امتیاز

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

پرسشنامه بدون نام بوده وعلاوه بر مقدمه، تشریح اصطلاحات تخصصی و مشخصات فردی پاسخ دهندگان در آن گنجانده شده است. نمونه ی پرسشنامه در پیوست ۱آورده شده است.
۳-۴- روش تهیه پرسشنامه وشیوه گردآوری داده ها
۳-۴-۱- روش تهیه پرسشنامه
درتهیه وطراحی پرسشنامه این تحقیق، از روش کتابخانه ای ، مطالعه نمونه ی پرسشنامه های موجود در برخی از منابع وپایان نامه ها ی کارشناسی ارشد ودکتری استفاده گردید. پرسشنامه این تحقیق، به صورت پرسشنامه ای با سؤالات بسته نظرات پاسخ دهندگان را، مورد بررسی قرار دادهاست.
۳-۴-۲- شیوه گردآوری داده ها
به منظور گرد آوری داده ها، براساس طرحی که در نمونه برداری صورت پذیرفت ، پرسشنامه طی دو مرحله، توسط محقق به صورت حضوری بین کارشناسان بازاریابی شرکت های بیمه ای پرسشنامه های توزیع شده، پس از تکمیل گرد آوری شد. بدین ترتیب در نهایت ۱۷۸ پرسشنامه تکمیل شده، جهت استخراج یافته های آن اقدام گردید، که در فصل بعدی مورد تجزیه وتحلیل قرار خواهد گرفت.
۳-۷-۳- روایی وپایایی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه)
۱- روایی[۷۶] (اعتبار)
روایی آزمون عبارت است از توانایی ابزارمورد نظردر اندازه گیری صفتی که آزمون برای اندازه گیری آن ساخته شده است وشامل روایی صوری، روایی پیش بین، روایی محتواو… می باشد(موهنی وفعال قیومی ،۲۰۶:۱۳۸۶). در روایی پرسشنامه به روایی مدل مفهومی هم اشاره ای داریم، بدین ترتیب که قبل از بررسی روایی پرسشنامه، ابتداروایی مدل مفهومی تحقیق با کمک وراهنمایی استادراهنما تهیه شدوپس از اطمینان از روایی مدل مفهومی که پرسشنامه بر اساس آن ساخته شده است، نسبت به بررسی روایی وپایایی پرسشنامه اقدام شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این تحقیق جهت روایی پرسشنامه، از روش روایی صوری استفاده گردید. به این منظور، پرسشنامه با هماهنگی اساتیدراهنما، در راستای سؤالات تحقیق تهیه و در اختیار۱۰ نفرازصاحب نظران، اساتید دانشگاه و مدیران ارشد شرکت های بیمه ای قرار گرفت. پس از دریافت نظرات کارشناسی آنان، به رؤیت استاد راهنما رسید. تعداد ۳۲ گویه که بیش از ۹۰ درصد مورد تٲیید صاحب نظران قرار گرفت، در پرسشنامه گنجانده شد وبدین صورت روایی پرسشنامه موردتأیید قرار گرفت. پس از انجام اصلاحات وتٲیید نهایی استاد راهنما، نسبت به توزیع پرسشنامه جهت سنجش پایایی آن اقدام گردید. لذا، در این جهت، با مطالعه وبررسی های انجام گرفته، مشورت وراهنمایی اساتید محترم، پرسشنامه ای به شرح پیوست شماره ۱ تهیه، تنظیم و آماده گردید.
جدول ۳-۳ :نتایج درصد روایی برای سنجش اعتبار پرسشنامه

ردیف مؤلفه تعداد گویه درصد روایی تعداد گویه نهایی

۱ تبلیغات ۹ ۱۰۰ ۹
۲ فروش شخصی ۳ ۱۰۰ ۳
۳ روابط عمومی ۷ ۸۳.۳ ۷
۴ پیشبرد فروش ۳ ۱۰۰ ۳
۵ بازاریابی مستقیم ۶ ۱۰۰ ۶
۶ شهرت ۳ ۶۶.۶ ۲
۷ بانی گری ۲ ۸۳.۳ ۲
۸ کل پرسشنامه ۳۳ ۳۲

۲-پایایی[۷۷] (قابلیت اعتماد)
پایایی به دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره دارد (مومنی و فعال قیومی،۲۰۶:۱۳۸۶ ). قابلیت اعتمادیکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسانی به دست می دهد، تعاریف مختلفی برای پایایی ارائه شده است که می توان به تعریف ایبل و فریسبی[۷۸] (۱۹۸۹) اشاره کرد: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات ومجموعه ی دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بریک گروه آزمودنی بدست آمده است». با توجه به این امر معمولاً دامنه ی ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا + (ارتباط کامل ) است.
ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی ویا ویژگی های متغیر وموقتی وی را می سنجد.
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزاراندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود. یکی از روش -های محاسبه ی قابلیت اعتماد، استفاده از فرمول آلفای کرونباخ[۷۹] است. این روش برای محاسبه ی هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف بکار می رود (سرمدوهمکاران،۱۶۶:۱۳۸۶-۱۶۹).
در این تحقیق برای سنجش ومحاسبه ی قابلیت اعتماد از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. بدین منظور ابتدا پرسشنامه بین ۳۰ نفر از افراد نمونه ی آماری توزیع وپس از جمع آوری، تجزیه وتحلیل شد. براساس نتایج آلفای کرونباخ، پرسشنامه از پایایی بالایی (بیش از ۹۰درصد)برخوردار بود.
نتایج آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه در جدول ۴-۳و۵-۳ارائه می گردد.
جدول شماره ۴-۳ قابلیت اعتماد هر یک از متغیرهای پرسشنامه(اهمیت روش ها)

ردیف عنوان متغیرها نوع متغیر تعداد گویه پایایی مقیاس
(آلفای کرونباخ)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...