این جدول نشان می دهد که ضرایب روایی خرده مقیاس ها در سطح ۰۰۱/۰ > p معنی دار می باشد و ضرایب پایایی آن نیز در حد مطلوب می باشند.
۳-۵-۲- پرسشنامه خودارزشیابی های محوری
در پژوهش حاضر جهت سنجش خود ارزشیابی های محوری از پرسشنامه ای که توسط جاج، ارز، بونو و ثورسن (۲۰۰۳) تهیه شده است استفاده گردید. این پرسشنامه برای اولین بار در ایران توسط هاشمی شیخ شبانی و همکاران (۱۳۹۰) ترجمه و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه شامل ۱۲ ماده است و چهار خرده مقیاس دارد که عبارتند از: عزت نفس، جایگاه مهار، خود کارآمدی و ثبات هیجانی. پاسخ ها روی مقیاس ۵ درجه ای پاسخ داده می شوند که از ۱ (کاملاً مخالفم) تا ۵ (کاملاً موافقم) تنظیم شده اند. حداقل نمره برای هر خرده مقیاس در این پرسشنامه ۳ و حداکثر نمره ۱۵ می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمره بالا در خرده مقیاس عزت نفس، معرف این است که ارزش کلی که فرد برای خود به عنوان یک انسان قایل است در سطح بالایی می باشد؛ نمره بالا در خرده مقیاس خودکارآمدی، معرف این است که ارزشیابی که فرد از نحوه عمل خود در موقعیت های مختلف به عمل می آورد در سطح بالایی است؛ نمره بالا در خرده مقیاس جایگاه مهار ، معرف این است که جایگاه مهار درونی یا انتساب علل رویدادها به عوامل درونی توسط فرد در سطح بالایی است؛ و بالأخره نمره بالا در خرده مقیاس ثبات هیجانی، معرف این است که تمایل فرد برای داشتن احساس امنیت و آرامش، بی پروا بودن و محکم بودن در سطح بالایی است؛ و واکنش پذیری کمتری نسبت به حوادث و رویدادهای روزمره از خود نشان می دهند.
جاج، ارز، بونو و ثورسن (۲۰۰۳)، روایی همگرایی این پرسشنامه را از طریق همبستگی بین ۲ صفت تشکیل دهنده ۶۲/۰ در سطح (۰۰۱/۰> p) گزارش کردند. جاج و هارست (۲۰۰۷) نیز، روایی همگرایی این پرسشنامه را ۸۲/۰ در سطح (۰۰۱/۰> p ) گزارش کردند.
جاج، ارز، بونو و ثورسن (۲۰۰۳)، پایایی پرسشنامه مذکور را با بهره گرفتن از روش همسانی درونی ۸۴/۰ و با بهره گرفتن از روش بازآزمایی ۸۱/۰ گزارش کردند. هم چنین، اسریواستاوا، لاک، جاج و آدامز (۲۰۱۰) نیز ضریب آلفای ۹۱/۰ را برای این مقیاس بدست آوردند..
در تحقیق حاضر پایایی بدست آمده با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ برای عزت نفس ۷۸/۰، برای خودکارآمدی ۸۲/۰، برای جایگاه مهار ۷۲/۰ و برای ثبات هیجانی ۷۴/۰ محاسبه شده است. همچنین، روایی عزت نفس، خود کارآمدی، جایگاه مهار و ثبات هیجانی از طریق همبسته نمودن نمره کل مؤلفه ها با نمره سؤال های روایی سنجی، به ترتیب ۵۶/۰، ۵۸/۰، ۶۲/۰ و ۵۸/۰ محاسبه شده است که همه این ضرایب در سطح ۰۰۱/۰ p< معنی دار می باشند.
۳-۵-۳- پرسشنامه اشتیاق شغلی
در این پژوهش اشتیاق شغلی با بهره گرفتن از یک پرسشنامه ۱۷ ماده ای که توسط سالانوا و شائوفیلی (۲۰۰۱) ساخته شده، سنجیده شده است. این پرسشنامه برای اولین بار در ایران توسط ساعی و نعامی (۱۳۸۸) ترجمه و اعتباریابی شده است. پاسخ های این مقیاس از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم درجه بندی شده اند و نمره گذاری آن ها از ۱ تا ۵ می باشد. حداقل نمره در این پرسشنامه ۱۷ و حداکثر نمره ۸۵ می باشد.
سالانوا و شائوفیلی (۲۰۰۱) در پژوهش خود جهت محاسبه روایی پرسشنامه اشتیاق شغلی نمره کل این پرسشنامه را با پرسشنامه های خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، تعهد سازمانی و توانمند سازی روانشناختی همبسته نمودند و ضرایب آن را به ترتیب ۵۸/۰، ۶۲/۰، ۵۶، و. ۶۸/۰ گزارش نموده اند. همچنین، سالانوا و شائوفیلی (۲۰۰۱) پایایی این پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ ۸۹/۰ به دست آورده اند.
ساعی و نعامی (۱۳۸۸) پایایی این پرسشنامه را با بهره گرفتن از دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف به ترتیب ۹۰/۰ و ۸۴/۰ بدست آوردند. همچنین روایی سازه این پرسشنامه را از طریق مقایسه با فرسودگی شغلی سنجید و رابطه منفی بالایی بین این دو پرسشنامه یافتند (۴۱/۰- =r؛ ۰۰۱/۰P<)
در پژوهش حاضر، پژوهشگر به منظور سنجش روایی این پرسشنامه نمرۀ کل پرسشنامه را با نمره سؤال کلی همبسته نموده است، و نتایج در جدول زیر گزارش شده است. همچنین، به منظور سنجش پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ، استفاده کرده است.
جدول۳-۳: ضرایب روایی و پایایی پرسشنامه اشتیاق شغلی در تحقیق حاضر (۱۳۹۳)

ضریب روایی

ضریب پایایی

شاخص های آماری

همبسته کردن با نمره سؤال های کلی

آلفای کرونباخ

۵۶/۰

۸۲/۰

اشتیاق شغلی

P<001/0
مندرجات این جدول نشان می دهد که ضرایب روایی و پایایی به دست آمده رضایت بخش هستند، و در سطح ۰۰۱/۰P< معنی دار می باشند.
۳-۶- روش اجرا
روش اجرای پژوهش به این صورت بود که پس از انتخاب تصادفی کارکنان از بخش های مختلف شرکت گاز میانکوه، با هماهنگی و همیاری مدیران این بخش ها، با ارائه جدول زمان بندی و تعیین وقت قبلی با کارکنانی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، ارتباط برقرار گردید.
۳-۷- روش تحلیل داده ها
در پژوهش حاضر به منظور توصیف وضعیت موجود از میانگین ، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات استفاده شده است.
در تحلیل فرضیه های پژوهش، برای فرضیه های شماره ۱ و ۲ از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. همچنین، برای فرضیه های شماره ۳ و ۴ از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار کامپیوتر ۱۸ spss انجام گرفته و سطح معنی داری مورد استفاده در این پژوهش (۰۵/۰) در نظر گرفته شده است.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل با بهره گرفتن از روش‌های آماری مناسب، داده‌های جمع‌ آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. این یافته ها در دو دسته طبقه بندی شده اند:
الف) یافته‌های توصیفی متغیرهای پژوهش شامل میانگین، انحراف استاندارد، حداقل نمره و حداکثر نمره.
ب) یافته‌‌‌های مربوط به فرضیه‌های پژوهش.
۴-۱- یافته‌های توصیفی
در این بخش یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای اصلی پژوهش ارائه شده است. یافته های توصیفی مربوط به خودارزشیابی های محوری در جدول ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۱: یافته های توصیفی مربوط به خودارزشیابی های محوری

شاخص های آماری
متغیرها

میانگین

انحراف معیار

حداقل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...