار ادبی و هنری و توصیف و تحلیل و بیان مزایا و کاستیِها.
*نقد تطبیقی:
نقدی است که از موازنه و بررسی شانه به شانه، دو اثر ادبی در همه حوزهِِِها یا حوزهِِای خاص سخن میگوید. در این موازنه از تأثیر و تأثر دو هنرمند، شباهتِها و تفاوتِهای آنان با یکدیگر سخن میِرود.
۱-۹٫ قلمرو تحقیق:
قلمرو تحقیق در این پژوهش دوره زمانی معاصر در ایران و سیر رمانتیسم در این دوره است. و در هند، دوره ادبیات نو وسیر رمانتیسم در قرن نوزدهم و بیستم میِباشد. کتابِهای مهم و معتبر که برای این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت عبارتند از:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

*دربارهِی زندگی و اشعار فریدون مشیری:
-شاکری یکتا، م.، ( ۱۳۸۷)، آسمانی تر از خورشید، تهران: نشر ثالث.
-دهباشی، ع .، (۱۳۷۸)، ( به نرمی باران “جشن نامهِِی مشیری”)
*دربارهِی زندگی و اشعار ترجمه شدهِی تاگور:
-دهباشی، علی.، (۱۳۸۸ ) ، شناختنامهِی تاگور ، تهران: نشر نیکا .
*برای آشنایی با مکتب رمانتیسم وسیر آن در ایران و اروپا:
-سید حسینی، رضا .، ( ۱۳۸۵ )، مکتبِهای ادبی، چاپ چهاردهم ، تهران: مؤسسهِی انتشارات نگاه .
-جعفری جزی، مسعود.، (۱۳۷۸)، سیر رمانتیسم در اروپا ، تهران: نشر مرکز.
– جعفری جزی، مسعود.، (۱۳۸۶) ، سیر رمانتیسم در ایران، تهران: نشر مرکز.
*برای آگاهی از اوضاع سیاسی اجتماعی ایران و هند:
– آرین پور، یحیی، (۱۳۸۲)، از صبا تا نیما.
– لنگرودی،شمس(۱۳۷۷).تاریخ تحلیلی شعر نو، ج۳٫ چاپ اول. تهران: مرکز.
*برای نقد و ادبیات تطبیقی:
-زرین کوب، عبدالحسین.، (۱۳۶۹) ، نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
-ندا ،طه.، (۱۳۸۳)، ادبیات تطبیقی، مترجم هادی نظری منظم، چاپ اول، تهران: نشر نی.
-عبدالسلام کفافی، محمد.، (۱۳۸۲) ادبیات تطبیقی، مترجم سید مرتضی شیرازی، چاپ اول، نشر آستان رضوی.
۱۰-۱ .پیشینه تحقیق:
پژوهش حاضر “نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور” میِباشد. شایان ذکر است، که دربارهِی ادبیات و نقد تطبیقی کتابِها، مقالات و پژوهشِهایی انجام شده است. اما از آن جا که این شاخه از ادبیات در ایران، بحث جدیدی است، تاکنون بررسی علمی با این موضوع خاص صورت نگرفته است.
کتاب ها و مقالات ذیل برای کمک هرچه بیشتر و بهتر، جهت درک و یادگیری مورد استفاده و مطالعه واقع شد:
*کتاب ِها:
-شناختنامه ی تاگور، علی دهباشی (۱۳۸۸).
این کتاب حاوی مقالاتی است که پیرامون زندگی، افکار و اشعار تاگور نوشته شده است. بیشتر مقالهِها ترجمه شدهِاِند و ترجمهِی این مقالهِها در مجلِهِی بخارا نیز موجود میِباشد. این کتاب یکی از مراجع اصلی تحقیق پژوهشگر میِباشد. در این کتاب بعضی اشعار تاگور تحلیل و بررسی شده است. اما هیچ یک از اشعار با رویکرد مکتب رمانتیسم بررسی نشدهِاند.
-سیر رمانتیسم در ایران، مسعود جعفری جزی(۱۳۸۶).
در این کتاب سیر رمانتیسم از دوره مشروطه در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده به سیر و تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از عصر مشروطه تا نیما پرداخته است. سپس به بررسی عوامل و زمینهِِهای مؤثر در پدید آمدن مکتب رمانتیسم در ایران پرداخته است.در این بررسی شاعران این مکتب را نیز معرفی کرده است. مشیری نیز از آن دسته شاعرانی است که در چند سطر معرفی شده است. در این پژوهش پژوهشگر به جایگاه مشیری در ایران و تحلیل اشعار او با رویکرد مکتب رمانتیسم پرداخته است.
*مقالات:
-خاکپور، م.، (۱۳۸)، رمانتیسم و مضامین آن در شعر فارسی، فصلنامه علمی: کاوش نامه، شماره: ۲۱ ، ۲۴۸-۲۲۸٫
-نصرت زادگان، ن.، (۱۳۸۷)، بررسی تطبیقی آثار صمد بهرنگی و شل سیلور ستاین، فصلنامه علمی –
پژوهشی، ادبیات تطبیقی، شماره: ۶ ، دانشگاه آزاد واحد جیرفت، صص:۲۲۴ – ۱۹۷
– نور احمر، ه.، ( ۱۳۷۶)، ادبیات هند، نشریه فرهنگ و هنر، شماره ۴۵،صص: ۱۲۹- ۱۲۵
در این مقاله نویسنده به سیر رمانتیسم در هند پرداخته است. تاگور نیز از جمله شاعرانی است که پیرو مکتب رمانتیسم بوده است.
*پایان نامهِها:
– صانعی، مهرنوش.، (۱۳۸۵)، نقد تطبیقی سهراب سپهری و جبران خلیل جبران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
– مدنی، نسرین.، (۱۳۸۴)، نقد تطبیقی آثار دو شاعر معاصر فروغ فرخزاد و غاده السمان عرب،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
۱۱-۱٫سازمان دهی پژوهش:
این پژوهش در قالب پنج فصل تدوین گردیده است:
-در فصل اول به بیان مسأله، اهداف تحقیق، پرسشِها و فرضیهِهای آن، روش و نوع پژوهش و پیشینهِی آن بیان میِشود.
-درفصل دوم، در مبحث مبانی نظری به رمانتیسم و ویژگیِهای آن و تفاوتش با مکتب کلاسیسیم بیان میِِشود. در مبحث تاریخی به سیر رمانتیسم در ادبیات اروپا، وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران در قرن بیست و هند در قرن نوزدهم و بیستم، رمانتیسم در ایران و هند پرداخته میِشود.
-فصل سوم، شرح حال، معرفی و تحلیل اشعار فریدون مشیری و تاگور را در بر میِگیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...