۰,۲۲۳

۰,۱۷۲

۰٫۱۵۶

۵۰۰۰

۰,۲۱۱

۰,۱۶۰

۰,۱۵۰

۷۰۰۰

۰,۲۰۹

۰,۱۵۰

۰,۱۴۰

۱۰۰۰۰

۰,۱۹۷

۰,۱۴۰

۰,۱۳۰

۱۵۰۰۰

۰,۱۸۰

۰,۱۳۰

۰,۱۱۰

۳-۸- تبخیر تعرق پتانسیل
تبخیر تعرق عبارت است از مجموع تبخیر از سطح خاک و تعرق از گیاه و از طریق آب خاک تأمین می شود. تبخیر تعرق پتانسیل حداکثر مقدار آبی است که اگر بدون محدودیت وجود داشته باشد می تواند توسط سطوح خاک و گیاه از خاک خارج شود. نیاز تبخیری اتمسفر از طریق جریان های رو به بالا از سطح ایستابی صورت می گیرد. نیاز تعرق نیز از طریق جذب رطوبت موجود در خاک در محیط ریشه صورت می پذیرد. اگر مقدار رطوبت موجود در محیط ریشه و حرکت رو به بالا از سطح ایستابی کمتر از حد تبخیر تعرق پتانسیل باشد، آنگاه تبخیر تعرق واقعی کمتر از تبخیر و تعرق پتانسیل خواهد بود.
تبخیر تعرق پتانسیل مورد نیازدر مدل Drainmod به دو طریق وارد می گردد. مدل حداکثر و حداقل دمای روزانه را از کاربر دریافت نموده و از طریق روش ترنت وایت(Thorntwaite) مقدار تبخیر تعرق پتانسیل را برآورد می کند و یا اینکه مقدار تبخیر تعرق پتانسیل مستقیما به مدل وارد می شود.
۳-۹- شبکه بندی مناطق مورد مطالعه
برای حل معادلات دیفرانسیل جریان آب زیرزمینی به روش تفاضل محدود در مدل Modflow، لازم است پس از مشخص شدن وسعت محدوده، آن را به سلول های مستطیلی یا مربعی تقسیم نمود. تنظیم این سلول ها توسط خطوط موازی با محورهای مختصات می باشد که اندازه ی سلول ها براساس دقت و اهمیت ممکن است در مناطق مختلف، متفاوت انتخاب می شود. ابعاد سلول ها با وسعت محدوده رابطه مستقیم و با عواملی نظیر گرادیان هیدرولیک ، تغییرات ضرایب هیدرودینامیکی، دقت مورد نظر و تراکم نقاط تغذیه و تخلیه رابطه معکوس دارد. ابعاد سلول ها درمنطقه سلامی در راستای X و Y 5/1*5/1 تا ۱۵*۱۵ متر در نظر گرفته شد. در نسخه ی بکار رفته از نرم افزار Modflow امکان ایجاد شبکه ای با تعداد ۲۵۰۰۰۰ سلول و ۸۰ لایه مختلف براساس تنوع طبقات وجود دارد.

در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک نیز به شبکه ای از مربع هایی به ابعاد ۱*۱ تا۱۰*۱۰ متر تشکیل شده است. در شبکه طراحی شده بدلیل وسعت کم محدوده و دقت بالاتر، ازسلول های با ابعاد کم و از نوع فعال استفاده شده است. شکل ۶-۳ و ۷-۳ شبکه بندی محدوده سلامی و کوشکک را نشان می دهد که در آن محل زهکش ها و مرزهای ورود و خروج جریان و همچنین چاهک های مشاهده ای مشخص شده است.
شکل ۶-۳- شبکه بندی محدوده منطقه سلامی
که در آن :
سلول های ورود و خروج جریان های مرزی
محل زهکش های سطحی
محل پیزومتر ها
شکل ۷-۳- شبکه بندی محدوده ایستگاه تحقیقات کوشکک
سلول های ورود و خروج جریان های مرزی
محل زهکش های سطحی
محل پیزومتر ها
۳-۱۰- شرایط اولیه و انتخاب گام های زمانی در مدل PMWIN
PMWINاز یک برنامه اصلی و تعدادی زیر برنامه تشکیل شده است. در این مدل طول مدت زمانی که برای شبیه سازی انتخاب شده به تعدادی دوره زمانی تقسیم و هر یک از این دوره ها نیز به نوبه خود به تعدادی گام های زمانی تقسیم می شود. در برنامه این مدل برای هر یک از گام های زمانی معادله دیفرانسیل جزئی جریان در محیط متخلخل اشباع از طریق روش تفاضل های محدود نوشته شده و حل می گردد. در ابتدا، مشخصات اصلی مدل از قبیل تعداد ردیف ها و ستون ها، تعداد لایه های آبدار، نوع رژیم هیدرولوژیکی مورد مطالعه با تعداد دوره های زمانی به مدل PMWIN داده می شود و در مرحله بعد، اطلاعات ثابت و مستقل از زمان مانند اندازه شبکه ها، ضریب هدایت هیدرولیکی، ضریب ذخیره، ضخامت لایه اشباع، شرایط مرزی و شرایط اولیه سطح آب سفره و از طریق زیربرنامه های نرم افزار به مدل PMWINداده می شود. یکی از شرایط حل معادلات دیفرانسیل جزئی در آب زیرزمینی وجود شرایط اولیه است تا مدل بتواند بوسیله اعداد و ارقام آن از یک نقطه محاسبات را شروع کرده و ادامه دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...