۰٫۵۹

۰٫۲۸

فرضیه شماره۴: تغییرات ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته با انحراف بودجه زمانی سال گذشته رابطه معکوس دارد.
جدول شماره (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون فرضیه های ۴ و ۵و ۶ گروه «الف» را نشان می دهد. در ارتباط با فرضیه شماره ۴ مقدار t محاسبه شده در ناحیه بحرانی قرار دارد که بیانگر معنادار بودن ضریب رگرسیون می باشد.(t=5.87>1.96) همچنین مقدار آمارهf نیز در ناحیه بحرانی قرار دارد که بیانگر معنادار بودن کلی رگرسیون می باشد.( p-value=0.00<0.05) با توجه به معنادار بودن ضریب و معادله رگرسیون و منفی بودن ضریب رگرسیون فرضیه تحقیق پذیرفته می شود. به عبارت دیگر تغییرات ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته با انحراف بودجه زمانی سال گذشته رابطه معکوس دارد. مقدار۰٫۲۸ = R2 نشان می دهد که در صورت ثابت ماندن سایر عوامل ۲۸ درصد تغییرات در ساعات گزارش شده توسط انحراف بودجه زمانی سال گذشته تبیین می شود.
فرضیه شماره۵: رابطه معکوس بین تغییرات در ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته و انحراف بودجه زمانی سال گذشته در مواردی که این انحرافات مساعدند قویتر از مواردی است که این انحرافات نامساعدند.
همانطوری که در جدول شماره(۴-۶) مشاهده می شود، مقدار t و f محاسبه شده در ناحیه بحرانی قرار دارد.( p-value=0.00<0.05) همچنین ضریب همبستگی منفی است که بیانگر معکوس بودن رابطه است، بنابراین فرضیه تحقیق پذیرفته می شود. به عبارت دیگر، رابطه معکوس بین تغییرات در ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته و انحراف بودجه زمانی سال گذشته در مواردی که این انحرافات مساعدند قویتر از مواردی است که این انحرافات نامساعدند. مقدار۰٫۳۹ = R2 نشان می دهد که در صورت ثابت بودن سایر عوامل ۳۹ درصد تغییرات در ساعات گزارش شده توسط انحراف مساعد بودجه زمانی سال گذشته تبیین می شود. این نتایج بدان معنی است که مسئولین تنظیم بودجه تمایل دارند که حسابرسان تحت مدیریتشان در برابر انحرافات بودجه زمانی به صورت نامتقارن واکنش نشان دهند. بدان معنی که انتظار دارند افزایش ساعات گزارش شده پرسنل به دنبال انحرافات مساعد دوره قبل بیش از کاهش ساعات گزارش شده به دنبال انحرافات نامساعد دوره قبل باشد.

فرضیه شماره۶: تغییرات در ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته با تغییرات در بودجه سال جاری رابطه مستقیم دارد.
همانطوری که در جدول شماره(۴-۶) مشاهده می شود، ، مقدار t و f محاسبه شده خارج از ناحیه بحرانی قرار دارد بنابراین فرض H0 پذیرفته می شود.( p-value=0.28>0.05) به عبارت دیگر، بین تغییرات در ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته و تغییرات در بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته رابطه ای وجود ندارد. بنابراین فرض H1 رد می شود.
جدول۴-۶) نتایج تجزیه و تحلیل بر اساس مدل رگرسیون ساده فرضیات ۴و ۵و ۶:

میانگین

انحراف معیار

ضریب همبستگی

r2

t

f

p

n

مقدار ثابت رگرسیون

ضریب رگرسیون

variance

۹٫۲۸

۳۱٫۰۵

ch-reported

-۱٫۸۲

۲۸٫۶۴

-۰٫۵۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...