مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۱-۲) جهت گیری استراتژیک – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تفکر استراتژیک یک مهارت حیاتی مدیریت در هزاره جدید است. مهارتی که لازمه توانمندسازی سازمان برای بقا و رشد در محیط به شدت رقابتی امروز است. (منوریان و همکاران، ۱۳۹۱) امروزه در بسیاری از سازمانآموزشها تفکر استراتژیک جای خود را به برنامه ریزی استراتژیک غیرمنطبق و در برخی موارد رویایی نسبت به واقعیتهای کنونی و آینده بازار سپرده است. در حالی که تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک باید در کنار هم نقش مکمل داشته باشند. تفکر استراتژیک چشمانداز متناسب با واقعیتهای کنونی بازار و تحولات آینده آن را میآفریند که برای تبیین و پیادهسازی آن از ابزار برنامه ریزی استراتژیک استفاده میشود.
منیتزبرگ متفکران را از برنامهریزان استراتژیک جدا میداند. وی برای برنامهریزان استراتژیک نقشهای مؤثری همچون گردآوری داده، همراهی متفکر استراتژیک در خلق استراتژی و مشارکت در پیادهسازی چشماندازهای استراتژیک ذکر میکند ولی خلق چشمانداز و معماری استراتژی را حاصل تفکر استراتژیک میداند. (تیموری، ۱۳۸۹)
در تفکر استراتژیک یک تصویر بزرگ و یکپارچه از محیط کسب و کار شکل میگیرد. این شیوه نگارش لازمه کشف قواعد از بخش و به کارگیری آنآموزشها در راستای پاسخ به مشتری است. در حالی که برنامه ریزی استراتژیک با تمرکز برای چشمانداز و جزئیات استراتژی خلق شده، دادههای دقیق برای پیادهسازی استراتژی فراهم میسازد. تفکر استراتژیک جهتگیری مناسب سازمان را مشخص میسازد و برنامه ریزی استراتژیک سازمان را در جهت مشخص شده به پیش میبرد. تفکر استراتژیک با سنتزعوامل مؤثر محیطی و درونی تصویر یکپارچهای از فضای کسب و کار را در ذهن ایجاد کرده و زمینه را برای خلق پاسخهای خلاقانه و بدیع به نیازهای بازار فراهم میسازد و برنامه ریزی استراتژیک با روشهای تحلیلی، اهداف استراتژیک را به برنامهآموزشها و اهداف سالیانه و کوتاه مدت تبدیل کرده و گامهای لازم را برای پیادهسازی استراتژی خلق شده را فرموله میکند. شایدبا این دیدگاه بهتر باشد برنامه ریزی استراتژیک، ابزاری برای پیادهسازی چشمانداز حاصل از تفکر استراتژیک تلقی شود.
برنامه ریزی استراتژیک فقط زمانی میتواند مفید باشد که از طریق تفکر استراتژیک حمایت شود و در نهایت به مدیریت استراتژیک منجر گردد. (منوریان و همکاران ۱۳۹۰ )
تفکراستراتژیک
نمودار۲-۱) نحوه تاثیرگذاری تفکراستراتزیک درسازمان
همه الگوهای تفکراستراتژیک بریادگیری به عنوان اساس درک رفتاربازاروبکارگیری آن درجهت گیری استراتژیک سازمان تاکیدداشته اند. (غفاریان، ۱۳۸۱)
۲-۱-۲-۴) مدیریت استراتژیک
فرایند اتخاذ تصمیماتی است که منجر به توفیق، ادامه حیات و یا مرگ سازمان میگردد. مدیریت استراتژیک علم و هنر تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات کلان (جامع) که سازمان را قادر میسازد به مطلوبیتهای بلند مدت خود دست یابد.
مدیریت استراتژیک عبارت است از دوراندیشی تحولگرای اقتضایی با تأکید بر شناخت محیط و تأثیرگذاری بر آن برای تحقق رسالت سازمانی(تیموری, ۱۳۸۹) مدیریت استراتژیک بخش مهمی از مدیریت است و کاربرددانش مدیریت استراتژیک نوین برای اجرای جهت گیری بازار ضروری است. (elisa,2010) مدیریت استراتژیک، روند پیوسته و تعاملی است که هدف آن حفظ تناسب و هماهنگی کلیت سازمان با محیط اطراف آن میباشد.
فرایند مدیریت استراتژیک شامل شش گام متوالی و مستمر است.
۱-تجزیه و تحلیل محیطی
۲- پایهگذاری جهتگیری سازمانی
۳- هدفگذاری
۴- تعیین و تدوین استراتژی
۵- بستر سازی و اجرای استراتژیآموزشها
۶- کنترل استراتژیآموزشها
مدیران با بهرهگیری از نتایج تجریه و تحلیل محیطی اقدام به تعیین جهتگیریهای سازمانی مینمایند. سه عنصر اساسی در همین راستا، مأموریت سازمانی (mission organization) چشم انداز سازمانی (organizational) و ارزشهای سازمانی (organizational ralues) میباشند. این سه مفهوم به منزله اتصال دهنده عناصر سازمانی بوده، بیانگر ماهیت، چگونگی و نحوه جهتگیریهای سازمانی هستند. مأموریت، معادل فلسفه وجودی سازمان، ارزشآموزشها به منزله اصول اعتقادی دیرپا و اساسی و چشمانداز، حکم تصویر زنده سازمان در آیندهای تعریف شده را دارد. ابزارهای تدوین استراتژی ابزارهایی مانند تهدیدات، فرصتآموزشها، نقاط قوت و نقاط ضعف، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، ماتریس گروه مشاوران بُستن، ماتریس داخلی و خارجی و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی. میتوانند کیفیت تصمیمات استراتژیک را بهبود بخشند ولی نباید هیچگاه از آنآموزشها به گونهای استفاده کرد که استراتژیآموزشها را تعیین نمایند. به هنگام تدوین و گزینش استراتژیآموزشها باید به جنبههای رفتاری، فرهنگی و سیاسی آنآموزشها توجه خاص نمود و مدیریت باید به این عوامل هم اهمیت بدهد. (دیوید ,۱۳۹۰). مدیریت استراتژیک بخش مهمی از مدیریت است و کاربرددانش مدیریت استراتژیک نوین برای اجرای جهت گیری بازار ضروری است. (elisa2010)
۲-۱-۲) جهت گیری استراتژیک
در استراتژی طراحی شده برای سازمان، می توان مقدمات این استراتژی را مورد توجه قرارداد. به عبارت دیگر، فرایند توسعه استراتژیک توسط عواملی تحت تاثیر قرارمی گیرد. یکی ازاین مقدمات، جهت گیری استراتژیک است که به عنوان درک مدیریتی خاص، آمادگی ها، تمایلات، انگیزه ها و خواسته هایی تعریف میشوند که راهنمای برنامه ریزی استراتژیک و فرایند توسعه استراتژیک است. (رحیم نیا ,دعائی ۱۳۹۰) جهت گیری استراتژیک مفهومی است که به طور وسیع در تحقیقات مرتبط با مدیریت استراتژیک، کارآفرینی و بازاریابی بکارمیرود. (liu& Zhengping, 2011)
جهت گیری استراتژیک اقدامات و جهت گیری های انجام شده به وسیله یک بنگاه به منظور اتخاذرفتارهای مناسب به منظور عملکرد متعالی و مداوم(narver&slater,1990,gatingnon&xuereb,1997 (
جهت گیری استراتژیک جهت و اهدافی که مدیریت عالی یک بنگاه تمایل دارد پیگیری نماید. آن تونایی یک بنگاه برای تمرکز روی جهت گیری استراتژیک و مزیت رقابتی برای ایجاد هماهنگی استراتژیک را تعیین می کند. ( gatingnon&xuereb,1997)زو و همکاران(zhou,et. al,2007) اظهارکردند که جهت گیری استراتژیک یک نیروی سوق دهنده مهم عملکرد برتر در اقتصادهای نوظهور است.
جهت گیری استراتژیک به عنوان عواملی که تدوین استراتژی را اداره می کند و میتواند به عنوان فلسفهای که برهرتصمیم در درباره استراتژی توصیف شود.
جهت گیری استراتژیک میتواند به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی استراتژیک شامل اهداف، فعالیتهاوابزاربکاررود. وهمچنین شناسایی یک جهتی برای تحلیل و جستجوی بیشترنقاط ضعف و قوت عمده وبرای کسب فرصتها و یا کاهش تهدیدات ضروری است. جهت گیری استراتژیک روشی خاص برای توسعه و بهبود استراتژی ها ی سازمان است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 05:52:00 ب.ظ ]
|