دو ایراد اصلی به روش تحصیلی فوق وارد است:

    • در اختیار نبودن بعضی از نسبت های متوسط صنعت

    • روش مطرح شده متکی بر مقایسه با متوسط صنعت بوده و همیشه متوسط صنعت ملاک مناسبی برای همه شرکت ها نیست و باید ملاحضات دیگری هم مورد توجه قرار بگیرد(سایمن[۴۴] ،۱۹۸۸).

دوره وصول مطالبات، دوره نگهداری کالا و دوره حساب های پرداختنی

متوسط حساب های دریافتنی / فروش = گردش حساب های دریافتنی[۴۵]

متوسط موجودی ها / بهای تمام شده کالای فروش رفته = گردش موجودی ها[۴۶]

این نسبت ها تعداد دفعاتی که حساب های به وجه نقد و یا به موجودی ها تبدیل می‌شوند را نشان می‌دهد. اگر این نسبت ها را به صورت روز بنویسیم دوره نگهداری موجودی کالا را نشان می‌دهد.

گردش حساب های دریافتنی / ۳۶۵ = دوره وصول مطالبات[۴۷]

گردش موجودی ها / ۳۶۵ = دوره نگهداری موجودی کالا[۴۸]

حساب های پرداختنی هم به صورت زیر است:

متوسط حساب های پرداختنی / خرید = گردش حساب های پرداختنی[۴۹]

گردش حساب های پرداختنی / ۳۶۵ = دوره حساب های پرداختنی[۵۰]

از آنجا که حساب های دریافتنی و موجودی ها، دارایی هستند و از طرفی حساب های پرداختنی جز بدهی ها است، برای تعیین سرمایه در گردش مورد نیاز، تامین مالی به صورت زیر بر آورد می شود:

(دوره حساب های پرداختنی ـ دوره نگهداری موجودی کالا + دوره وصول مطالبات) = دوره تامین مالی مورد نیاز

هرچه دوره تامین مالی[۵۱] شرکت طولانی تر باشد، ریسک نقدینگی کوتاه مدت (ریسک عدم توان پرداخت بدهی های کوتاه مدت) بیشتر می‌شوند(داموداران[۵۲]‌،۱۹۹۷).

۲-۱۶-۲ معیارهای نوین نقدینگی[۵۳]

با توجه به ایرادات شاخص های سنتی نقدینگی شرکت، نویسندگان مدیریت مالی درصدد برآمدند شاخص هایی را معرفی کنند که ضمن رفع ایرادات مذکور جزییات وضعیت نقدینگی شرکت را مد نظر قرار بدهد. در زیر برخی از آن ها بررسی می‌شوند.

۱-مانده نقدی خالص[۵۴]

این شاخص برای نشان دادن وضعیت نقدینگی شرکت، مانده وجه نقد و اوراق بهادار را در نظر می گیریم. ارائه دهنده گان این شاخص معتقدند که مانده خالص نشان دهنده ذخیره واقعی نقدینگی شرکت ‌در مورد نیازهای پیش‌بینی نشده است چون اگر شرکت با کمبود نقدینگی مواجه شود و بخواهد با سایر دارایی های جاری(موجودی کالا و مطالبات) این کمبود را جبران کند هزینه هایی را متحمل می شود. مثلا اگر بخواهد از محل موجودی کالا کمبود نقدینگی های احتمالی را جبران کند، مجبور است موجودی کالا را با تخفیف و با قیمت کمتر بفروشد، به طور کلی در این روش به موجودی کالا و مطالبات توجه نمی شود. در محاسبه این شاخص علاوه بر موارد فوق اسناد پرداختنی یعنی همان بدهی های جاری بهره دار به عنوان بدهی های ضروری به حساب می‌آیند.

محاسبه مانده نقدی خالص به صورت زیر است:

NLB= (Cash + MKT – AP)/TA

NLB = مانده نقدی خالص

Cash = وجه نقد

MKT = اوراق بهادار قابل فروش

AP = اسناد پرداختنی

TA = کل دارایی ها

این شاخص نشان دهنده این است که مانده نقدی خالص شرکت چند درصد کل دارایی های شرکت است. هر چه این نسبت بیشتر باشد شاخص نقدینگی بهتر است در استفاده از این شاخص نکاتی باید در نظر گرفته شوند که به صورت زیر است:

در شاخص فرآگیر نقدینگی، بر توانایی شرکت در پرداخت تعهدات کوتاه مدت غیر قابل پیش‌بینی تأکید می شود.

این تعریف صرفا انگیزه های احتیاطی را در تعریف نقدینگی در نظر می‌گیرد و شرکتی که در این زمینه قوی تر است، البته تعریف فوق محدود است و نمی توانند همه جنبه‌های نقدینگی شرکت را در نظر بگیرد.

در این شاخص فرض براین است که وجه نقد و اوراق بهادار قابل فروش در جهت پاسخ گویی به نیازهای پیش‌بینی نشده نیست بلکه بخشی از آن برای انگیزه های معاملاتی و سفته بازی نگهداری می شود و بخشی به عنوان مانده جبران کننده بانک ها غیر قابل استفاده است.

در شاخص NLB که تأکید بر ناتوانی شرکت در انجام تعهدات پیش‌بینی نشده است، تعهدات پیش‌بینی شده شرکت در نظر گرفته نمی شود. در حالی که شرکت ها باید نسبت به تعهدات پیش‌بینی نشده هم مطمئن شوند و بعد سراغ موارد پیش‌بینی نشده بروند.

    1. Ottosson ↑

    1. Scherr ↑

    1. . Ottosson ↑

    1. Scherr ↑

    1. Cash Income Residual ↑

    1. Marketable Securities ↑

    1. Optimizing ↑

    1. Bardia ↑

    1. Net Operating Working Capital ↑

    1. Raheman & Naser ↑

    1. Uyar ↑

    1. Deloof ↑

    1. Melicher et al ↑

    1. Mrlicher et al ↑

    1. Scherr ↑

    1. Bardia ↑

    1. Scherr ↑

    1. Working Capital Management Comprehensive System ↑

    1. Bardia ↑

    1. Mrlicher et al ↑

    1. Scherr ↑

    1. Bardia ↑

    1. Bardia ↑

    1. Scherr ↑

    1. Conservative Current Asset Strategy ↑

    1. Aggressive Current Asset Strategy ↑

    1. Conservative Current Liability Strategy ↑

    1. Aggressive Current Liability Strategy ↑

    1. Optimal Strategy ↑

    1. Angle et al ↑

    1. Angle et al ↑

    1. Receivable & Enventory Management ↑

    1. Damodaran ↑

    1. Current Liability Management ↑

    1. Angle et al ↑

    1. GAllapher et al ↑

    1. Liquidity Measurment Criterions ↑

    1. Original Liquidity Crterions ↑

    1. Current Ration ↑

    1. GAllapher et al ↑

    1. GAllapher et al ↑

    1. Acid Test Ratio ↑

    1. GAllapher et al ↑

    1. Simon ↑

    1. Receivable Turnover ↑

    1. Inventory Turnover ↑

    1. Average Collection Period ↑

    1. Average Held Perid ↑

    1. Payable Turnover ↑

    1. Payable Period ↑

    1. Financing Period ↑

    1. Damodaran ↑

    1. New Liquidity Criterions(NLB) ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...