۳-۲-۵ مدل سازه ترکیبی سرریز- دریچه
سازه ترکیبی سرریز- دریچه مورد استفاده در آزمایشات، در فاصله ۲ متری از ابتدای کانال و با ضخامت ۳ میلی­متر تعبیه شده که با ابعاد هندسی متفاوت ساخته شده است.
شکل ۳-۳ مدل فیزیکی سازه ترکیبی مورد استفاده در آزمایشات هیدرولیک جریان
مشخصات آزمایشات انجام شده در کانال آزمایشگاهی­ با مقیاس کوچک، در جدول زیر شرح داده شده است:
جدول ۳-۱ محدوده آزمایشات انجام شده برای مدل­سازی هیدرولیک جریان

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پارامتر
دفعات تغییر
واحد
محدوده تغییرات
دبی ورودی (Q)

۷

Lit/s

۶۴/۲ – ۳۹/۱
بازشدگی دریچه (W)

۵

Cm

۵/۱ – ۵/۰
ارتفاع سازه (T)

۵

Cm

۵/۵ – ۵/۳

۳-۳ آنالیز ابعادی
اولین گام در شبیه­سازی و مدل­سازی، شناخت متغیرهای اثرگذار بر پدیده فیزیکی است. تعداد متغیرهای اثرگذار با توجه به پیچیدگی رفتار پدیده موردنظر، می ­تواند افزایش یابد.
با توجه به این­که هر کمیت فیزیکی در قالب ابعاد بیان می­ شود، استفاده از روشی که بتواند با ترکیب متغیرهای اثرگذار، متغیرهای بی­بعد را که مفهوم فیزیکی دارند ایجاد کند، می ­تواند در کاهش تعداد متغیرها بسیار مفید باشد.
آنالیز ابعادی روشی است که در آن با بهره گرفتن از مفهوم همگنی ابعاد، متغیرهای اثرگذار بر پدیده فیزیکی مورد نظر در قالب متغیرهای بی­بعد بیان می­شوند. سپس بر اساس این متغیرها و انجام مطالعات آزمایشگاهی، رابطه­ های تجربی بدست می­آورند.
برای انجام آنالیز ابعادی، روش­های مختلفی ازجمله روش فهرست­نویسی، نظریه­ پی­باکینگهام، روش گام­به­گام و روش هانسیکر و رایت مایر وجود دارد.
در این تحقیق، روش پی­باکینگهام که کاربرد وسیع­تری دارد مورد بحث و استفاده قرار گرفت. این روش، یکی از روش­های معروف است که به طور وسیع در آنالیز ابعادی استفاده می­ شود.
در جریان عبوری از سازه ترکیبی سرریز – دریچه در حالت جریان آزاد، متغیرهای مؤثر عبارتند از:
۱- دبی عبوری از روی سرریز، Qs
۲- دبی عبوری از زیر دریچه، Qg
۳- عمق بالادست سازه ترکیبی، H1
۴- هد آب روی سرریز، Hd
۵- طول سازه، T
۶- بازشدگی دریچه، W
۷- شتاب ثقل (g)، ρ و μ سیال
شکل (۳-۴) متغیرهای مؤثر در جریان عبوری از سازه ترکیبی سرریز- دریچه را در حالت جریان آزاد نشان می‌دهد.
شکل ۳-۴ شماتیکی از جریان ترکیبی عبوری از سرریز و زیر دریچه در بستر صلب
با انجام آنالیز ابعادی به روش پی­باکینگهام رابطه (۳-۱) بدست می ­آید. از آن­جایی­که جریان آشفته است لذا از اثرات Re (رینولدز) صرف نظر شده و نهایتاً رابطه (۳-۲) بدست می ­آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...