دانش سیستم سازمانی دانش کسب و کار
شکل ۲-۹ ارتباط بین ساختارهای دانش و سیستم های سازمانی به همراه نقش فرایند اختصاصی سازی به عنوان پیش شرط موفقیت
سیستم های سازمانی]۳۱[.
چارچوب ساختاردهی دانش مرتبط با سیستم های سازمانی
بدون استفاده از یک چارچوب و مدل مناسب برای مدیریت دانش در سراسر مراحل چرخه حیات سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، مدیران قادر نخواهند بود که به طور موفقیت آمیزی سیستم هایشان را تا مراحل نگهداری و به روز رسانی پیش ببرند. انسجام و سازماندهی جریان انواع مختلف دانش تاثیر بسیار مهمی را بر موفقیت کلی پروژه پیاده سازی خواهد داشت. می توان به منظور ساختاردهی دانش مورد نیاز سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، نمودار سه بعدی نشان داده شده در شکل شماره ۲-۱۰ را در نظر گرفت و دانش مورد نیاز پیاده سازی سیستم های سازمانی را از طریق این سه بعد دسته بندی کرد. ابعاد این چارچوب عبارتند از:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    • مراحل چرخه حیات دانش: شناسایی، خلق، انتقال، ذخیره، استفاده(مجدد) و حذف دانش[۵۸].
    • مراحل چرخه حیات سیستم سازمانی: انتخاب، پیاده سازی، استفاده و تغییر سیستم سازمانی.
    • انواع دانش مورد نیاز (محتوی دانش): دانش کسب و کار، فنی، محصول، سازمان و پروژه.

شکل ۲-۱۰ چهارچوب ساختاردهی دانش مرتبط با سیستم های سازمانی]۲۲[.
این چارچوب می تواند به منظور تامین منابع خاص دانش به هنگام نیاز در سراسر چرخه حیات سیستم های سازمانی توسط مدیران مورد استفاده قرار گیرد و در کل امکان مدیریت سیستم های سازمانی را از نقطه نظر دانش فراهم آورده و به تمیز دقیق بین انواع مختلف دانش کمک می کند. در بررسی همزمان مدیریت دانش و سیستم های سازمانی، معمولا مدیریت نواحی دانش در تیم های پروژه در زمان های مختلف برای مدیران و مشاوران مشکل خواهد بود. مدیران ممکن است با ریسک از دست دادن توانایی پیاده سازی رویه ها و وظایف خاص در اثنای پروژه پیاده سازی سیستم سازمانی مواجه شوند. در چنین موقعیتی از دست دادن توانایی پیاده سازی رویه ها و وظایف خاص ممکن است منجر به شکست پیاده سازی پروژه شود. این چارچوب از طریق سازماندهی انواع دانش موجود می تواند در غلبه بر حجم بسیار زیاد دانش/ اطلاعات که اکثر مشتریان سیستم های سازمانی با آن مواجه می شوند، مفید واقع شود. عوامل موثر در نیاز به مدیریت بهتر منابع دانش اغلب شامل فقدان منابع و پرسنل ماهر( با دانش) و فشار صنعت کسب و کار در جهت رسیدن به کارایی و سرعت بالاتر می باشد. نبود پرسنل با تجربه در سازمان ها و ریسک و هزینه آموزش پرسنل جدید، بازار را به کارکنانی محدود کرده است که حداقل دو سال تجربه در پیاده سازی سیستم های سازمانی داشته و یا چرخه حیات حداقل یک پروژه را کامل کرده باشند. اگرچه چنین منابعی وجود دارند اما زمان ورود چنین پرسنل با تجربه ای به بازار منجر به تاخیر زیادی خواهد شد. باید ابعاد چارچوب مدیریت دانش را واحدی منسجم و واحد در نظر گرفت. هر بعد به طور ناخواسته ابعاد دیگر را متاثر ساخته و ویژگی های موجود در هر بعد نیز به یکدیگر مرتبط هستند.
جریان دانش در این چارچوب نیازمند پیوند محکم ویژگی ها به یکدیگر است و هر ویژگی مستقیما/غیرمستقیم بر دیگری تاثیر دارد. باید هر سه بعد چارچوب را به صورت راهبردی کلی در جهت مدیریت سیستم های سازمانی در نظر گرفته و از نگاه منفرد به آنها اجتناب کرد. این چارچوب، چارچوب جامع و نهایی نیست و می توان تغییراتی را به فرایند پیاده سازی در اواسط کار و از طریق فرایند نصب[۵۹] اعمال نمود. اما هر تغییر در برنامه پیاده سازی به این معنی است که فاکتورهای ویژگی های مدیریت دانش باید بازبینی و فراهم شوند]۲۸[.
بررسی مدلی جهت ارزیابی موفقیت سیستم های سازمانی
شکل شماره ۲-۱۱ با بهره گرفتن از ۵ بعد مجزای موفقیت، مدلی را جهت ارزیابی پدیده چند بعدی موفقیت سیستم های سازمانی نمایش می دهد. ابعاد موفقیت در این مدل عبارتند از:

    • کیفیت سیستم
    • کیفیت اطلاعات
    • رضایت
    • اثرات فردی
    • اثرات سازمانی

این مدل در برگیرنده رابطه علی بین ابعاد نشان داده شده نمی باشد ولی ابعاد آن طوری تعیین شده اند که می توان از آنها در جهت ارزیابی موفقیت سیستم های سازمانی استفاده کرد][۶۰][.
کیفیت سیستم
کیفیت اطلاعات
رضایت
اثرات فردی
اثرات سازمانی

هزینه های سازمانی

یادگیری

اطلاعات

اهمیت

دقت داده ها

نیازمندی های کارکنان

آگاهی/به یادآوری

سیستم ها

قابلیت دسترس

انتشار داده

کاهش هزینه ها

کارآمدی تصمیم

کلیت

قابلیت استفاده

محتویات پایگاه داده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...