نسل سوم ادهزیو ها:
در این نسل با توجه به درک این موضوع که لایه اسمیر باعث سد شدن دهانه توبول ها می گردد، حذف این لایه شروع گردید(۱۴). این نسل دارای یک مرحله کاندیشنینگ عاج، سپس استفاده از پرایمر و در نهایت به کار بردن ادهزیو رزین بود. بدین ترتیب استحکام باند بالاتر و میزان ریزنشت پایین تر از دستاورد های این نسل بود و مفهوم توتال اچ در مورد ترمیم های کامپازیتی مطرح گردید(۱۵-۱۷).
نسل چهارم ادهزیو ها:
در این نسل مفهوم لایه هیبرید توسط ناکابایاشی مطرح گردید که باعث پیشرفت ادهزیو ها به نسل چهارم گردید(۵). در نسل سوم کاندیشنر ها نتوانستند استحکام اتصالی کافی ایجاد نمایند. بنابراین در سال ۱۹۷۹ اچینگ عاج توسط فوزویاما مطرح گردید. پس از آن نسل چهارم ادهزیو ها با داشتن یک اچانت، یک پرایمر و یک ادهزیو که می تواند فیلد، سمی فیلد، و یا آنفیلد باشد معرفی گردید. پرایمر در این سیستم ها حاوی منومر های آبدوست در یک حلال آبی، اتانولی، ویا استونی می باشد که بر روی عاج اچ شده به کار می رود و یک سطح آبگریز برای اتصال ادهزیو فراهم می آورد(۱۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نسل پنجم ادهزیو ها:
با توجه به تعدد مراحل و وقت گیر بودن و در عین حال حساسیت بالای تکنیک به کار بردن نسل چهارم ادهزیو رزین ها، محققان سعی در حفظ کیفیت بالای ترمیم در آن نسل و در عین حال ساده تر نمودن کاربرد ادهزیو نمودند. بدین جهت آنها ادهزیو های نسل پنجم که پرایمر و رزین در یک بطری هستند را ابداع نمودند(۱۸و۱۹).
نسل ششم ادهزیو ها:
تلاش جهت ساده تر نمودن مراحل کاربرد ادهزیو ها، نوع سلف اچ را معرفی نمود. دراین نسل فاز کاندیشنینگ مجزا حذف گردید و دو نوع یک مرحله ای و دو مرحله ای آنها به بازار عرضه گردید(۵).
نسل هفتم ادهزیو ها:
در این نسل تمامی اجزا در یک بطری قرار داده شده و در یک مرحله به کار می روند. بدین ترتیب کاربرد این نسل به شدت ساده گشت(۲۰).
۱-۲-۷ اشکال مختلف حفرات کلاس II
حفرات کلاس II کامپازیت می توانند به دو صورت Conventional و یا Modified تعبیه گردند. هر دو طرح دارای اهداف مشترکی می باشند:
حذف نقایص، پوسیدگی ها، و ترمیم های قبلی
حذف ساختار های شکننده دندانی
ایجاد زاویه کاوو سرفیس ۹۰ درجه و یا بیشتر(۲۱).
به صورت دقیقتر می توان حفرات کلاس II کامپازیتی را به انواع زیر تقسیم نمود:
الف) حفره جعبه ای شکل یا Conventional
فرم معمولی در تهیه حفرات آمالگام نیز صورت می گیردو برای ترمیم های کامپازیت با وسعت متوسط و بزرگ به کار می رود. در این فرم تراش، نسج بیشتری از دندان برداشته می شود و طرح های مقاوم برای آنها رعا یت شده است. اما برخلاف حفرات کلاس II در آمالگام، نیازی به تعبیه طرح های گیردار ثانویه نمی باشد(۲۱).
ب) حفره Bevel Conventional
دراین طرح تهیه حفره، قسمت کاووسرفیس حفره به صورت Reverse Bevel می باشد که این امر موجب افزایش گیر، کاهش لیکیج و کاهش پتانسیل شکنندگی دندان می شود(۲۱)
پ) حفره Modified
حفرات Modified برای موارد کوچک تراشیده می شود و شکل این حفره را گسترش پوسیدگی یا ضایعه تعیین می نماید. مهمترین مساله در این شکل از تهیه حفره، برداشت پوسیدگی تا حدی است که نسج سالم دندان حداکثر سلامت خود را حفظ نماید(۲۱).
ت) حفره Box-only
این نوع تهیه حفره فقط شامل سطوح پروگزیمال پوسیده می گردد. حفره دسترسی از ناحیه مارجینال ریج شروع شده و سطح اکلوزال را در بر نمی گیرد(۲۱).
ث) حفره Slot فیشیالی یا لینگوآلی
این نوع تهیه حفره مانند حفره Box-onlyفقط شامل سطوح پروگزیمال پوسیده می گردد. با این تفاوت که حفره دسترسی مارجینال ریج را شامل نمی شود (۲۱).
۱-۲-۸ ریزنشت
ریزنشت به عبور باکتری، مایعات، مواد شیمیایی، مولکول ها و یون ها از فضای میان دندان و ترمیم گفته می شود. گفته شده است که ریز نشت یک ترمیم معیار مناسبی جهت براورد قابلیت و دوام ترمیم در محیط دهان می باشد(۲۲).
۱-۲-۹ فاکتورهای ایجاد کننده ریزنشت
وجود فضا (گپ) میان ترمیم و نسج دندان
فضای اینترفیس به فضای موجود میان نسج دندان و ماده ترمیم گفته می شود. عود پوسیدگی به دنبال نفوذ باکتری ها به این فضا رخ می دهد. گفتنی است اندازه متوسط یک باکتری پوسیدگی زا حدود µm 2 می باشد و فضایی به اندازه µm 20-2 برای نفوذ و رسوب باکتری ها مورد نیاز است(۲۳).
خواص فیزیکی نامناسب ترمیم
قابلیت انحلال: علاوه بر ویژگی های ماده ترمیمی، مصرف غذا های چسبنده، بهداشت نامناسب دهان، میزان و تعداد دفعات استفاده از کربوهیدرات ها بر سرعت بخشیدن انحلال سطوح ماده ترمیمی- بویژه در نواحی سرویکال که به خوبی توسط بزاق شسته نمی شود- تاثیر می گذارند.
ضریب انبساط حرارتی: انبساط و انقباض متفاوت ترمیم و دندان در حین تغییرات دمایی موجب ایجاد فضایی در بین ماده ترمیمی و دندان می شود که از علل اصلی ریزنشت در ترمیم ها می باشد.
سایر فاکتور ها: تغییرات ابعادی حین پلیمریزاسیون، انبساط هیگروسکوپیک، تخلخل و شکستگی ماده ترمیمی از سایر علل دخیل در ریز نشت می باشند(۲۳).
روش انجام ترمیم
در صورت انجام مراحل ترمیم به گونه ای نادرست، عدم تطابق مطلوب ماده ترمیمی و دندان و نیز کاهش خواص فیزیکی ایجاد می شود(۲۳)
۴)محل نامناسب ترمیم
در صورتی که در حفرات کلاس II کف جینجیوالی حفره تنها از عاج تشکیل شده باشد، ریزنشت در این ناحیه در صورت ترمیم با کامپازیت بیشتر از سایر نواحی ترمیم خواهد بود. در این موارد بهتر است از گلاس یونومر یا مواد چسباننده به عاج استفاده گردد(۲۳).
۵)استرس های فانکشنال و پارافانکشنال
در ترمیم های کامپازیتی در صورتیکه تمامی نواحی تماس دندان ها بر روی ترمیم واقع گردند، استرس های حین تماس دندان ها به تدریج باعث تشدید گپ می شود. استرس های پارافانکشنال اثراتی مخرب تر دارند(۲۳).
عوارض کلینیکی ریزنشت
افزایش شکستگی، بد رنگی ماده ترمیمی، افزایش حساسیت دندان، پوسیدگی های ثانویه و به دنبال آن بیماری های پالپی از عوارض ریزنشت در ترمیم می باشند(۲۳).
۱-۲-۱۰ انواع روش های آزمایشگاهی بررسی ریز نشت
این روش ها به صورت عمده بر پایه بررسی ریزنشت در کانال دندانی در علم اندودنتیکس تعبیه و طراحی گشته اند. این روش ها به طور خلاصه عبارتند از:
روش نفوذ رنگ (Dye Penetration) :
اولین بار توسط Grossmannدر سال ۱۹۳۹ معرفی گردید، این روش از رایجترین روش های مورد استفاده در بررسی ریز نشت در گذشته بوده است. در این روش با قرار دادن نمونه ها در مجاورت رنگ، (ائوزین ، متیلن بلو،Black india Ink,procion Brilliant Blue ) رنگ از درز های موجود نفوذ می نماید(۲۴).
این روش غیر فعال بوده و از خاصیت موئینگی استفاده شده است. سپس با بررسی مقاطع دندانی به عمق نفوذ رنگ پی برده می شود. این روش ساده، ارزان، و راحت می باشد. اما روشی تخریبی است که نمونه ها از بین می روند و دقت آن نیز مطلوب نمی باشد ، دندان ها بصورت طولی یا عرضی برش داده شده تا عمق نفوذ رنگ اندازه گیری و ثبت گردد، برش طولی ریشه امکان مشاهده مستقیم ماده پرکردگی ریشه و هر گونه نفوذ رنگ را مشخص میکند. از معایب آن این است که خط برش ممکن است در محلی باشد که نفوذ رنگ را نشان ندهد همچنین ممکن است برش از عمیق ترین منطقه نفوذ رنگ تهیه گردد که باعث کمتر از حد تخمین زده شدن میزان ریزنشت خواهد شد. متیلن بلو رنگ مورد استفاده در اکثر مطالعات میباشد، زیرا ارزان ، کاربرد آسان و درجه رنگ پذیری بالایی داشته است.
غلظت رنگ مورد استفاده هم حائز اهمیت است. غلظت های مختلف یک نوع رنگ می توانند ، نفوذی در عرض ۵ دقیقه تا ۱ ساعت داشته باشد.می بایست از رنگهایی استفاده نمود که تمایلی به پیوند با ماده پرکردگی و یا ساختار دندان نداشته باشد. در غیر این صورت میزان ریزنشت بیش ازآنچه هست تخمین زده می شود. به عنوان مثال رنگ فوشین وقتی که در پروپیلن گلیکول حل شود، با عاج پیوند برقرار می کند و باعث مخدوش شدن نتایج می گردد(۲۵).
رنگ می بایست در شرایط مطالعه ثابت و پایدار باشد. به عنوان مثال Aniline blue در شرایط قلیایی مثل حضور کلسیم هیدروکساید بی رنگ می شود. همچنین MTA و کلسیم هیدروکساید نیز متیلن بلو را بی رنگ کرده و باعث مخدوش نمودن مطالعه می گردند(۲۵).
۲)شفاف نمودن (Clearing)
این روش اولین بار توسط Okumura در سال ۱۹۲۷ معرفی شد. در این تکنیک پس از غوطه ور نمودن نمونه ها در رنگ، نمونه ها شفاف سازی می شوند و میزان نفوذ رنگ را تخمین می زنند. نمونه ها ابتدا در رنگ غوطه ور شده و سپس طی پروسه های دمینرالیزاسیون، دهیدراسیون و غوطه وری در متیل سالیسیلات شفاف می گردند. می توان یک دید سه بعدی از آناتومی داخلی کانال و پرکردگی آن و میزان نفوذ رنگ داشت. این روش آسان، سریع و بدون نیاز به وسایل پیچیده است. از معایب آن می توان به بروز مشکل در حین دمینرالیزاسیون بعضی نمونه ها به علت داشتن محتوای وزنی بیشتر عاج و مواد معدنی و همچنین دهیدراسیون ناقص آنها که باعث ایجاد مناطق اپک در نمونه ها می شود، اشاره کردAhlberg . (25) و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که غوطه وری طولانی مدت در اسید سیتریک و الکل باعث حل شدن رنگ شده و دقت مطالعه را زیر سؤال می برد(۲۵).
۳) نفوذ رادیوایزوتوپ(Radioisotope Penetration)
اساس این روش مبتنی بر توانایی رادیوایزوتوپ ها بر فعال نمودن کریستال های برمید نقره بر امولسیون صفحه فیلم می باشد. این تکنیک به نوعی تکنیکی کمی محسوب می گردد. عیب این تکنیک نیاز به تجهیزات ویژه می باشد(۲۶).
نفوذ باکتریال(Bacterial Penetration)
در این تکنیک تعداد روز هایی که به طول می انجامد تا محیط کشت آلوده گردد اندازه گیری می گردد. این تکنیک غیر تخریبی است و به مهارت عمل کننده هم بستگی ندارد اما وقت گیر است و به بزاق انسان شباهتی ندارد(۲۷). در این روش به جای نفوذ یک سوش باکتری خاص می توان از بزاق بیماران استفاده نمود تا شرایط هرچه بیشتر به وضعیت کلینیکی نزدیکتر شود (۲۷).
Magura و همکاران ریزنشت کرونالی کانالهای پرشده را توسط بزاق و روش نفوذ رنگ بررسی کردند. آنها دریافتند که ریزنشت بزاق نسبت به روش نفوذ رنگ آهسته تر صورت می گیرد (۲۷).
نفوذ بزاق(Saliva Penetration)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...