فانگ و هسیح (۲۰۰۰) به بررسی خصوصیات و عملکرد صندوق های پوشش ریسک و صندوق های کالا پرداختند. آن ها در مقاله خود ساختاری را برای تشکیل صندوق های پوشش ریسک برای کاهش اثرات ریسک بر روی سرمایه گذاران ارائه نمودند.]۱۸[

کامینسکی و همکارانش (۲۰۰۴) در قالب یک مقاله به بررسی ابعاد مختلف مدیریت، سرمایه گذاران و بحران ها در کشورهای نوظهور در ارتباط با صندوق های مشترک سرمایه گذاری پرداختند.]۲۲[

بلیک و تامرمن (۱۹۹۸) به بررسی عملکرد صندوق های مشترک سرمایه گذاری در انگلستان پرداختند.]۱۵[ ]۱۴[ آن ها در تحقیق خود به بررسی ۲ الی ۳ ساله عملکرد صندوق های مشترک در انگلستان پرداختند. تحقیقات آن ها نشان دهنده عملکرد کمتر از متوسط برخی از صندوق های سرمایه گذاری در انگلستان می‌باشد. همچنین تحقیقات آن ها نشان دهنده عملکرد ضعیف اکثر صندوق های مشترک در اولین سال تشکیل می‌باشد.

۲-۹ نتیجه گیری

این فصل به بررسی پیشینه نظری و مرور ادبیات در ارتباط با موضوع این تحقیق پرداخت. در ابتدا با بازار بورس کالا معرفی شد. انواع ابزارهای مالی مورد استفاده در این بازار معرفی گردید و راهبردهای معاملاتی معروف در ارتباط با این ابزار ها معرفی گردید. سپس به بررسی صندوق های مشترک سرمایه گذاری پرداخته شد. انواع آن ها و مزایا و معایب آن ها معرفی گردید. در فصل بعد روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱ مقدمه

در این فصل به بررسی روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش می پردازیم. همان‌ طور که در فصل های قبلی اشاره شد. در این تحقیق تلاش می شود به امکان سنجی تأسيس و توسعه صندوق های مشترک سرمایه گذاری در بازار کالا پرداخته شود. بازار بورس کالا در سال‌های اخیر در ایران توسعه پیدا ‌کرده‌است و حجم معاملات زیادی در آن صورت می‌گیرد اما به اندازه بازار بورس اوراق بهادار توسعه پیدا نکرده است و هنچنان پتانسیل بالایی برای توسعه و جذب سرمایه خرد دارد یکی از راه های جذب سرمایه های خرد استفاده از صندوق های مشترک سرمایه گذاری می‌باشند این صندوق ها این امکان را فراهم می‌کنند که سرمایه خرد در کنار هم قرار گرفته و توسط افراد خبره و ماهر مدیریت و سرمایه گذاری شوند. در این فصل به بررسی روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق می پردازیم. در ابتدا روش تحقیق معرفی می شود رویکرد جمع‌ آوری داده ها و همچنین مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳-۲ روش تحقیق

روش‌های تحقیق در واقع ابزار‌های دستیابی به‌واقعیت به‌شمار می‌رود. در هر پژوهش، پژوهشگر تلاش می‌کند تا مناسب‌ترین روش را انتخاب کند و آن روشی است که دقیق‌تر از روش‌های دیگر، قوانین و واقعیات را کشف کند. ‌بنابرین‏ شناخت واقعیت‌های موجود و پی‌بردن به روابط میان آن‌ ها مستلزم انتخاب روش پژوهشی مناسب است.

۳-۲-۱ روش‌تحقیق بر اساس هدف

تحقیقات علمی بر‌اساس هدف به‌سه دسته تقسیم می‌شوند: بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه ،از آنجایی که این تحقیق به دنبال طراحی رویکردی برای توسعه صندوق های سرمایه گذاری در بازار کالا می‌باشد از اینرو از نوع کاربردی و بنیادی می‌باشد.

۳-۲-۲ روش تحقیق بر اساس نحوه گرد‌آوری داده ها

گرد آوری داده ها در این تحقیق از طریق مطالعه و مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان و متخصصان می‌باشد.

۳-۳ قلمرو تحقیق

الف: قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق بازار بورس کالا در ایران می‌باشد.

ب: قلمرو زمانی: از لحاظ قلمرو زمانی رویکرد ارائه شده به زمان خاصی تعلق ندارد و قابل استفاده در زمان‌های مختلف می‌باشد.

ج: قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق در ارتباط با امکان سنجی و طراحی صندوق های مشترک سرمایه گذاری در بازار بورس کالا می‌باشد.

۳-۴ مدل مورد استفاده

در این قسمت به تشریح مدل مورد استفاده در این تحقیق می پردازیم. صندوق سرمایه گذاری کالا از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک در دنیا به حساب می‌آید که تاکنون در ایران تشکیل نشده است. این صندوق ها انواع مختلفی دارند، صندوق هایی که بر روی یک کالای خاص یا یک نوع کالای خاص سرمایه گذاری می‌کنند و صندوق هایی که بر روی مجموعه ای از کالاها سرمایه گذاری می‌کنند. همین صندوق ها به دو نوع قابل معامله در بورس اوراق بهادار و غیرقابل معامله در بورس اوراق بهادار تقسیم می‌شوند.

در این تحقیق در ابتدا سعی می شود به طور کامل به بررسی صندوق های مشترک و به خصوص صندوق های کالا در دنیا پرداخته و جزئیات آن ها را تشریح می‌کنیم. سپس به طراحی الگویی برای تشکیل این صندوق ها در ایران پرداخته می شود و آن ها را از نظر کاربرد و موارد فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت سعی می شود یک اساسنامه برای این نوع صندوق ها پیشنهاد شود.

۳-۴-۱ مدل مفهومی

مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق به صورت زیر می‌باشد:

۳-۵ روش جمع‌ آوری داده ها

در این تحقیق داده ها از طریق مطالعه و مرور ادبیات بر روی تحقیقات صورت گرفته در این زمینه استخراج می شود. همچنین از مصاحبه خبرگان نیز اطلاعات مورد نظر استخراج می شود

۳-۶ نتیجه گیری

این فصل به بررسی روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پرداخته شد. همچنین مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق معرفی گردید. مدل این تحقیق برای بررسی امکان سنجی تشکیل صندوق های مشترک سرمایه گذاری در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فصل روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق بیان گردید در فصل های آینده نتایج حاصل از مطالعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه می‌گردد.

فصل چهارم

یافته های تحقیق

۴-۱ مقدمه

در این فصل، به بررسی در زمینه نحوه ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک پرداخته می شود. در ابتدا به بررسی نحوه عملیاتی ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک کالا پرداخته می شود. داده ها در این قسمت از خبرگان به صورت پرسشنامه جمع‌ آوری می شود. سپس به بررسی ابعاد حقوقی ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک پرداخته می شود. در مرحله بعد ابعاد فقهی در زمینه بورس کالا و سرمایه گذاری در آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در انتها نیز یک اساس نامه پیشنهادی با نظر خبرگان تهیه می شود. اعتبار آن با مصاحبه از خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است.

درحال حاضر تقسیم‌بندی‌های زیر درمورد صندوق‌های سرمایه ­گذاری وجود دارد:

الف: از لحاظ اندازه صندوق‌ها به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند؛

ب: از لحاظ ترکیب دارایی‌ها فعلاً به سه دسته در سهام، در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط تقسیم می‌شوند

ج: ازنظر موضوع فعالیت به چند دسته در اوراق بهادار، در طلا، در ارز و سایر تقسیم می‌گردند.

د: از نظر وضعیت نقدشوندگی، صندوق­های سرمایه ­گذاری به دو دسته با ضمانت نقد شوندگی و بدون ضمانت نقد شوندگی تقسم می‌شوند.

ه: از منظر تضمین بازدهی ‌می‌توان صندوق­ها را به دو دسته با تضمین حداقل بازدهی و بدون تضمین حداقل بازدهی تقسیم کرد.

و: در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدون تضمین و صرفاً با پیش‌بینی سود.

ز: و از نظر نحوه معامله واحدهای سرمایه ­گذاری: صندوق‌های قابل معامله در بورس یا فرابورس(ETF) یا غیر قابل معامله.

۴-۲ بررسی گویه های پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...