1. مدل قابلیت اطمینان زیرسیستم ۱

زیرسیستم ۱ شامل هسته، سیم‌پیچ، تانک و روغن می‌باشد. در ابتدا مدل سیم‌پیچ ارائه می‌شود.

  • مدل قابلیت اطمینان سیم‌پیچ

مهم‌ترین خطا در سیم‌پیچ، اتصال کوتاه می‌باشد. اگر خطای به وجود آمده شدید باشد، سبب خروج ترانسفورماتور از سرویس می‌شود. اما با بروز برخی از خطاها، در صورت اضطرار، می‌توان با کاهش بارگیری و احتیاط کامل برق‌رسانی را ادامه داد. این کاهش در عمل بین ۲۰ تا ۵۰ درصد می‌باشد. مدل فضای حالت سیم‌پیچ که شامل سه حالت می‌باشد، در شکل (۳-۱) نشان داده شده است. که در آن λwd، λ۱wd، λ۲wd و μwd به ترتیب نرخ خطای سیم‌پیچ، نرخ خرابی‌هایی در سیم‌پیچ که سبب خروج ترانسفورماتور از سرویس نمی‌شود، نرخ خطای سیم‌پیچ معیوب و نرخ تعمیر سیم‌پیچ می‌باشند.

شکل ۳-۱ : مدل فضای حالت مارکوف سیم‌پیچ]۲۲[

  • مدل قابلیت اطمینان هسته، تانک و روغن

هسته دارای دو حالت خراب و سالم می‌باشد. تانک و روغن یک جزء در نظر گرفته شده‌اند و مانند هسته دارای دو وضعیت سالم و خراب می‌باشند. بنابراین این دو جزء را می‌توان سری فرض کرد. روابط حاکم بر این مدل در ذیل آورده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۳-۱)
(۳-۲)
(۳-۳)
که در آن λcore و λta&o نرخ خطا هسته، تانک و روغن و rcore ، rta&o ، Ucore و Uta&o ، Ucore به ترتیب زمان تعمیر هسته، تانک و روغن و در دسترس نبودن تانک و روغن و هسته می‌باشند. مدل مارکوف معادل این اجزاء در شکل (۳-۲) نشان داده شده است. در این شکل در حالت ۱ اجزاء در وضعیت سالم و در حالت ۲ در وضعیت خراب می‌باشند.

شکل ۳-۲ : مدل فضای حالت مارکوف هسته، تانک و روغن]۲۲[

  • مدل قابلیت اطمینان کامل زیرسیستم ۱

با توجه به موارد ذکر شده، با ترکیب مدل‌های مارکوف برای سیم‌پیچ، هسته، تانک و روغن با یکدیگر مدل قابلیت اطمینان کامل این زیرسیستم به دست می‌آید. در شکل (۳-۳) مدل فضای حالت زیرسیستم ۱ نشان داده شده است.
همان‌طور که در مدل نشان داده شده حالت‌های B ، E و D دارای ظرفیت یکسانی می‌باشند، به همین دلیل مدل کامل قابلیت اطمینان ترانسفورماتور می‌تواند به مدل معادل قابلیت اطمینان شکل (۳-۴) و به سه حالت تقلیل یابد.

شکل ۳-۳ : مدل فضای حالت مارکوف کامل زیرسیستم ۱]۲۲[

شکل ۳-۴ : مدل فضای حالت مارکوف معادل زیرسیستم ۱]۲۲[
حالت‌های ۱، ۲ و ۳ به ترتیب ظرفیت کامل، نیمه ظرفیت و ظرفیت صفر را نشان می‌دهد. نرخ خطا و تعمیر در زیرسیستم ۱ به صورت زیر قابل محاسبه می‌باشد:
(۳-۴)
(۳-۵)
(۳-۶)
(۳-۷)
(۳-۸)

          1. مدل قابلیت اطمینان زیرسیستم ۲

این زیرسیستم شامل بوشینگ و تپ چنجر می‌باشد. هر دو جزء تنها دارای حالت سالم و خراب می‌باشند. این دو جزء به صورت سری با یکدیگر قرار گرفته‌اند. مدل قابلیت اطمینان این زیرسیستم در شکل (۳-۵) نشان داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...