راهنمای نگارش پایان نامه در مورد تأثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز- … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
همانطور که از داده های جدول ۴-۱۸ مشخص است، میانگین واریانس استخراج شده برای هر متغیر بیشتر از همبستگی آن متغیر با سایر متغیرها است. بنابراین روایی تشخیصی متغیرهای پژوهش مورد تأیید است.
۴-۷-۱- برازش مدل مفهومی
برای آزمون کردن میزان تاثیرگذاری عوامل بر یکدیگر و برازش مدل مفهومی از معادلات ساختاری استفاده می شود.
۴-۷-۲- مدلسازی معادلات ساختاری
برای بررسی روابط علّی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از این روشها برای انجام تحلیل عامل تاییدی، معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. مدلسازی معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگر امکان میدهد مجموعه ای از معادلات رگرسیونی را به طور همزمان مورد آزمون قرار دهد. مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۲۶] و متغیرهای مکنون[۲۷] است، که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدلیابی علی و گاه نیز LISREL[28] نامیده شده است. اما اصطلاح غالب در این روزها، مدلیابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه SEM[29] است.
یک مدل کامل معادلات ساختاری شامل دو مؤلفه میگردد:
الف) مدل اندازه گیری
ب) مدل ساختاری
الف) مدل اندازه گیری: جزئی از معادلات ساختاری است که طی آن متغیرهای مکنون مشخص میشوند. متغیرهای مکنون، متغیرهای غیرقابل مشاهدهای اند که به وسیله کواریانس میان دو یا چند شاخص نشان داده میشوند.
ب) مدل ساختاری: جزئی از مدل ساختاری است که روابط بین متغیرهای مکنون را نشان
میدهد.
بررسی و تحلیل مدلهای اندازه گیری در مراحل اولیه مطالعات تأیید مفیدی بوده چرا که می تواند به ارزیابی ابزار پژوهش و توسعه سازهها کمک کند. همچنین تحلیل مدلهای ساختاری می تواند روشنگر نقاط ضعف نظری بوده و به تفسیر یافتههای پژوهش کمک نموده و در طرح مطالعات آینده سهم عمده ای داشته باشد؛ بر این اساس مدلسازی معادلات ساختاری شامل دو مرحله عمده تدوین مدل و آزمون مدل میباشد. در تدوین مدل محقق با بهره گرفتن از کلیه نظریات مرتبط، پژوهش و اطاعات در دسترس به طرح مدل می پردازد و در این مرحله مدل روابط علّی بین متغیرها را توصیف مینماید. ارتباطات بین متغیرها می تواند مبین فرضیههایی باشد که روابط علّی بین متغیرهای مشهود و مکنون را از فضای تئوریک استنتاج نموده اند. مرحله بعدی آزمون برازندگی و میزان انطباق این نظریه ها با دادههای تجربی است که از جامعهای معین گردآوری شده اند.
۴-۷-۳- آزمون برازش مدل مفهومی
هدف از ارزیابی برازش کل مدل این است که مشخص شود تا چه حد کل مدل با داده های تجربی مورد استفاده سازگاری و توافق دارد. مجموعه وسیعی از معیارها و شاخصهای برازندگی[۳۰]وجود دارند که می- توانند برای اندازه گیری برازش کل مدل مورد استفاده قرار گیرند. متأسفانه هیچ کدام از اینها در تمام جهات نسبت به بقیه برتری ندارند. زیرا یک شاخص برازندگی خاص بسته به حجم نمونه، روش تخمین، پیچیدگی مدل، مفروضات مربوط به نرمال بودن یا ترکیبی از شرایط فوق به طور متفاوت عمل می کند. از این رو افراد مختلف بسته به شرایط مدل ممکن است شاخص های مختلفی را برای برازش مدل مورد استفاده قرار دهند (کلانتری, ۱۳۸۸، ۱۲۸-۱۲۹). در این بخش، مدل مفهومی پژوهش در قالب دیاگرام مسیر ترسیم و با بهره گرفتن از روشهای مختلف برازش آن سنجیده می شود. یک مدل کامل معادلات ساختاری در حقیقت بیانگر آمیزهای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تاییدی (CFA[31]) است.
(نمودار ۴-۱۰) ضرایب تخمین استاندارد مدل ساختاری پژوهش
(نمودار ۴-۱۱) اعداد معنیداری مدل ساختاری پژوهش
بر اساس مدل نهایی، به وضوح دیده می شود که بجز رابطه بین دو متغیر «کیفیت درک شده برند» با «ارزش درک شده برند سبز» و دو متغیر «اعتبار برند» با «ارزش ویژه برند سبز»، رابطه بین سایر مولفهها که در مدل ابتدایی تحقیق آمده بود مثبت و معنادار است.
۴-۸- نیکوئی برازش مدل
در نهایت جهت برازش مدل ساختاری فرضیه اصلی تحقیق نیز از تعدادی از شاخصهای نیکوئی برازش استفاده شده است. جدول زیر بیانگر مهمترین شاخصهای برازش میباشد. جدول زیر نشان میدهد که مدل مفهومی پژوهش جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است.
(جدول ۴-۱۸) شاخصهای برازش مدل ساختاری
نتیجه
مقدار مطلوب
شاخص برازش
۶۴۶/۲
۰۰/۳>
/df
۹۲/۰
۹۰/۰<
GFI
۰۶۵/۰
۰۸/۰>
RMSEA
۰۴۲/۰
۰۵/۰>
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:54:00 ب.ظ ]
|