جامعه­آماری این پژوهش کلیه مدیران ارشد شرکت نفت استان تهران می­باشند. با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق شرکت­های نفت می­باشد نمونه گیری این تحقیق دو مرحله­ ای است به این ترتیب که در ابتدا به صورت تصادفی از بین کل شعبات شرکت نفت موجود در شهر تهران (تعدادشان ۸۰ مورد است) چند مورد را انتخاب کرده و سپس آمار تعداد کل مدیران این شرکتها را بدست آورده و از طریق جدول مورگان حجم­نمونه به تعداد ۶۶ نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی پرسشنامه در بین آنها توزیع خواهد شد.

۳ ـ ۳ ـ پایایی پرسشنامه:

قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه ­گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه‌اندازه نتایج یکسانی را به همراه دارد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از روش های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به الف- اجرای دوباره (روش بازآزمایی)، ب- روش موازی(همتا)، ج- روش تصنیف (دو نیمه کردن) و روش آلفای کرونباخ اشاره کرد.

در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. بدین منظور ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده ­های به دست آمده از این پرسشنامه ­ها و به کمک نرم­افزار آماری SPSSمیزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ به طریق زیر محاسبه می­ شود:
که در آن:

n= تعداد سوالهای تست
s = واریانس سؤال i
S = واریانس کل تست
در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از ۷ درصد باشد. و هر چه این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر باشد پرسشنامه از پایایی بالاتری برخوردار می باشد.

۳ ـ ۳ـ ۱ ـ تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه:

مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه ­گیری می‌تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه ­گیری کند یا خیر(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۴۴). در واقع این واژه معرف درجه‌ای است که یک وسیله اندازه ­گیری می‌تواند یک متغیر را بر اساس تعریفی خاص، سنجش کند. به عبارت دیگر، اعتبار، درجه مثبت بودن پاسخ به این سؤال را که «آیا وسیله سنجش، فقط همان چیزی را که می‌خواهیم اندازه گیری کنیم، می‌سنجد یا نه»، مشخص می‌کند. برای اندازه ­گیری انواع اعتبار از روش­های زیر استفاده می‌شود:
با توجه به اینکه بخشی از پرسشنامه پژوهش توسط محقق ساخته شده، لیکن برای سنجش روایی محتوا پرسشنامه تلاش شده تا پرسشنامه توسط اساتید و صاحب نظران رشته مدیریت منابع انسانی مورد بازبینی قرار گیرد و با تایید این افراد پرسشنامه جهت سنجش همبستگی درونی سوالات در بین تعدادی از حجم نمونه مورد نظر توزیع شده است. همچنین تلاش شده روایی صوری پرسشنامه تا حدی از طریق کنترل سوالات هنگام تکمیل پرسشنامه توسط پاسخگویان تعیین گردد.
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود، روایی وپایایی بدست آمده به شرح ذیل می­باشد.

جدول (۳-۱): ضریب پایایی درونی پرسشنامه‌ مدیریت جانشین پروری

عوامل سازمانی
آلفای هرگویه
آلفای مولفه

۱- حمایت و تشویق مدیران ارشد در پیاده­سازی و اجرای برنامه جانشین پروری در شرکت

۹۲۲/۰

۹۲۸/۰

۲- وجود ساختار سازمانی مکتوب و شفاف از کلیه سطوح

۹۲۳/۰

۳- تمایل سازمان به جذب نیروهای مستعد جهت انتصاب در مشاغل مدیریتی از خارج سازمان

۹۲۷/۰

۴- ایحاد انگیزه در استعدادهای داخلی سازمان از طریق نظام جبران خدمات و پاداش

۹۲۲/۰

۵- تاکید و اهمیت سازمان بر ارتقاء مهارت کارکنان

۹۲۲/۰

۶- دارا بودن متولی مشخص جهت اجرا و پیشبرد برنامه ها

۹۲۳/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...