جدول شماره ۴-۱۸ : نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبهی مؤلفه ها با استفاده آزمون فریدمن

مؤلفه ها
میانگین رتبه
تعداد
درجه آزادی
مقدار آماره
p-value
بهبود شیوه های تدریس معلمان

۳٫۳۳
۱۱۵
۳
۷۸٫۴۲
۰٫۰۰۰
مرتفع شدن مشکلات خاص معلمان

۱٫۸۷
بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی

۲٫۴۱
بهبود شیوه های ارزشیابی دانش آموزان

۲٫۴۰

ملاحظه میشود که مقدار p-value کوچکتر از ۰٫۰۵ بدست آمده است، لذا فرض صفرِآزمون رد میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین میانگین رتبهی مؤلفه های مورد بررسی، تفاوت معناداری وجود دارد. کمترین مقدار میانگین رتبه، مربوط به مؤلفهی «مرتفع شدن مشکلات خاص معلمان» است که برابر ۱٫۸۷ بدست آمده است. میانگین رتبهی مربوط به مؤلفه های «بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی» و «بهبود شیوه های ارزشیابی دانش آموزان» تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. بیشترین مقدار میانگین رتبه نیز مربوط به مؤلفهی «بهبود شیوه های تدریس معلمان» است که برابر ۳٫۳۳ بدست آمده است. آنچه میبایست بدان توجه شود آنست که میانگینِ رتبهی سه مؤلفه از مؤلفه های در نظر گرفته شده برای کارایی معلمان راهنما، کمتر ۳ (یعنی زیر متوسط) میباشند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل پنجمنتیجهگیری و پیشنهادهامقدمهدر فصول گذشته به بررسی تاثیر نقش معلم راهنما بر کارایی آموزشی معلمان پرداخته شد. در فصل اول کلیات پژوهش نظیر بیان مساله، ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف، سوالات و فرضات و همچنین تعاریف مفهومی و عملیاتی بحث شد. در فصل دوم به بیان ادبیات پژوهش و تشریح ابعاد پژوهش و همچنین پیشینه پژوهش های داخلی و خارجی پراخته شد. در فصل سه به روش شناسی تحقیق شامل جامعه، نمونه و روش نمونه گیری و همچنین ابزارهای گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. در فصل چهار نیز داده ها تحلیل گشت و نتایج آن ارائه گردید. در این فصل پس از ارائه خلاصهای از نتایج پژوهش و ارائه بحث و نتیجهگیری به بیان محدودیتهای پژوهش و در پایان به ارائه پیشنهادهای پژوهش و محدودیت ها پرداخته میشود.۵-۱- بحث و نتیجه گیریباتوجه به ارائه جدوال فصل چهار و ارائه نتایج آن و تحلیل هر یک از سوالات و ابعاد مرتبط با کارایی آموزشی معلمان و اثر گذاری معلم راهنما بر آن به بیان تفسیرها و تحلیل و برداشت خود خواهیم پرداخت. با احتمال تفسیر خواهیم کرد که دلیل ارائه نتیجه در هر سوال چه بوده است.بهطور خلاصه باتوجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نقش معلم راهنما بر کارایی آموزشی معلمان موثر بوده و تعداد مراجعات آن نیز از دیدگاه معلمان توانسته بر کارایی آموزشی تاثیر بگذارد. در ادامه به طور مشروح به بررسی ابعاد پژوهش و تفسیر نتایج آن پرداخته میشود. همچنین پژوهش های هم راستا و ناهم راستا با یافته های پژوهش نیز ذکر می گردد.۵-۲- تفسیر یافتهها
۵-۲-۱- آیا نقش معلمان راهنما بر بهبود شیوهی تدریس معلمان موثر میباشد؟
در بررسی تاثیر نقش معلم راهنما بر بهبود شیوهی تدریس معلمان نتایج نشان داد که:
معلمانی که تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها بیش از دو بار در طول یک سال تحصیلی بوده است، میزان تأثیر معلمان راهنما را بر بهبود شیوه های تدریس بیشتر ارزیابی کردند. همچنین باتوجه به مقدار p-value بدست آمـده در آزمون t که از ۰٫۰۵ کمتر است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنیدار میباشد. بنابراین بین دیدگاه دو گروه از معلمان مدارس ابتدایی شهر لامرد، از نظر میزان تأثیر معلمان راهنما بر بهبود شیوه های تدریس، تفاوت معناداری وجود داشت. مضافاً رابطه معناداری میان تعداد مراجعات معلمین راهنما و تاثیر آن بهبود شیوهی تدریس معلمان مشاهده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...