پیشگامی در کارها
آینده نگری
تعدیل رفتار زیردستان
قدرت تفکر و ابتکار عمل
توانایی

تصمیم گیری اخلاقی

رعایت مساوات
میانه روی در کارها
انصاف
حضور به موقع در محل کار

عدالت محوری

کدگذاري انتخابی
پس ازتولید مقوله ها و ویژگی هاي آنها، درکدگذاري محوري مقوله ها به صورت منظم پرورده و به زیر مقوله ها متصل شدند، اما تاوقتی مقوله هاي اصلی به یکدیگر نپیوندند و طرح نظري بزرگتري شکل ندهند، یافته هاي پژوهش شکل نظریه به خود نمی گیرند. علاوه براین، یکی از مهمترین گامها، تعیین مقوله مرکزي است. این مقوله داراي قدرت تحلیل بوده و موجب به هم نزدیک شدن مقوله ها میشود. این مقوله از درون مقوله هاي موجود پدیدارشده و سایر مقوله ها را پوشش میدهد. از بین مقوله هاي آشکارشده، درتحقیق حاضر”گرایش به اخلاق حرفه ای” شرایط مذکور را داشت. درتطابق باملاكهاي ارائه شده توسط اشتراس وکربین”گرایش به اخلاق حرفه ای” مقوله اي است که همه مقوله ها با آن ارتباط دارند. همچنین این مقوله مکرراً درداده ها پدیدارشد.” گرایش به اخلاق حرفه ای” می تواندگوناگونی و نکته اصلی موجود درداده ها را تبیین کند. درنهایت 9 مقوله اصلی در قالب ابعاد6 گانه مدل پارادایمی بصورت شرایط علّی، مقوله مرکزی، زمینه، راهبردها، شرایط مداخله گرمحیطی و پیامد جاي گرفتند. این مقوله ها به عنوان مدل به دست آمده از اخلاق حرفه ای مدیران ارائه شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

114 مفهوم اولیه
9 مقوله اصلی و 22 مقوله فرعی
شرایط علی: 1-تخصص فردی: دانش اخلاقی(توان استدلال گری اخلاقی، خودشناسی، دانایی و حکمت، ایجاد و درک چشم انداز در رابطه با ضوابط اخلاق حرفه ای، تجارب شغلی. –مهارت های فردی( تعادل اخلاقی، درک شرایط و اقتضائات مخاطب و برقراری ارتباط بر مبنای آن، برون گرایی، تحمل ابهام، مشاوره با دیگران، ایجاد توازن میان زندگی شخصی و شغلی، خلق انگیزه، موقع شناسی. 2-نگرش ها: اعتقاد و تعهد به ارزش های اخلاقی( دوری از منفعت طلبی، بصیرت، پرهیز از تعصبات، عزت مداری، میزان باور مندی اخلاقی) اعتقاد و تعهد به ارزش های سازمانی(رعایت مالکیت معنوی، تعالی گرایی، حق گرایی)
مقوله اصلی : گرایش عملی تخلق به اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی: 1- رفتارهای اخلاقی : احترام به دیگران(همدلی، خوشرفتاری، گوش دادن، هم احساسی، پرهیز از طعنه زدن و تحقیر دیگران، پرهیز از استضعاف زیردستان، حفظ آبروی افراد، صداقت، قدرشناسی به موقع) خدمتگزاری(نوع دوستی، توانمندسازی، تیم سازی، حفاظت و توجه نسبت به کارکنان و فراگیران) مسئولیت پذیری(مسئولیت مالی و صیانت از بیت المال، پذیرفتن مسئولیت فعالیت های محیط آموزشی، پاسخگویی، پیگیری، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، عمل به تعهدات) 2-تصمیم گیری اخلاقی: تصمیمات مشارکتی(در نظر گرفتن رضایت دیگران، پیشگامی در کارها، آینده نگری، تعدیل رفتار زیردستان، قدرت تفکر و ابتکار عمل، توانایی) عدالت محوری (رعایت مساوات، میانه روی در کارها، انصاف، حضور به موقع در محل کار)
شرایط زمینه ای: فردی: 1-ویژگی های اعتقادی (ایمان به خداوند متعال، تقوا و پرهیزگاری، تهذیب نفس، اخلاص در کارها، اعتقاد به نظارت الهی ) فرهنگ اجتماعی: (فروتنی، خویشتن داری، پرهیز از دروغ، پرهیز از خشم، شکیبایی، حفظ زبان، الفت و محبت، حسن ظن، پرهیز از تکبر). سعه صدر:( دفع بدی با خوبی، رفق و مدارا، عذرپذیری، انتقادپذیری. متغیرهای روان شناختی:( شایستگی، اعتماد به نفس، معنی داری، خود تعیینی، تأثیر علاقه مندی به کار. 2-ویژگی های سازمانی (جو و فرهنگ اخلاقی سازمان: بیان شفاف و توضیح کدهای اخلاقی در سازمان آموزشی،وجود ارزش های آمیخته با سیاستها، فرایندها و فعالیت های سازمان).
شرایط مداخله گر:محدودیت ها :مشکلات فردی: فرافکنی، نارضایتی شغلی، عدم وجدان کاری.مدیریتی : استفاده از اطلاعات محرمانه سازمان جهت منافع فردی، عدم توجه به توانائی های افراد و تفاوت های فردی، تعارض نقش و شخصیت .شرایط محیطی: برون سازمانی: رقابت با سایر سازمان ها، تبادل اطلاعات، فناوری های جدید، جذابیت های مادی.درون سازمانی:منزلت آفرینی، تکریم پشتیبان، امنیت شغلی، آزادی عمل و استقلال در کار.
راهبردها:.1-راهبردهای خرد:راهبردهای آموزشی: (آموزش اخلاقی، برگزاری کارگاههای آموزشی، آسیب شناسی اخلاقی، تجزیه و تحلیل مسائل اخلاقی، مطالعات فردی).2راهبردهای کلان: .سیاست های راهبردی( (نگاه سرمایه ای به نیروی انسانی، ارزش گذاری و توجه به مدیران دارای دانش اخلاقی منتهی به رفتار، اهلیت گرایی، حضور مراجع ذی صلاح در سازمان برای حل مسائل اخلاقی). راهبردهای قانونی(تأمین مالی، نظارت و ارزیابی مستمر و هدفمند، مشوق های اخلاقی، قانونمندی، انضباط کاری).
پیامدها 1.ارتقای افراد: رشد صفات اخلاقی)پرهیز از تزویر، بی نیازی از تقدیر و تشکر، امانتداری)، ارتقای رفتاری (انعطاف پذیری، پرهیز از خودمحوری، وفای به عهد و پیمان ها، خودکنترلی).2-پیامدهای محیطی: پیامدهای سازمانی(مشارکت افراد در پیروزی های سازمان، ایجاد فضای امن برای کار و تلاش، کاهش تعارضات بین گروه ها و افراد، پیش بینی پذیری، اعتماد پذیری، افزایش حرمت اجتماعی).
ابعاد 6 گانه مدل
مقوله اصلی: گرایش و تخلق مدیران آموزشی به اخلاق حرفه ای: شرایط علّی(2) مقوله؛ راهبرد(1) مقوله، زمینه(2) مقوله؛ شرایط مداخله گر(2) مقوله؛ پیامد(1) مقوله
شکل 4-5- خلاصه مفاهیم، مقوله ها و زیرمقوله ها
مقوله مرکزی
تخلق به اخلاق حرفه ای در میان مدیران آموزشی به عنوان مقوله اصلی که به ما می گوید “چه چیزی در جریان است” انتخاب شد. گرایش به اخلاق حرفه ای مدیران به عنوان مقوله ای است که همه عوامل و تأثیرات در جهت توصیف آن حرکت می کنند. گرایش به اخلاق حرفه ای، از دو مقوله رفتارهای اخلاقی و عملکرد اخلاقی شکل یافته است.
رفتارهای اخلاقی مدیران شامل زیر مقوله های روابظ انسانی موثر، خدمتگزاری و مسئولیت پذیری می باشد.
روابظ انسانی موثر شامل مفاهیم همدلی، خوشرفتاری، گوش دادن، هم احساسی، پرهیز از طعنه زدن و تحقیر دیگران، پرهیز از استضعاف زیردستان، حفظ آبروی افراد، صداقت، قدرشناسی به موقع و احترام به دیگران می باشدکه علاوه بر اینکه در چهارچوب نظری تحقیق آورده شده اند، بلکه بسیاری از مصاحبه شوندگان نیز به اهمیت این مفاهیم به عنوان مصادیق اخلاق حرفه ای مدیران به آنها استناد کرده اند. به عنوان مثال یکی از مصاحبه شوندگان در مطالب خود اینگونه بیان کرده است:
“اگر کارکنان احساس کنند دیده می شوند و تلاش آنان از نظر دور نمی ماند کارایی بیشتری خواهند داشت یک قدر شناسی ساده و به موقع بسیار اثر گذار است. “
« حسن خلق وخوش برخورد بودن مدیر باعث دلگرمی کارکنان می شود درغیر این صورت نمی توان به راحتی در سازمان کار کرد».
در رابطه با تأکید بر مقوله خدمتگزاری نیز بسیاری از افراد بر این امر به عنوان ویژگی اخلاق حرفه ای تأکید کرده اند. به عنوان مثال یکی از مصاحبه شوندگان بیان کرده است:
« مدیر باید نسبت به کارکنان و زیردستانش توجه کافی مبذول دارد و حافظ منافع آنها باشد.»
در باب مسئولیت پذیری مدیران نیز مطالب نظری بسیاری آورده شده است، بسیاری از پاسخگویان نیز بر مسئولیت پذیری یک مدیر تأکید بسیاری کرده اند از جمله یکی از افراد بیان کرده است :
«یک مدیر نمونه باید نسبت به تعهداتی که به کارمندانش دارد متعهد باشد تا کارمندان با خیالی آسوده به انجام وظایفشان بپردازند».
” به طور کلی اولین و آخرین قدم در آ.پ اخلاق است و داشتن مسئولیت پذیری بالا. پرورش مرتبط با اخلاق است.”
تصمیم گیری های مدیران بر حسب اخلاق حرفه ای شامل ویژگی های خاصی می باشد.عمل تصمیم گیری در اداره امور سازمانها به قدری مهم است که برخی نویسندگان، سازمان را ” شبکه تصمیم ” و مدیریت را عمل “تصمیم گیری ” تعریف کرده اند، زیرا در دنیای امروز اداره امور سازمانی نمی تواند صرفاً بر نبوغ و قضاوت شخصی افراد متکی باشد، بلکه تصمیمات بایستی حتی الامکان بر پایه بررسیهای علمی، آمار و اطلاعات دقیق و به موقع و بر طبق اصول و روش های خاصی صورت پذیرد. یکی از ویژگی های مهم در تصمیم گیری مدیران، مبتنی بودن آن بر اخلاق حرفه ای باشد.
در بسياري موارد مسأله يا مشکل وضعيت خيلي پيچيده اي دارد و تنها بخشي از آن ممکن است قابل فهم و کنترل باشد. بنابر اين، تصمیم گیری های حرفه ای آن چنان طراحي نمي شود که نتايج ايده آل يا پاسخ هاي کامل ارائه دهند بلکه براي بهبود بخشيدن به وضيعت مسأله طراحي مي گردند. در برخي موارد ممکن است مديران آن چنان خود را در مقابل مسائل ببينند که فقط بتوانند تا حد امکان شدت مسائل را کاهش دهند تا اين که براي همه مسائل به طور سيستماتيک در جستجوي يک پاسخ کاملاً درستي برآيند.این خصلت علاوه بر اینکه در نظریه ها به صورت پرنگ به عنون ویژگی اخلاق حرفه ای مطرح شده است، بلکه در مصاحبه های صورت گرفته بسیاری از افراد مصاحبه شونده نیز به آن اشاره کردند، به عنوان مثال، یکی از افراد مصاحبه شونده عنوان کرده است که :
« تصمیم گیری اخلاقی از ویژگی های اخلاق حرفه ای مدیر است و برای اینکه یک مدیر بتواند به درستی مدیریت کند باید درست تصمیم بگیرد».
همچنین فرد دیگری بیان کرده است:
« یک مدیر باید بداند در موقعیت های مختلف چگونه عمل کند و به سرعت تصمیم درست را بگیرد».
از دیگر ابعاد تصمیم گیری مدیران، مشارکت دادن سایر افراد و کارمندان در تصمیمات سازمان می باشد. به گونه ای که تصمیم گیری مشارکتی جزء ویژگی های مهم آن سازمان باشد. یکی از مصاحبه شوندگان عنوان کرده است:
« اینکه مدیر بخواهد و بتواند معلمان وکارکنان را در تصمیم گیری هایی که به سرنوشت آنها مربوط می شود دخالت دهد از ویژگی های بسیار مهم در اخلاق حرفه ای برای مدیران می باشد».
عدالت محوری نیز از ویژگی های مهم در اخلاق حرفه ای مدیران می باشد. یک مدیر اخلاقی باید بتواند مواردی چون رعایت مساوات، میانه روی در کارها، انصاف، حضور به موقع در محل کار را برای همه کارمندان به طور مساوی در نظر بگیرد. مولفه های بیان شده برای مدیران به منظور اخلاقی بودن آنها بسیاراهمیت دارد.نظر یکی از مصاحبه شوندگان چنین است:
” عدم تبعیض بین معلمان نوعی دانش اخلاقی است که آرامش را در مدرسه حاکم می سازد.”

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...