مقیاس کلی

کاملا موافق

موافق

تا حدودی موافقم

مخالف

کاملا مخالف

ارزش گذاری

۵

۴

۳

۲

۱

(سرمد و همکاران،۱۳۷۷)
۳-۱۱)روایی و پایایی
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟(خاکی،۱۳۸۷)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. (خاکی،۱۳۸۷)
۳-۱۱-۱)روایی محتوا و صوری و پایایی در مرحله پیش آزمون
پیش آزمون یکی از مراحل فرایند تحقیق علمی است که معمولا پس از طراحی ابزار سنجش انجام می پذیرد.وقتی محقق ابزار سنجش را طراحی نمود ،لازم است آن را به صورت آزمایشی به مورد اجرا گذارد.نتایج گردآوری شده بعد از اجرای مرحله پیش آزمون به محقق کمک می کند تا اصلاحات لازم را در بخش ها و مراحل گوناگون تحقیق به عمل آورد،زیرا محقق می تواند بر اساس نتایج آزمایش مراحل بعدی کار را تا نتیجه گیری انجام دهد و ببیند چه اندازه روش کار و ابزار سنجش می تواند اهداف تحقیق را برآورده نماید،آیا نتایج حاصله قادر به ارزیابی فرضیه ها و پاسخگویی به سوالات تحقیق می باشد یا خیر و بالاخره اتخاذ این روش و تکیه بر این ابزارها تا چه اندازه واقعیت مساله را می سنجد. اگر محقق دریابد که نتایج تحقیق آزمایشی پاسخگوی اهداف وی نمی باشد باید نسبت به اصلاح و تغییر روش های کار و ابزار کار گرفته شده اقدام کند و این کار را آنقدر ادامه دهد تا بالاخره روش ها و ابزار سنجش از روایی و پایایی و تناسب لازم برخوردار شوند.(خاکی،۱۳۸۷)
اگر چه گویه های پرسشنامه مورد استفاده این تحقیق برای سنجش سازه ها از پرسشنامه های استاندارد ترینور[۳۲] و همکاران (۲۰۱۳) انتخاب شده است اما به جهت اطمینان بالاتر و قابل قبول بودن روایی محتوای آن در تحقیق حاضر ابتدا حدود ۳۰ عدد پرسشنامه در جامعه آماری توزیع گردید و در ابتدا درک تعدادی از سوالات برای پاسخ دهندگان مقدور نبود و پس از چندین بار ترجمه روان متن و حذف تعدادی از سوالات ،پرسشنامه روایی لازم را پیدا کرد.
به منظور سنجش پرسشنامه در پیش آزمون با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از ۳۰ پرسشنامه اولیه میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج در جدول زیر آمده است:
جدول۳-۳)ضرایب پایایی پرسشنامه اولیه

آلفای کرونباخ

سیستم مدیریت مشتری محور

.۹۸

استفاده از فن آوری رسانه های اجتماعی

.۸۵

قابلیت های CRM اجتماعی

.۷۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...